Annons

Massa olika frågor!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sofia Hellberg

Avslutat medlemskap
Hejsan!
Jag äger en Canon EOS 7D och har plåtat väldigt aktivt i flera år.
För ett tag sedan satt jag och gick igenom alla inställningar i min kamera, och insåg till min förfäran att jag kan.... INGENTING om det tekniska! Därför har jag nu en drös frågor, många av dem kanske är löjligt enkla, men för någon som aldrig läst manualen eller haft någon som gått igenom dem med en så måste jag i alla fall fråga. Alla svar mottages tacksamt :)

1) Jag fotograferar mer eller mindre aldrig i RAW-format, jag har provat, men förstår verkligen inte varför man ska göra det. Någon som skulle vilja förklara? ÄR det verkligen så stor skillnad som alla säger? Jag ser ingen skillnad!

2) Sensorrengöring - varför? Hur ofta? Sliter det på sensorn? Min kamera är inställd på att rengöra sensorn varje gång jag stänger av den, och så har den varit sedan jag köpte den för 2½ år sedan. Nu har jag märkt att det gnissar lite om kameran när den rengör sensorn (vilket det inte gjort tidigare), antar att detta inte är ett bra tecken?

3) Finns det några särskilda inställningar man borde ha som funkar bättre för livefotografering? Tänkte ang. fokusering, brus osv.

4) Vad betyder "VB SKIFT/VAR" och sedan "0,0/+-0"?

5) Vad är data för damm-borttagning, och varför får jag ingen data efter att den gjort det?

6) Vad menas med ett tryck RAW+JPEG?

7) Vad menas med AF-läge (finns möjlighet att välja mellan "live läge", "snabb läge" och "live läge med en glad smiley framför"?

8) Vad menas med tyst bildtagning (metod 1, metod 2, Avaktivera).

9) Vad är mättimer?

10) Vad menas med histogram?

11) Vad menas med högdagervarning? (Är det då man ser genom slutaren att de partier där bilden kommer att bli överexponerad, blinkar?).

12) Jag har upptäckt en (vad jag tror är) död pixel i min kamera samt en hel del heta pixlar, hur får jag bort dem? Är det dyrt? Går det ens eller ska jag sikta in mig på en ny kamera?

13) Vad är C.Fn I (II, III, IV) för inställningar?

14) Vad är FE-lås?

15) Vad menas med AE-lås?

16) Vad är det egentligen som orsakar heta och döda pixlar?

17) Hur många exponeringar (cirka) kan en slutare gå innan den börjar bli trött och sliten? När bör den bytas ut?

18) Finns det någonstans man kan läsa av hur många exponeringar ens kamera gått totalt? Vet att det finns program till Nikon för det här, men verkar inte finnas till Canon?
 
Senast ändrad:
1. RAW-formatet ger dig möjligheten att efter att du tagit bilden ändra en del i tex exponering och färgtemperatur. Du kan inte rädda helt misslyckade bilder, men du får bättre möjligheter än med JPG.

3. Jo, det finns inställningar som funkar bättre än alla andra för livefoto. Men ett mer detaljerat svar kräver att du ytterst detaljerat beskriver fotot du vill ha som slutprodukt, hur ditt motiv ser ut, hur ljuset är, vilken utrustning du har och så vidare. Det är helt klart enklare att du lär dig ditt verktyg, med alla möjligheter det har.

6. Jag gissar att RAW+JPG betyder att kameran sparar både en JPG och en RAW-fil för varje bild du tar. Smidigt, då du får alla möjligheter, osmidigt då det går åt mer minneskort.

7. Vad de olika AF-lägena gör får du läsa i manualen, men jag kan tänka mig att ett läge är sådant att när kameran väl hittat skärpa så ändras inte inställningen, även om motivet flyttar på sig (eller du riktar om kameran). Ett annat läge kan vara motsatsen: när kameran hittar skärpa så försöker den behålla skäran medan motivet rör på sig (eller du riktar om kameran).

10. Histogram är ett sätt att visa hur bildens pixlar fördelas vad gäller ljusmängd som faller på dem. Det ger ett enkelt sätt att kontrollera bildens exponering.

11. Högdagervarning (gissar jag) är att kameran visar dig vilka delar av bilden har slagit i taket på någon färgkanal. När tillräckligt många pixlar når upp till 100% på en färgkanal (eller flera färgkanaler) bör man fundera på att minska exponeringen, så att de inte slår i taket. Om för många pixlar når upp till 100% medför det att de berörda delarna av bilden kommer att se konstiga eller detaljlösa ut.
 
Canon 7D är en riktigt trevlig kamera, och det finns en hel del inställningar som kan vara till nytta så det är bra att du är nyfiken på dess funktioner!


