Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Andra kamera...

Produkter
(logga in för att koppla)

matlep

Aktiv medlem
Skall köpa mig en reservkamera och skulle behöva lite input från er.

Har idag en 5Dmk2 och känner att jag vill ha en kamera dels som backup, men även kanske komplettera med det som jag saknar på 5Dmk2.

Mina alternativ:

1: 5Dmk1, ruskigt bra kamera, fullformat, bildkvalitet och jag eftersom jag haft en så vet jag hur den funkar, lite tråkigt eftersom det är samma bildfrekvens som i 5Dmk2..

2: 50D, snabbare seriebildstagning och "längre räckvidd" i och med 1.6x crop.

3: 1Dmk2, väldigt mycket snabbare, 1x3 crop. Nackdelar känner jag är sämre skärm, äldre kamera, ingen tumknapp för att byta fokuspunkt.

Jag fotar en del sport och har haft en 1Dmk3 men jag sålde den tyvärr när jag köpte 5Dmk2. Den är egentligen den jag skulle kunna tänka mig mest, men är nog för dyr.

Hur skulle ni göra? alla ligger ju i ungefär samma prisspann.

/M

jag har en 1D MK II som andra kamera nu, det var min första kamera tills jag skaffade min 5D MKII som nu har blivit första kamera, och känner mig nöjd med en kamera med hög upplösning och ger fina bilder och en som en snabb med bättre autofocus...

fast detta är vad jag tycker är bra.. andra har säker andra åsikter...

Givetvis en 40D!

Billig och bra af - den gör det din 5D mkII har svårt med och det till ett vettigt pris!

jag har en 1D MK II som andra kamera nu, det var min första kamera tills jag skaffade min 5D MKII som nu har blivit första kamera, och känner mig nöjd med en kamera med hög upplösning och ger fina bilder och en som en snabb med bättre autofocus...

fast detta är vad jag tycker är bra.. andra har säker andra åsikter...

Problemet jag har med 1Dmk2 är handhavandet. Vet inte hur jag skall förlika mig med det....

Jo det e lite speciellt, fast jag hade min 1D sedan den kom så har vant mig.. men det var löjligt lätt och snabbt att acceptera 5D's meny system...

Jo det är just det som är problemet. Jag har haft första 5D jättelänge, hade sedan ett tag en 1DSmk2 och det var skitjobbigt att ställa om sig, sedan när jag köpte 5Dmk2 så var det som att komma hem igen.

Är orolig för att jag kommer tycka 1Dmk2 är för jobbig i handhavandet för att kunna använda den seriöst, vill ju inte ha en hyllvärmare, jag vill ju kunna ha båda för att använda dom.

för min del så har uppdragen vart varierande så använder båda, även om 5an är mer använd...

Jo det är just det som är problemet. Jag har haft första 5D jättelänge, hade sedan ett tag en 1DSmk2 och det var skitjobbigt att ställa om sig, sedan när jag köpte 5Dmk2 så var det som att komma hem igen.

Är orolig för att jag kommer tycka 1Dmk2 är för jobbig i handhavandet för att kunna använda den seriöst, vill ju inte ha en hyllvärmare, jag vill ju kunna ha båda för att använda dom.

Jag kör 1Ds Mark II + 50D ... fruktansvärt trevlig kombo. Både FF och 1,6X när man vill komma riktigt nära ute i skogen osv, + snabb seriebildtagning när man nu har användning för det.

Jag hade också 1D Mark III innan, (men fick avyttra i brist på pengar till tele) men känner att 50D-n gör sitt med 1,6X.
Sen har den ju inte samma grymma AF som 1D-husen, men men de kan jag leva med.

Hakar på tråden..

Känner mer och mer att jag saknar en andra kamera till de uppdrag jag har som (extraknäckande) pressfotograf. Jag har en 30D nu och den funkar egentligen till 90% till det jag gör, så rent krasst skulle jag kunna köpa en likadan till, men det känns inte så spännande nu om jag ändå ska köpa en till..

Det jag använder kameran till är traditionellt pressfoto. Dvs i princip allt möjligt. Fotboll (inne och ute), övrig sport tex innebandy, handboll, cykel. Konserter, vimmelfoto, reportage, porträtt, skolavslutningar, invigningar osv osv. På fritiden blir det en del natur. Objektiven jag har är; 300/2,8, 70-200/2,8 och ett sigma DC 18-50/2,8.

Budgeten hade jag tänkt runt 10000:-, men är i första hand intresserad av förslag och bolla tankar.
De tre jag funderat över är 1D MarkIIN, 5D, eller 1Ds MarkII (då överskrids iofs budgeten). Eller kanske en 50D?

Om jag ska köpa en 5D måste jag sälja mitt nuvarande sigma DC 18-50 och köpa en ny vidvinkelzoom och använda 30D:n till sport med lite slö autofokus. Om jag köper någon utav 1D:eek:rna, så får jag bra kamera till sport och min 30D till övrigt, eftersom jag har zoomen. Köper jag 50D:n så kan jag behålla det jag har, men en lite "tråkigare" kamera om jag nu ska säga så (men känslan är ju viktig också)

Tankar och förslag tas tacksamt emot!
Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto