Annons

Vilken canon kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lrac

Medlem
Hej!
Nu är det så att efter drygt 90000 exponeringar och många års trogen tjänst så bestämde sig min 7d för att helt enkelt sluta fungera genom att inte starta mer. Detta får helt enkelt bli tillfället när jag bestämmer mig för att uppgradera mig till något nyare. Jag har varit väldigt nöjd med kameran men känner att brusnivåerna har varit för höga och när jag ändå uppdaterar bättre AF

Det jag använt kameran till är:
40% fågelfoto, både stillasittande och i flykt. Här har bruset varit ett problem då jag många gånger får vandra upp mot 1600-3200iso som gett mycket brus.

30% macro, mycket växter, blommor och på senare tid en hel del matfotografering. Här har bildkvalitén helt klart räckt till. Det jag skulle kunna önska är lite mer flexibilitet i filerna vid redigering i datorn. Men som innan handlar det mest om bruset även på låga ISO.

20% landskap, hade gärna önskat lite mer flexibilitet i filerna vid redigering. Landskapsfoto är något jag skulle vilja utveckla vidare.

10% semester, familje, gatufotografering. Här har kameran fungerat bra.

De val av kameror som dyker upp nu är ju 80d, 7dmk2 och 5d mk3. Varav de två sista börjar gå att hitta för rimligare begagnat priser.

80d har ju nyare sensor så den kanske ger tillräckligt bra bilder i Iso 1600-3200? Den har ju mycket andra trevliga funktioner som wi-fi, touchscreen osv. Inget som är sämre än min gamla 7d utan likvärdig eller bättre.

7dmk2 är ju annars mer av samma. Snabbare rappare och kvickare. Ger den mer flexibilitet i redigering efteråt än den gamla 7d?

5dmk3 är ju drömmen. Fullformat som antagligen ger bäst bilder i höga Ison. Funderar kring räckvidden och om jag kommer sakna den till fågelfoto. Samtidigt ger den bäst bildkvalite till det övriga jag fotar?

Jag skulle behöva lite hjälp med input och resonemang att komma vidare :) står ju trots allt framför ett angenämt "problem" för att välja. Tacksam för att hålla diskussionen inom Canon då jag trots allt har en hel del objektiv och jag vill inte byta ut det.
 

Saxtorp

Aktiv medlem
Hej!
Nu är det så att efter drygt 90000 exponeringar och många års trogen tjänst så bestämde sig min 7d för att helt enkelt sluta fungera genom att inte starta mer. Detta får helt enkelt bli tillfället när jag bestämmer mig för att uppgradera mig till något nyare. Jag har varit väldigt nöjd med kameran men känner att brusnivåerna har varit för höga och när jag ändå uppdaterar bättre AF

Det jag använt kameran till är:
40% fågelfoto, både stillasittande och i flykt. Här har bruset varit ett problem då jag många gånger får vandra upp mot 1600-3200iso som gett mycket brus.

30% macro, mycket växter, blommor och på senare tid en hel del matfotografering. Här har bildkvalitén helt klart räckt till. Det jag skulle kunna önska är lite mer flexibilitet i filerna vid redigering i datorn. Men som innan handlar det mest om bruset även på låga ISO.

20% landskap, hade gärna önskat lite mer flexibilitet i filerna vid redigering. Landskapsfoto är något jag skulle vilja utveckla vidare.

10% semester, familje, gatufotografering. Här har kameran fungerat bra.

De val av kameror som dyker upp nu är ju 80d, 7dmk2 och 5d mk3. Varav de två sista börjar gå att hitta för rimligare begagnat priser.

80d har ju nyare sensor så den kanske ger tillräckligt bra bilder i Iso 1600-3200? Den har ju mycket andra trevliga funktioner som wi-fi, touchscreen osv. Inget som är sämre än min gamla 7d utan likvärdig eller bättre.

7dmk2 är ju annars mer av samma. Snabbare rappare och kvickare. Ger den mer flexibilitet i redigering efteråt än den gamla 7d?

5dmk3 är ju drömmen. Fullformat som antagligen ger bäst bilder i höga Ison. Funderar kring räckvidden och om jag kommer sakna den till fågelfoto. Samtidigt ger den bäst bildkvalite till det övriga jag fotar?

