Annons

Andrakamera för video till R6mkII, en R8 kanske?

Produkter
(logga in för att koppla)

nivas

Aktiv medlem
Jag filmar en del teater och konserter. Idag använder jag en R6mkII och en R7. Speciellt under sämre ljusförhållanden ger R7'an, helt logiskt, både mer brus och en sämre detaljåtergivning. Jag har därför funderat att istället skaffa en R8 som andrahus.
Är det någon som har filmat med både R8 och R6mkII och kan bekräfta om de är lika vad gäller videokvalitet?
Att R8'an saknar IBIS spelar ingen roll för mig, inte heller skillnaden med knappar och andra kontroller.
 

apersson850

Aktiv medlem
Den enda R-kamera jag har är R3, så jag kan inte jämföra. Däremot kan jag säga att jag ser ingen skillnad rent tekniskt på en video tagen med R3 eller 1DX Mark II. Två kameror som ändå förmodligen är mer olika under huven än de två du jämför med.
Kanske det är bra om du anger om du filmar i HD eller 4K eller vad du nu gör, om man ska jämföra.
Kanske. Jag vet egentligen inte om det spelar någon roll?
 

nivas

Aktiv medlem
Den enda R-kamera jag har är R3, så jag kan inte jämföra. Däremot kan jag säga att jag ser ingen skillnad rent tekniskt på en video tagen med R3 eller 1DX Mark II. Två kameror som ändå förmodligen är mer olika under huven än de två du jämför med.
Kanske det är bra om du anger om du filmar i HD eller 4K eller vad du nu gör, om man ska jämföra.
Jag kör nästan bara 4K.
R6 och R6mkII ger liknande resultat, medan detaljerna i R7'an ofta blir lite luddiga.
 
ANNONS