Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

andrahandsvärde på L linser ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter 28

Medlem
Har kollat på annonser på beg linser, framför allt L linser (17-40 & 70-200). De verkar ligga på 60-75% av nypriset vilket jag tycker låter lite väl högt (för att inte tala om vad folk vill ha för sina gamla digitala hus). Har ingen koll på vad man ska betala för en begagnad lins då jag aldrig köppt beg linser förut. Innom andra områden där jag har lite mer koll är det ju rätt vanligt med fantasipriser på begagnad utrustning. Nu är ju inte en L lins som ett par skidor eller cykel som både slits och där nya modeller poppar upp en gång i halvåret så det kanske är möjligt att de inte går ner så mycket i pris.

Vad är rimligt att betala för en begagnad L lins i "mycket bra skick" (som de alltid är i när de ska säljas) ?

Man får räkna med att L-objektiv ligger aningen högre på begagnatmarknaden. 60-70% är rimligt för ett fint exemplar. Som du säger så slits inte objektiv på samma sätt och ta som exempel ett EF 300/4L, det kostar i princip samma om det är ett från 1992, eller det är ett från 1998 om skicket är samma.

Peter 28 skrev:
...vilket jag tycker låter lite väl högt ...
Tycker nog inte säljaren.

Det är en fråga om tillgång & efterfrågan.

Titta på annonser och auktioner, kolla vilka priser som går direkt och vilka som ligger kvar så kommer du få en rättvis bild.

Problemet är ju att folk tar det priset dom köpte sitt objektiv för (oftast här i Sverige) och sedan drar av en liten slant. Då vill de ha ungefär lika mycket för ett beggat objektiv som jag kan få ett nytt för i Tyskland.

Varför ska jag betala 6500 (vanligt begärt pris) för ett 17-40 begagnat när det är vad ett nytt kostar med frakt?

...och just nu är det sju som vill köpa ett 17-40, men bara en som vill sälja... Så, varför köper inte dessa från Tyskland då?

För att de vill ha ett, men vill inte ge 6500:- utan de kan tänka sig att ge 5000:- medans säljarna vill ha 6000:-... Så möts de på halva vägen och köpesumman blir 5500:- vilket är 70% av nypriset hos en Svensk näthandlare...

Och en annan aspekt, just när det gäller L-linser. Jag vill ha en nu, och inte om 2 månader, när nästa batch kommer. Så var det för mig, när jag köpte 70-200 4/L, slut överallt och okänt leveransdatum. Då hålls ju begagnatpriset uppe.

Jag satt ut mitt för 5800:- och blev fullständigt ner ringd !

Jag är övertygad om att jag utan tvekan fått 6500:- om jag satt det priset från början.

Det är ju bara att kolla på Fotosidans annonsmarknad. De allra flesta L-objektiv där är "köpes"-annonser. Det innebär att det är säljaren som i mångt och mycket får sätta priset.

ANNONS
Götaplatsens Foto