Jag skulle behöva lite hjälp med input och resonemang att komma vidare :) står ju trots allt framför ett angenämt "problem" för att välja. Tacksam för att hålla diskussionen inom Canon då jag trots allt har en hel del objektiv och jag vill inte byta ut det.
jag har både 5D mk3 och 7D mk2.. och fotar mycket fågel mest flygande.. och tycker att trots mer kroppande med 5D'n så får jag helt enkelt bättre bilder med den.. .. fokus räcker mer än väl till..
 

MichaelB

Aktiv medlem
Jag har både 5D mkIII & 7D mkII jag skulle nog rekommendera 5D mkIII för dom flesta momenten utom just fågel på långt håll med förbehållet att ljuset är tillräckligt för jag tycker 7DmkII har för mycket brus när man höjer iso över 800.
Sen beror det givetvis vad man tycker är för mycket brus men jämför jag med min 5DmkIII blir det gärna att bilderna från 7DmkII upplevs som brusiga även fast dom är helt ok att använda efter lite efterbehandling.
 

llge

Aktiv medlem
Den större sensorn är väl nästan alltid överlägsen, har själv 5D mk3 och är mycket nöjd. Älskar den tysta slutaren som är som en viskning (funkar dock inte i snabbaste läget)
Det enda jag inte gillar med den är om man har mörka partier som ska ljusas upp, funkar OK med kanske ett steg men sen blir de snabbt jättebrusigt och randigt.
sitter just nu och funderar skarpt på att uppgradera till 5D mk4. Men inväntar tester angående sensorns dynamiska egenskaper. Om detta visar sej bra så blir de uppgradering :)
Så visst kommer det att flöda av beg. Mk3:eek:r.
Om ekonomi finns varför inte mk4. där har du antagligen prestanda som täcker hela ditt behov å lite till för lång tid framöver.
Tomten kanske kommer tidigt i år :)

lg
 

ErlandH

Aktiv medlem
Eftersom 70 procent är fågel o makro talar det mesta för aps-c. 7DII är ju en modernare kamera och bättre än 5DIII på i stort sett allt, förutom brusnivåer i obeskuren bild. Dessutom halva priset.

Du kan ju komplettera med 6D för landskap mm och ändå komma billigare undan.
 

Lrac

Medlem
Den större sensorn är väl nästan alltid överlägsen, har själv 5D mk3 och är mycket nöjd. Älskar den tysta slutaren som är som en viskning (funkar dock inte i snabbaste läget)
Det enda jag inte gillar med den är om man har mörka partier som ska ljusas upp, funkar OK med kanske ett steg men sen blir de snabbt jättebrusigt och randigt.
sitter just nu och funderar skarpt på att uppgradera till 5D mk4. Men inväntar tester angående sensorns dynamiska egenskaper. Om detta visar sej bra så blir de uppgradering :)
Så visst kommer det att flöda av beg. Mk3:eek:r.
Om ekonomi finns varför inte mk4. där har du antagligen prestanda som täcker hela ditt behov å lite till för lång tid framöver.
Tomten kanske kommer tidigt i år :)

lg
5d mk4 är ju tyvärr lite för dyr för vad jag anser är rimligt som hobby/amatör fotograf :) Men visst hade den varit häftig!
 

llge

Aktiv medlem
5d mk4 är ju tyvärr lite för dyr för vad jag anser är rimligt som hobby/amatör fotograf :) Men visst hade den varit häftig!
Ja de svider i skinnet att va amatör å ligga på topp :)

Men som tidigare nämnts så borde en beg, 7 mk2 och en beg. 6D va det ultimata utan att det svider för mycket.

lg
 

fredlund88

Aktiv medlem
Bara lite spekulationer.
Nikon kom med D500 för ett tag sen.

Canon har visat upp 5D mk IV innan Photokina.
Kanske är så att Canon kommer med nått som är bättre än D500 nu under Photokina som är nu i september :)

Men av dom kameror som du funderar på så skulle jag satsa på en 7D mk2.
 

x8668k

Ny medlem
En APS-C sensor når ju lite längre också vilket passar bra när det gäller att fota fåglar, 200mm blir ju 320mm så en 7DII är nog inte så dum i det sammanhanget.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Har inte 80D en nyare och bättre sensor än 7D II?
80D har väl också en annan typ av teknologi vad gäller utläsning från sensorn som innebär mindre brus? Rätt mig om jag har fel men jag vill minnas att det är så. Sen har väl 7D II andra fördelar jmf med 80D som jag inte vet om de gör någon skillnad för TS men prismässigt ligger de ju rätt lika.
 

