Annons

Angående alla dessa färgrymder..

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Tjena. Var är det här med sRGB AdobeRGB mm. Hur vet man vad man ska välja igentligen? Eftersom jag är nöjd som det är så antar jag att det bara är att ha allt som det är men ändå.

Har kameran på sRGB eftersom den stod så frånbörjan. Photoshop oxå tror jag. Skärmen är oxå inställd i färgläget sRGB. Hur lightroom är inställt vet jag inte...
Använder mina bilder mestadels att visa på datan/tv'n samt skicka för att framkalla på vanliga kort. Skriver inte ut nått själv.
Borde man köpa med nått annat?

Såg precis att lightroom öppnar filer i photoshop med prohotoRGB.Men photoshop använder sRGB (står så under color settings).
Ska alla program man använder vara inställda på samma eller spelar sånt ingen roll? Konverteringar kanske flyter på utan problem.

/Matte

Senast ändrad:
I alla jpg-bilder sparar de flesta program idag information om vilken färgprofil som bilden har. sRGB är det enklaste att arbeta i, och man riskerar inte att det blir helfel vid någon konvertering. Skillnaden till AdobeRGB är att AdobeRGB kan tillordna RGB-värdena som pixlarna har till fysiska färger som ligger längre ifrån varandra. Den stora skillnaden emot sRGB är att den klarar att göra det gröna lite grönare, vilket man förstås bara har glädje av om man har en skrivare eller skärm som kan producera de färgerna, och förstås en bild som innehåller dem, vilket är långt från alla bilder.
Själv har jag inte jämfört dem sida vid sida någon gång, så jag ska egentligen inte uttala mig vilket som är bäst.

Långt viktigare vilken färgrymd man använder är att man profilerat (kalibrerat) sin skärm med en färgkalibrator.

sRGB är en liten färgrymd jämfört med Adobe RGB. Det betyder att färgerna "går i taket" tidigare än i den större, där nyansskillnader kan återges i mer mättade färger. Vitsen med att jobba i Adobe RGB är att den är lite, men inte mycket större än vad ett bra tryck kan klara av. Du får alltså ibland ta ner färgerna något inför konvertering till tryckets/utskriftens färgrymd

Jobbar du i sRGB funkar det också, men du går miste om möjlighet till vissa klara, mättade färger som finns i tryck/utskrift. Inte så att det blir fel, men man kastar bort potential hos pryttlarna, vilket kan vara synd.

sRGB motsvarar ungefär vad en genomsnittlig skärm klarar av, och är därför en lämplig färgrymd att konvertera till om man ska visa bilder på det sättet.

Sammanfattat ska du först bestäma dig för vad du tänkt göra med dina bilder, utifrån det ställer du in hur kameran ska spara bilderna sRGB eller Adobe RGB.
Om du endast ska visa bilderna på datorn eller tv så kan du välja sRGB om du däremot tänkt printa ut bilderna och bara använder datorn till att redigera dom i då ska du fota i Adobe RGB.
Skillnaden har du fått förklarat av tidigare inlägg, det man kan tillägga är att program som Photoshop är smarta, programmet konverterar bilden som visas på skärmen så att bilden visas rätt oavsett om den är fotad i sRGB eller Adobe RGB, däremot så klarar inte program som internet explorer av att göra detta, konsekvensen blir att om fotot är i Adobe RGB och betraktas med ett "osmart"program typ explorer så kommer du att tappa färgmättnad.
Dom flesta redigeringsprogram kan med lätthet konvertera bilden mellan dom olika färgrymderna, då kan du fota i Adobe RGB (vilket dom flesta fotografer gör) och sedan konvertera bilden innan du lägger ut den på webben eller skickar till någon kompis.
Att kalibrera sin skärm är ett måste om du arbetar med bildbehandling, tyvärr så har bara en promille av alla andra datoranvändare kalibrerat sin skärm, så när dom tittar på dina bilder så kommer ändå bilden att visas väldigt olika beroende på hur deras skärmar är inställda.

Efter många om och men så skaffade jag på mässan nu i helgen i Spyder 3 Elite. Funkade bra att kalibrera skärmen med den.

Men - efter kalibreringen kan jag inte använda mig av färgrymderna jag har i Capture NX2.

