VictorStåhl
Ny medlem
Tänkte köpa ett Tamron 10-24mm objektiv till min Canon 600D och vore bra med ett litet skydd för frontlinsen. Vad tror ni om Andersson Pro MC UV filter 77mm för 249kr? Tror/Vet ni om filtret försämrar bildkvalitén?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tänkte köpa ett Tamron 10-24mm objektiv till min Canon 600D och vore bra med ett litet skydd för frontlinsen. Vad tror ni om Andersson Pro MC UV filter 77mm för 249kr? Tror/Vet ni om filtret försämrar bildkvalitén?
Ska också tillägga att jag har ej någon inkomst och fotar som en hobby så inkomsten är tajt.
UV-filtrens främsta, och troligen enda, uppgift är att skapa merförsäljning för butiken. En frontlins tål en hel del och om den blir skitig är den enkel att rengöra.det behöver inte vara antingen eller, köp ett sånt filter eller ett annat billigt och ha det vid situationer där du behöver filter som skydd för linsen. det är lätt att skruva av om du ska plåta i lugnt väder men kan vara smart att ha när sandstormen slår till i öknen!
bildkvaliteten blir faktiskt inte lidande så oerhört mycket. men vissa här har ekonomi till att köra utan medans vissa andra vill kunna sälja vidare en glugg senare och då är det nice med "alltid haft filter på".
tror bildkvaliten är ganska kass på detta objektivet iaf så lite sämre skadar nog inte.
UV-filtrens främsta, och troligen enda, uppgift är att skapa merförsäljning för butiken. En frontlins tål en hel del och om den blir skitig är den enkel att rengöra.
Anders W
tror bildkvaliten är ganska kass på detta objektivet iaf så lite sämre skadar nog inte.
jag antar att objektivets främe och bakre skyddslock är onödigt också?
Där antar du nog fel................
jag antar att objektivets främe och bakre skyddslock är onödigt också?
Där antar du nog felDe är utmärkta som skydd under transport och de är dessutom gratis. De bör däremot tas av, precis som UV-filtret, när det är dags att fotografera
Då är det bästa skyddet i stället ett motljusskydd som dessutom praktiskt taget alltid förbättrar bildkvaliteten och för det mesta också är gratis.
Bortsett från Canon så följer det väl alltid med motljusskydd när man köper objektiv -eller? Men jag köper ditt resonemang kring vaselin, karamellfärg etc för att uppnå vissa effekter. Men å andra sidan kan man ju använda vilken glasbit som helst för detta i stället för ett dyrt UV-filter.var hittar du motljusskydd som är gratis?![]()