4. Se sid 73 i manualen.
WB SHIFT/BKT används om du vill justera din vitbalans på ett specifikt sätt.
=> SHIFT ställer du in justeringen.
=> BKT (förkortning av bracketing) betyder att kameran kommer att ta tre bilder där den första är standard vitbalans och de två efterföljande har något modifierad vitbalans (i princip samma som exponeringsbracketing fast med vitbalans istället).
Inte så användbart eller direkt praktiskt, enklare och bättre kontroll genom att fota i RAW och justera i lämpligt program i efterhand om man skulle upptäcka något färgstick i bilden eller vill ha en annan typ av vitbalans och känsla i bilden.


5. Se sid 185 i manualen.
När du väl utfört själva insamlingen så läggs datan till automatiskt i alla JPEG/RAW-bilder, men du behöver program som kan använda sig av information - som tex det medföljande Canon DPP programmet.


6. Korrekt beskrivning av Ulf Nordholm. Se sid 61 i manualen.
Om din inställning är att bara spara i JPEG och du trycker på denna knappen, kommer bilden du tar att även sparas i RAW.
Om din inställning är att bara spara i RAW och du trycker på denna knappen, kommer bilden du tar att även sparas i JPEG.

Fotar alltid numera i RAW men den knappen är lämplig att använda om jag vet om att bilden jag tar vill jag ha i JPEG direkt (du kanske vill snabbt maila den, inte tillgång till någon RAW-converter, etc).


7. Se sid 138-144 i manualen.
AF Live = Kameran använder bildsensorn för att ställa in fokus. Autofokus kan ibland ta lite tid med denna metod.
AF Live Smiley = Samma princip som AF Live fast den har ansiktsigenkänning och ställer in fokus på det eller de ansikten den hittar i bilden
AF Quick : Här används den inbyggda AF-sensorn (den som används vid normal bildtagning genom sökaren) för att fokusera (men Live-View bilden avbryts under tiden själva autofokuseringen utförs).
Hur bra eller när man ska använda de olika lägena har jag tyvärr ingen aning om, använder aldrig LiveView.


8. Se sid 137 i manualen.
Kameran försöker vara lite tystare när man tar bilder, gissar på att den gör detta genom att hantera spegeln på ett lite annorlunda sätt.
Vet inte om det gör någon större skillnad, använder aldrig denna funktionen och tror aldrig jag kommer att använda den heller.


13. Se sid 223 i manualen.
Det är snabbval för custning av sin kamera. Riktigt smidigt.
Man kan alltså lagra det mesta av en kameras inställning såsom ISO, slutartider, vitbalans, AF-punkter, AF-metod, etc etc etc.
Tänk dig att du kanske rör dig mellan två scenarios, där du vet vilka inställningar du vill ha men de är kanske ganska olika. Då kan du i förhand ställa in och lagra dessa i C1, C2 eller C3.
Sedan vrider du bara till C1 så ställs alla dessa förinställda val in. När du byter scenario så vrider du tex bara till C2 för att för få alla de inställningar du vill ha för detta scenario.
Är själv mycket på motortävlingar och där finns tex scenario 1 där kameran lämpligtvis kan vara på Tv, AI-Servo, HighSpeed för att fota action på banan medans bakom mig kanske är scenario 2 där kameran bör vara på Av, One Shot, One Frame för att fota saker som häner bakom banan i depåer och så vidare.
 
2. Oroa dig inte så mycket för att slita ut grejerna ;-)

De flesta använder sensorrengöringen och jag har aldrig hört talas om att en sensor skulle ha gått sönder, knappt över huvud taget faktiskt och definitivt inte av den orsaken. Däremot finns det en tråd med 816 inlägg om damm på sensorn här på forumet, det är alltså ett mycket vanligare problem och något du borde bekymra dig för istället.

Nu vet jag inte med just 7D, men på många andra kameror gnisslar det, det beror på att sensorn rengörs med ultraljud. Jag tror helt enkelt inte att du har tänkt på det innan kanske. För övrigt är det inte sensorn som rengörs utan ett glas framför den, själva sensorn är helt avskild och inget man får smuts på.


7. Som Henrik sa, men lite utvecklat:

När kameran använder använder sensorn för att fokusera blir det exakt rätt, (kontrastdetekterande fokus) eftersom den stegar sig fram genom fokusskalan, når en punkt där fokus är som bäst, fortsätter förbi den och stegar sedan tillbaka till den. Metoden är som sagt väldigt exakt, men samtidigt långsam och fungerar dåligt i dåligt ljus och i stort sett inte alls på rörliga motiv. Eftersom det normalt ändå går långsamt och jag vill ha maximal precision när man jobbar med stativ är det den här metoden jag använder till 99 %.