ProPhoto - som fram till kalibreringen gav ett helt annat stuns i färgerna är de andra profilerna, blev en profil med avsaknad av mättnad. Andra exempel finns, men alla profiler har ändrats och man kan inte längre bara lägga på annan profil utan för att något ska märkas så måste man konvertera till den nya profilen (som då inte stämmer med tidigare).

Skärmkorrekturen, som jag hade sån nytta av tidigare, ger inget resultat alls. Inget händer, så jag kan inte se hur det blir på utskrift.

Inget ont om Spyder 3 Elite eller NX2, men nåt knas har det blivit. Har inte testat att avinstallera programmen och installera om NX2:an, det får bli senare. Retar mig på att jag inte kunde förutse detta. Retar mig också på att man inte kan lita till att program lirar med varandra.

Inget ont om Spyder 3 Elite eller NX2, men nåt knas har det blivit. Har inte testat att avinstallera programmen och installera om NX2:an, det får bli senare. Retar mig på att jag inte kunde förutse detta. Retar mig också på att man inte kan lita till att program lirar med varandra.

Att reta sig på att du inte kan förutse något sådant är nog lite onödigt. Däremot kan man reta sig på att de inte lirar med varandra kan jag gott hålla med om. Jag kan inte NX2 tillräckligt väl, men är det inte så att man måste välja skärmprofilen manuellt i programmet?

Stefan

Skillnaden mellan olika färgrymder är som sagt hur många nyanser som de omfattar.
sRGB är en liten färgrymd som de flesta utrustningar klarar av.
AdobeRGB är större och togs fram för att omfatta de färger som riktigt bra utrustning kan visa. AdobeRGB innehåller alltså nyanser som inte finns i sRGB.
ProphotoRGB "ny" framtagen av Adobe för att täcka in alla nyanser som kan fångas av bra moderna digitala kameror.

Frågar man Adobe ska man använda största möjliga färgrymd. Fotograferar man i RAW anser dom att man ska använda ProphotoRGB tills i hela arbetsflödet. Jag tycker AdobeRGB är tillräcklig som arbetsrymd.

När man däremot ska ta ut bilderna ska man konvertera till en lämplig färgrymd.
1. Är man osäker på om mottagaren kan hantera färgprofiler t ex om bilden ska visas på webb, TV etc använd sRGB som är anpassad för det.
2. Är det utskrifter via labb eller tryck kolla vad de vill ha. Crimsson vill ha AdobeRGB och inbäddad ICC profil.
3. Ska det till en bildbyrå eller liknande kolla men troligen AdobeRGB, 16-bit.

Att använda sRGB färgrymden i hela flödet gör att du tar bort nyanser eller mer nogräknat. den grönaste nyansen i AdobeRGB är grönare än det grönaste i sRGB så vad som händer är att det grönaste i AdobeRGB görs lika grönt som det grönaste i sRGB (om du konverterar från AdobeRGB-sRGB) och så trycker man ihop färgerna i den mindre rymden.
Så det blir skillnad i absoluta färger men relativt varandra försöker man behålla skillnaderna.
----

När det gäller kalibrering så går den ut på att ta reda på vilken färgrymd som just din skärm kan visa. Sen används den profilen som din skärms färgrymd och nyanser som den inte kan visa dvs faller utanför skärmens färgrymd interpoleras in i skärmens färgrymd på samma sätt som om du skulle konvertera bilden till den färgrymden. Det gör att de nyanser som faller utanför din skärms visningsförmåga t ex nästan helt grön och i vanliga fall skulle visas som helt grön kan visas som nästan helt grön.

-----
Tumregel använd stor färgrymd tills du redigerat klart bilden och ska ta ut den för visning. Då konverterar du till lämplig färgrymd.
Med en kalibrerad skärm och bilden i en stor färgrymd får du ut maximalt av dina bilder. Om du har en bild i sRGB och en bra skärm som är kalibrerad och klarar en större färgrymd så kommer inte de grönaste och rödaste nyanserna att användas på skärmen eftersom de är grönare och rödare än något som finns i bilden. Då kan bilden så grå ut.

Så här fungerar programmet: inställningarna jag har i kameran följer med in i programmet. Jag har Adobe RGB som standard i kameran som då följer med bilden in i programmet. Efter det kan jag manuellt ändra om jag önskar något annat. Härom veckan laddade jag ned ProPhoto och när jag lade jag in den på en bild, fick jag en helt annan stuns i bilderna (positivt sätt). Helt annan dynamik i eldskenet från en brasa, till exempel. Trädgolv likaså. Riktigt härliga färger...

