Annons

Normalzoom till Canon 80D

PressPlayOnTape

Aktiv medlem
Jag har en Canon 80D och använder en Tamron 16-300 F/3.5-6.3 i min dagliga fotografering. Jag har även några fasta objectiv (se min "kameraväska"). Jag gillar mångsidigheten med min Tamron men börjar bli lite kräsen med bildkvaliteten, den har tyvärr en del CA och är inte fullt så skarp som jag önskar i alla lägen. Speciellt när jag använt mina andra fasta objectiv. Börjar därför titta på lite allternativ i normalzoom spectrat för vardags bilder som gatufoto, lekande barn (ute och inne), studio foto osv.

Mitt primära krav är bildkvalitet och jag vill ha bildstabilisator. De allternativ jag tittat på är:

Canon 17-55 F/2.8 (Har ganska bra rykte men alla är inte helt nöjda med bildkvalitet vad jag kan se)
Sigma 17-70 F/2.8-4 Contemporary (Bra med lite längre zoom, stör inte att det inte är fast bländare, men hur är bildkvaliteten?)

Kan även tänka mig det här om det blir signifikant bättre bildkvalitet, även om det tyvärr inte är så "vidvinkligt" som jag skulle vilja:
Tamron 24-70 F/2.8 G2

Någon som har erfarenheter av de här objektiven när det gäller bildkvalitet? Jag vill ha något som ger rena och skarpa bilder i så stor del av spannet som möjligt gärna prioritera de mindre bländartalen. Eller någon som har andra bra allternativ eller tankar?

Och ja, jag vill hålla mig till den kamera jag har och är nöjd med även om jag tänker mig någon form av EOS R serie i framtiden när det känns motiverat.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Kolla på EF-S 15-85. Jag är nöjd men min sen 2013, bara vinjettering är irriterande, men kan tas bort i Canon Photo Professional. de sista 2 millimeterna i kortändan är väldigt värdefulla. Mycket skarp på bländare 8.
Inte som L-objektiven, men väldigt nära.
 

martley

Aktiv medlem
Jag har ett EF-S 18-135 IS STM som jag är ganska nöjd med eftersom det är så allround. Det ska vara väldigt populärt bland filmare har jag fått höra eftersom autofokusmotorn är väldigt tyst. En nackdel är att det är lite tungt och har ganska stor frontdiameter (67mm filtergänga) för att kunna släppa in lite mera ljus antar jag.
 

PressPlayOnTape

Aktiv medlem
För att avsluta min egen tråd och eventuellt hjälpa någon annan som kommer efter så blev det ett begagnat Canon EF-S 17-55 F/2.8. Jag har inte testat det tillräckligt ännu för att kunna avgöra om det möter mina krav. Det har bra byggkvalitet men jag är inte helt överens med handhavandet. Fokus, skärpa och bildkvalitet blir inte alltid vad jag förväntar mig tyvärr.
 
ANNONS