När kameran använder den vanliga AF-sensorn (fasdetekterande fokus) fäller den ned spegeln så skärmen blir svart eftersom inget ljus når sensorn, när fokus sitter fäller den upp spegeln igen och skärmen tänds. Enligt mig finns det sällan någon orsak att använda den här metoden, jag tittar hellre genom sökaren i situationer där kontrastfokus inte fungerar tillräckligt bra.

Jag använder nog LV till 50 % ungefär. När jag använder stativ använder jag det i stort sett alltid.

Smileyn betyder ansiktsprioritet, alltså att den letar efter ansikten att fokusera på. Det har jag aldrig provat så jag vet inte hur bra det fungerar.


9. När du rör någon knapp går exponeringsmätningen igång, det ser du på att siffror och streck dyker upp på displayerna. Efter en stund stängs de av igen, för att spara batteri. Mättimern bestämmer hur lång den tiden ska vara.



Återigen, oroa dig inte för att slita ut grejerna!
 
Ser att några frågor finns kvar obesvarade:
14) Vad är FE-lås?
15) Vad menas med AE-lås?
16) Vad är det egentligen som orsakar heta och döda pixlar?

14) Du låser exponeringen i förväg, för att sedan kunna rikta om kameran och fotografera. Bra om du vill låsa exponeringen till en speciell punkt i bilden

15) Samma proncip som ovan, fast du låster skärpan på en punkt i bilden, riktar om kameran och fotograferar. MYCKET ANVÄNDBART.

16. Varje pixel är en eller flera transistorer och de blir helt enkelt trasiga med tiden. Borde finnas någon programvara som fixar det i efetrskott
----

Generellt så kan jag säga att det är nyttigt att läsa instruktionen och SAMTIDIGT leka med kameran så man verkligen testar och förstår. Man skall inte stressa, dvs man skall inte testa allt på en gång. Sen är det inte alla finesser man använder, men man hittar med tiden sina favoritinställningar och favoritfinesser. Tyvärr är inte de svenska översättningarna alltid bra, ibland katastrofala och obegripliga. Kan du läsa den engelska versionen så är det en fördel.
 
Senast ändrad:
5. Man tar en bild på något enfärgat, då framträder eventuellt damm på sensorn. Sedan kan Canons eget program använda den bilden för att plocka bort dammet ur bilderna. Jag har aldrig provat, men så har jag väldigt sällan haft problem med damm heller. Jag skulle säga att du kan strunta i den, gör rent sensorn istället.
 
Nu har du visserligen fått svar på dina frågor, men jag skulle ändå vilja rekommendera dig att titta lite i manualen. 7D är en mycket kompetent kamera och det finns oändliga möjligheter till inställningar (ibland lite väl många kan tyckas). Det är inte en slump att manualen är på 272 sidor, men man kan ju välja de kapitel som verkar mest intressanta. Du kommer säkert att få en aha-upplevelse om du ägnar några timmar åt detta.
 
Får man damm ens med en 7D? Har aldrig behövt våtsvabba den och bara blåst den ren två gånger på två år. Min 5D måste jag svabba flera gånger per år.
 
Snyggt, killar! Jag hade, pinsamt nog, väntat mig mer av RTFM... Alla heder!

Per.

OT:

Lite fascinerande att man har fotat med en 7D så mycket att man börjar bli orolig att slutaren är slut och samtidigt inte läst manualen och ställer väldigt basic frågor.

Men självklart hjälper vi varandra, jag känner några helt vanliga individer som helt enkelt inte klarar av att läsa en manual, men kan använda grejer föredömligt när man förklarat för dem hur man gör.

Annars så gäller väl den gamla sanningen, när inget annat hjälper, läs manualen.

PS: Tur att wikiipedia förklarar vad RTFM står för, då har man lärt sig något nytt: Read this friendly manual
 
TACK så jättemycket för alla svar!
Trodde verkligen inte att jag skulle få så många svar, eller så snabbt.

Manualen har jag tyvärr ingen möjlighet att läsa då den är försvunnen.
Dock ÄR jag orolig över att jag sliter ut mina kameror för fort...
Att EOS 7Dn har en kapacitet på 150.000 exponeringar skrämmer mig, när jag plåtar konserter tar jag allt från 800-1100 bilder, och detta på en kväll...(Jag vet, jag blir skälld på regelbundet men jag kan inte ta färre bilder trots att jag försöker). Jag plåtar ibland upp till sex konserter i veckan (inte särskilt ofta som tur är, men det har hänt)... det blir en jäkla massa exponeringar :/ Dessutom märker jag av att min kamera är tröttare, den har börjat visa samma tecken som min gamla 400D innan jag fick pensionera den - nämligen vissa av bilderna blir skadade på ett eller annat sätt, oftast genom att halva bilden är ljus och andra halvan är bra komponerad, eller i form av genomgående ljusstreck i bilden.

MagicLantern: Hur funkar detta? Är det ett program man laddar ner?
 