Sedan kan man också manullet lägga på en proofing som visar hur det blir i utskrift. Laddade hem en för dagspress och fick då en mjölkig hinna över allt. Det jag jag berättat om i en annan tråd och jag fick tips av dig.

Efter kalibreringen igår, ser jag ingen skillnad när jag byter mellan sRGB och Adobe RGB. Det gjorde jag tidigare. Byter jag till ProPhoto försvinner nästan all mättnad i bilden. I trägolv till exempel, just där man tidigare fick en skjuts i färgen! Lägger jag på proofingen ser man absolut ingen skillnad alls i utseendet, vilket det borde ha blivit.

Och jo - på nåt sätt borde jag ha kunnat i alla fall gissa mig till att saker kan gå ur vid installation i och med att jag arbetade tidigare på Ericsson på en avdelning där vi kontrollerade just så att program skulle lira med varandra fläckfritt. Gjorde de inte det, ordnade vi till så att de gjorde det... Så jag vet vad för svar jag får när jag ringer Nikonsupporten: "Programmet är inte kompatibelt med NX2... Vi har inte kontrollerat just ihop med Spyder."

Tänkte att om jag avinstallerar Spyder och NX2, för att sedan först installera Spyder på nytt och efter det NX2:an så kanske, kanske...

//L

Så jag vet vad för svar jag får när jag ringer Nikonsupporten: "Programmet är inte kompatibelt med NX2... Vi har inte kontrollerat just ihop med Spyder."
Jag hoppas verkligen inte att det är ett svar du får, då avslöjar de att de inte vet något om färghantering överhuvudtaget. Ett program ska inte behöva veta vilken kalibrator som har använts för att göra din profil. Skärmprofiler skrivs i ett standardiserat format. Vissa program kan läsa dessa, andra inte. Men det ska inte bli någon skillnad om det är en Spyder eller en i1 Display som du använt.

Stefan

Stefan! Så tycker jag också att det borde vara... Jag har inte kunnat ringa Nikon ännu, så vi får se vad som händer.

Jag skulle inte ha reagerat så kraftigt om det inte vore för de ytterst små skillnader som kalibreringen gjorde för min skärm. När jag tittade på "före och efter" så var skillnaden enbart i kontrasten, inte i färger. Så när programmet uppför sig så markant olika färgmässig sett, så är det klart man reagerar.

För att svara atotowi så har jag även Crimsons profil. Tidigare gav den bl a en lägre mättnad i rött, men efter denna kalibrering blev det tvärtom!

Ja, ja, det löser väl sig så småningom. Tack för alla svar!

//L

Hej, igen!

Nu har jag suttit med Nikonsupporten ett tag. Ja, inte sedan förra månaden, utan idag.

Som programmet betedde sig före skärmkalibreringen, så skulle det alltså vara. Adobe RGB som standard och ändrat till sRGB ska ge dovare färger (inte som efter kalibreringen högre mättnad) och skärmkorrekturen ska också ge resultat på skärmen och inte som nu (ingen ändring alls).

Efter ominstallation av NX2 hände ingenting...

Vad jag nu tänkte testa är att avinstallera NX, NX2 och Spyder, hacka i registret lite, för att sedan installera om Spyder, NX och NX2 i denna ordning.

Funkar inte det, avinstallera och hacka igen och strunta i kalibreringen, grrrr. Den gav ju enbart en förändring i kontrasten i alla fall. Nackdelen med det är att jag inte kan säga "jag har en kalibrerad skärm, har du?" om någon tycker att mina bilder är knasiga färgmässigt.

Något annat förslag? Kan man GÖRA FEL vid kalibreringen så till vida att andra program går ur?

//L

Hej, igen!

-----

Något annat förslag? Kan man GÖRA FEL vid kalibreringen så till vida att andra program går ur?

//L

Jag vet inte vad som kan ha gått fel hos dig men jag försökte göra en hårdvarukalibrering i förra veckan på min nya Spectraview skärm efter alla konstens regler men den accepterades inte av datorn av något outgrundligt skäl. Kan du ha drabbats av samma vilket i sin tur lett till att skärmen återgått tioll något slags defaultläge? NX2 borde inte påverkas utan det är ju skärmens inställningar som justeras i en kalibrering.