Pocca

Aktiv medlem
Har själv en 6D och 7Dmk2. Den kombon tror vore nåt.

Hade en 7D innan och reagerade när jag fick 7Dmk2. ISO upp till 2000 är inga problem till skillnad från 7D som bara "funkade" upp till ISO 800. Upp till 3200 ISO är klart användbart med lite efterredigering. Och fråga dig själv: hur ofta går du över det? Om ofta= fullformat. Om sällan = 7Dmk2 funkar bra
 

llge

Aktiv medlem
Har inte 80D en nyare och bättre sensor än 7D II?
80D har väl också en annan typ av teknologi vad gäller utläsning från sensorn som innebär mindre brus? Rätt mig om jag har fel men jag vill minnas att det är så. Sen har väl 7D II andra fördelar jmf med 80D som jag inte vet om de gör någon skillnad för TS men prismässigt ligger de ju rätt lika.
Ja 7D 2 har väl fler å bättre inställningar för följande fokus, som sagt frågan är om det gör nån skillnad vid fågelfoto om bara en Pippi är objektet, kanske mer relevant om det gäller fotboll med en massa gubbar runt om?

Lg
 
Senast ändrad:

llge

Aktiv medlem
Har inte 80D en nyare och bättre sensor än 7D II?
80D har väl också en annan typ av teknologi vad gäller utläsning från sensorn som innebär mindre brus? Rätt mig om jag har fel men jag vill minnas att det är så. Sen har väl 7D II andra fördelar jmf med 80D som jag inte vet om de gör någon skillnad för TS men prismässigt ligger de ju rätt lika.
Du har helt rätt 80D och 1D xll har en ny teknik vid utläsandet av signalen från sensorn, ny är den väl inte direkt men den är ny för Canon som släpat efter några år :)
Konverteringen från digital till analog sker nu direkt på sensorn å inte längre ner i kedjan som förut.
DPReview har en bra artikel om just detta på 5D mk4 vilket visar att 5D mk4 är något bättre än 1Dx mkll. Men Nikon är fortfarande steget före, men inte så mycket gällande Sony a7 R2.

Lite utanför tråden kanske :)

lg
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tvärtom

Ja 7D 2 har väl fler å bättre inställningar för följande fokus, som sagt frågan är om det gör nån skillnad vid fågelfoto om bara en Pippi är objektet, kanske mer relevant om det gäller fotboll med en massa gubbar runt om?

Lg
Vid just fågelfoto som är mångdubbelt mer krävande för autofokusen så ger 7DII mer möjligheter att optimera AF för situationen. Det gäller bara att lära sig att välja bland de flera tusen kombinationer som AF går att ställas in i. Läsa på nätet och prova i sina egna fotosituationer är det som gäller. Går ju bra att börja med de förinställda inställningarna (cases) som finns i menyn för att få en hum hur olika inställningar fungerar. På vissa motiv är det stor skillnad i hur stor träffprocent man får.

Sedan så tror jag inte 80D är synbart bättre på brus i spannet 400-3200 iso. Fördelen med den kamerans sensor är väl snarare att den har högre DR på 100-200 iso, men hur ofta använder du det till fågelfoto?
 

llge

Aktiv medlem
Du har helt rätt 80D och 1D xll har en ny teknik vid utläsandet av signalen från sensorn, ny är den väl inte direkt men den är ny för Canon som släpat efter några år :)
Konverteringen från digital till analog sker nu direkt på sensorn å inte längre ner i kedjan som förut.
DPReview har en bra artikel om just detta på 5D mk4 vilket visar att 5D mk4 är något bättre än 1Dx mkll. Men Nikon är fortfarande steget före, men inte så mycket gällande Sony a7 R2.

Lite utanför tråden kanske :)

lg
Länk till artikeln Dock är detta sidan 2
https://www.dpreview.com/news/3229755227/canon-5d-mark-iv-brings-dramatic-dynamic-range-improvements-to-the-5d-line/2
 
ANNONS