Annons

Andrahus eller inte.....

Produkter
(logga in för att koppla)

SAMD

Aktiv medlem
Hej!

Om detta är en gammal diskussion eller inte vet jag ej, jag har försökt hitta en liknande tråd utan att lyckas.

Jag har planer på att skaffa ett FX-hus och har haft min D90 på försäljning utan resultat.
Det kan bero på att många D90 är till salu och att jag vill ha "betalt" för min. Den är inte alls sliten och det är inte pengar jag är ute efter men jag vill inte skänka bort den. Nog om detta! Jag vill inte diskutera försäljning.

Jag börjar få andra tankar och det är om jag ska ha den som andrahus. Jag har en 10-24mm som jag gillar och den kan ju sitta på. Men det jag undrar är, och denna fråga är riktad till er som har flera hus, om man kommer att använda detta hus eller om den blir liggande. Nu kommer vissa att säga att det beror på mig och så vidare, men min erfarenhet om människan är att det är en sak man säger och en annan vad man gör.
Ni som har erfarenheten är de jag kommer att lyssna på, teoretikerna gör sig icke besvär.

Har man som amatörfotograf behov av ett andrahus?

Vänliga hälsningar!
Sven
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Om du är som jag så kommer du att använda den ibland.

Nu för riden har jag alltid tvåhundrade, eftersom jag fotograferar mycket bröllop. Då använder jag naturligtvis båda husen, främst för att slippa byta objektiv.

Tidigare innan jag började fota bröllop var ja i samma situation som dig med ett hus, som jag egentligen inte behövde. Den kameran blev min resekamera, som fick följa med till Indonesien och andra ställen dit ja inte riktigt vågade ta mitt dyrare hus.

Om du inte fotograferar professionellt BEHÖVER du antagligen inte två hus, men det skadar ju inte. Nån gång får du väl användning för den.

Jonas
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag det senaste två åren alltid haft två hus med mig, ibland tre. I min väska kan jag ha båda husen med monterade objektiv och det är väldigt smidigt att bara behöva skifta hus mellan olika tagningar, nu fotar jag nästa alltid natur. Men det är bra att kunna ha ett makro på ett och tele eller normal på den andra.

Sålde föresten min D90 hus för 2500:- två år gammal 35000 exponeringar för en månad sedan
 

antic

Aktiv medlem
Jag fotar inte så mycket evenemang men även på hobbynivå är det verkligen bra med två hus. Försökte fota ett dop idag med bara ett hus. Hopplöst när man inte har en normalzoom ens :)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Fotar bröllop med ett enda hus och fasta objektiv. Så nej, jag tycker inte man behöver två hus med sig.
Man vänjer sig, eller rättare sagt anpassar sig.


/Stefan
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej!

Om detta är en gammal diskussion eller inte vet jag ej, jag har försökt hitta en liknande tråd utan att lyckas.

Jag har planer på att skaffa ett FX-hus och har haft min D90 på försäljning utan resultat.
Det kan bero på att många D90 är till salu och att jag vill ha "betalt" för min. Den är inte alls sliten och det är inte pengar jag är ute efter men jag vill inte skänka bort den. Nog om detta! Jag vill inte diskutera försäljning.

Jag börjar få andra tankar och det är om jag ska ha den som andrahus. Jag har en 10-24mm som jag gillar och den kan ju sitta på. Men det jag undrar är, och denna fråga är riktad till er som har flera hus, om man kommer att använda detta hus eller om den blir liggande. Nu kommer vissa att säga att det beror på mig och så vidare, men min erfarenhet om människan är att det är en sak man säger och en annan vad man gör.
Ni som har erfarenheten är de jag kommer att lyssna på, teoretikerna gör sig icke besvär.

Har man som amatörfotograf behov av ett andrahus?

Vänliga hälsningar!
Sven

Med tanke på Nikons servicetider om du inte är med i NPS programmet, så är det ganska bra att ha ett hus i reserv ifall det ena skulle gå sönder.
 

SAMD

Aktiv medlem
Med tanke på Nikons servicetider om du inte är med i NPS programmet, så är det ganska bra att ha ett hus i reserv ifall det ena skulle gå sönder.
Hej Uno!

Det är alltid en aspekt om huset går sönder. Förslaget är intressant. Jag är inte med i NSP och jag har förstått att det kan ta tid att få prylarna tillbaka, men jag hamnar inte på pottkanten eftersom jag inte lever på att fota.
Tänk om kameran inte går sönder! Hur trygg vill jag vara?
Jag är inte främmande för att ha flera kameror men vill jag ha en DX och en FX eller en FX och t.ex en Fujifilm x10. Det sistnämnda bräddar onekligen användningsområdet.

Det är många intressanta inlägg om hur man använder eller inte använder flera hus, det ger mig bra perspektiv. Tack!

//Sven
 
ANNONS