Tommy - vi testade så till vida att jag öppnade en obearbetad råfil i NX2. Skulle skärmen ställt om sig till nån defaulthistoria, så hade bilden ändrat sig efter att hela filen lästs in i programmet, vilket den inte gjorde. Vi gick igenom samtliga inställningar som hade med färginställningar att göra. I och med att jag har en bild som jag plockade fram för att särskild testa skärmkorrekturen på både före och efter kalibreringen (alltså samma obearbetade bild) så vet jag vilken skillnad det blev efter installationen av Spyder. Helknasigt!

Segeson: jag sker skillnaderna i de olika trianglarna och skillnaderna i hela spektrat.

Ominstallationerna gör jag en annan dag. Har inte tid med detta just nu. Måste arbeta lite också... Jag återkommer nog igen!

Ha det!

//L

. Härom veckan laddade jag ned ProPhoto och när jag lade jag in den på en bild, fick jag en helt annan stuns i bilderna (positivt sätt). Helt annan dynamik i eldskenet från en brasa, till exempel. Trädgolv likaså. Riktigt härliga färger...

Sedan kan man också manullet lägga på en proofing som visar hur det blir i utskrift. ..

//L

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att du får mer stuns när du använder ProPhoto ? (eller jag förstår vad du menar men jag tror att du gör fel)
En normal skärm klarar bara att visa spectrat sRGB, det finns dyra skärmar som klarar mer, däremot finns ingen som klarar ProPhoto (åtminstonde inte till överkommligt pris).
Om jag konverterar mellan olika profiler så kan jag möjligen ana en yberliten skillnad när jag tittar på en skärm.
Jag tror att det du gör är att tilldela bilden en ny färgrymd än vad den redan är sparad i, då får du effekten att det blir stora förändringar, om du istället konverterar så ser du ingen skillnad (under förutsättning att du betraktar bilden i ett smart program typ PS ) Däremot om du ska skriva ut så kommer skillnaden fram om printern klarar den större färgrymnden.
För att på ett ungefär se hur utskriften kommer att bli så kan man som du skriver lägga på en proofing, det kompenserar då för den unika labbets maskiner och ger dig en möjlighet att finjustera innan du skickar iväg bilden.

/Tobbe

Vad jag har reagerat på är den stora skillnaden i hur NX2 visade olika färgrymder om jag jämför före och efter installationen av Spyder 3 Elite. Jag känner att jag inte kan lita på det som visas nu och inte heller det som visades tidigare före installationen av Spydern. Som nu när jag lägger på en proofing, händer inget alls, så jag kan inte justera någonting. Det kunde jag tidigare.

Vad jag har reagerat på är den stora skillnaden i hur NX2 visade olika färgrymder om jag jämför före och efter installationen av Spyder 3 Elite. Jag känner att jag inte kan lita på det som visas nu och inte heller det som visades tidigare före installationen av Spydern. Som nu när jag lägger på en proofing, händer inget alls, så jag kan inte justera någonting. Det kunde jag tidigare.

Om du går in på Nikon Cafe så finns där en särskilt forum kring NX och NX2. Det är ett rätt litet gäng som diskuterar men de är oerhört hjölpsamma och speciellt finns där en tysk som verkar veta allt som går att veta och lite till. Hursomhelst, jag surfade lite och hittade bl.a.denna diskussion med en angränsande fråga som den du tar upp men jag rekommenderar att surfa lite mer alt skicka din konkreta fråga in i forumet.

http://www.nikoncafe.com/vforums/showthread.php?t=198458

Sedan har ju Nikonians också ett software forum som innehåller rätt mycket NX frågor men de är uppblandade med frågor kring alla andra software frågor så det är inte så lätt att hitta en relevant diskussion.

Nu avinstallerade jag Spydern helt och installerade om den från scratch. Efter kalibreringen denna gång funkar skärmkorrekturet som tidigare innan jag installerade Spydern första gången. Färgprofil likaså. Ordningen återställd. Förmodligen gjorde jag en miss någonstans vid första installationen av programmet...

Bästa hälsningar
Lena

ANNONS
Götaplatsens Foto