Ser att några frågor finns kvar obesvarade:
14) Vad är FE-lås?
15) Vad menas med AE-lås?
16) Vad är det egentligen som orsakar heta och döda pixlar?

14) Du låser exponeringen i förväg, för att sedan kunna rikta om kameran och fotografera. Bra om du vill låsa exponeringen till en speciell punkt i bilden

15) Samma proncip som ovan, fast du låster skärpan på en punkt i bilden, riktar om kameran och fotograferar. MYCKET ANVÄNDBART.

16. Varje pixel är en eller flera transistorer och de blir helt enkelt trasiga med tiden. Borde finnas någon programvara som fixar det i efetrskott
----

Generellt så kan jag säga att det är nyttigt att läsa instruktionen och SAMTIDIGT leka med kameran så man verkligen testar och förstår. Man skall inte stressa, dvs man skall inte testa allt på en gång. Sen är det inte alla finesser man använder, men man hittar med tiden sina favoritinställningar och favoritfinesser. Tyvärr är inte de svenska översättningarna alltid bra, ibland katastrofala och obegripliga. Kan du läsa den engelska versionen så är det en fördel.


Nästan rätt, FE-lås(Flash exposure lock) är att man låser blixtljusmätningen. Alltså man låter kameran mäta på en specifik plats och sedan komponerar man om bilden. Detta påverkar inte exponeringen från det vanliga ljuset.

AE-lås(Auto exposure lock) däremot låser exponeringen från det vanliga ljuset. Bra om man använder spotmätning exempelvis och/eller behöver komponera om bilden.

Skall man låsa skärman brukar man benämna det med AF-lås(Auto Focus lock). Det finns ingen knapp märkt med detta på en 7D (dock på de flesta nikons). På canon kan både * och AF-ON knappen programmeras för detta. Avtryckaren har ju också den funktionen med grundinställningen förutsatt att fokusläget är satt till one-shot.

Annars måste jag säga att du måste läsa manualen. Allt utom möjligtvis de tre första och tre sista frågorna finns besvarade där. 7D's manual på svenska är lite knasig på sina ställen men den engelska går att ladda hem från Canons sida. Har du en smartphone kan du ju lägga in den där för att alltid ha med den och kunna kolla något ute i fält.
 
Dock ÄR jag orolig över att jag sliter ut mina kameror för fort...
Att EOS 7Dn har en kapacitet på 150.000 exponeringar skrämmer mig, när jag plåtar konserter tar jag allt från 800-1100 bilder, och detta på en kväll...(Jag vet, jag blir skälld på regelbundet men jag kan inte ta färre bilder trots att jag försöker).

Om du inte kan ta färre bilder är det ju inget att göra åt, bara att gasa tills det rasar! När det rasar kan du köpa en annan kamera med gott samvete eftersom du utnyttjat den gamla till 100 %, något väldigt få kan säga. Bara de riktiga proffsmodellerna för 50 000 kr klarar av nämnvärt fler exponeringar än 7D.

Jag har aldrig hört talas om att man byter slutare innan den rasar helt, men det tror jag faktiskt att du ska fråga Canon om! De borde ju iallafall ha en vag aning ;-)
 
TACK så jättemycket för alla svar!
Trodde verkligen inte att jag skulle få så många svar, eller så snabbt.

Manualen har jag tyvärr ingen möjlighet att läsa då den är försvunnen.
Dock ÄR jag orolig över att jag sliter ut mina kameror för fort...
Att EOS 7Dn har en kapacitet på 150.000 exponeringar skrämmer mig, när jag plåtar konserter tar jag allt från 800-1100 bilder, och detta på en kväll...(Jag vet, jag blir skälld på regelbundet men jag kan inte ta färre bilder trots att jag försöker). Jag plåtar ibland upp till sex konserter i veckan (inte särskilt ofta som tur är, men det har hänt)... det blir en jäkla massa exponeringar :/ Dessutom märker jag av att min kamera är tröttare, den har börjat visa samma tecken som min gamla 400D innan jag fick pensionera den - nämligen vissa av bilderna blir skadade på ett eller annat sätt, oftast genom att halva bilden är ljus och andra halvan är bra komponerad, eller i form av genomgående ljusstreck i bilden.

MagicLantern: Hur funkar detta? Är det ett program man laddar ner?
Vänligen ladda upp en fullbild från en skadad bild. Är den skadade bilden skadad även när den visas på kameraskärmen eller är det bara när den visas på datorn?

Magic Lantern ska du nog vänta med. Missförstå mig rätt, men har du inte läst igenom manualen är risken att du inte läser igenom guiden för att installera Magic Lantern och på så vis bränner din kamera helt. Betala istället för http://eoscount.com/ om du känner ett behov av att kolla dina exponeringar.
 
ANNONS