Annons

Angående antalet pixlar???

Produkter
(logga in för att koppla)

ISOflip

Avslutat medlemskap
Jag sneglar på Canon EOS 350D och Nikon d70s.

Är det någon egentlig skillnad på 6 kontra 8 megapixlar? Kommer jag kunna framkalla i större format med 8 megapixlar än vad det är möjligt med 6?

Antar att det inte enbart hänger på pixlarna, men om optiken är motsvarande på bägga kamerorna?

Mvh /Andreas

I teorin så framkallar fotolabben med upplösningen 300dpi, och då kan man med en obehandlad bild förstora från:
350D, 20x30cm
D70s, 17x26cm

Men det är i teorin. Min förra Canon D30 med 3 megapixlar förstorade jag lagbilder med till 20x30 utan problem.

Helt klart att skillnaden mellan dom två är liten, och framför allt betyder val av objektiv mer. Tex tror jag att du får bättre bilder med Nikon D70s och deras kit-optik 18-70 än du får med Canon och dennes motsvarighet 18-55 (skiljer iofs tusenlappen i pris).

Sen är det andra aspekter som avgör hur bilden uppfattas. Tex är Canons bättre vid höga ISO-tal, om bilden tas i jpg, eller RAW, och isåfall hur den efterbearbetas mm.

Finns många trådar här på fotosidan med jämförelser. Viktigast tycker jag ändå är att du tänker igenom vilket system du vill ha för all framtid (för det är få som byter system, när dom väl gjort valet och inhandlat objektiv mm).

StaffanW skrev:

Finns många trådar här på fotosidan med jämförelser. Viktigast tycker jag ändå är att du tänker igenom vilket system du vill ha för all framtid (för det är få som byter system, när dom väl gjort valet och inhandlat objektiv mm).

Jasså, är det?
Själv tycker jag att det är folk här och där som provar att byta system eller rent av har två olika.
Det finns alltid en begagnatmarknad för saker om man väljer att använda något välkänt märke.
Jag har t.ex endast 1 objektiv som jag har köpt nytt och 4 som jag köpt begagnade.

Jag vet att det här är lite off topic, men det var ett dumt påstående du skrev.

StaffanW skrev:
D70s och deras kit-optik 18-70 än du får med Canon och dennes motsvarighet 18-55 (skiljer iofs tusenlappen i pris).

Köper man en systemkamera där en stor del av poängen är att man kan byta objektiv så tycker jag inte man skall hänga upp sig alltför mycket på vad det billigaste objektivet i systemet presterar.

Du kan ju vänta en vecka tills efterföljaren till D70s kommer, D80 som har 10.2 mp.

Annars har skillnaden i pixlar mellan D70s och 350D ingen praktisk betydelse.

kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto