Annons

Angående filformatet Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

Leffen

Aktiv medlem
Tänkte höra om det finns flera som har problem med skärpan i Raw-format?
Det har ingen betydelse hur jag ställer in skärpan kontrast osv... det blir alltid skarpare med Tiff eller Jpeg.
Har testat med stativ,tagit samma bild i olika format men med Raw blir det alltid sämst?
Jag har FS-CS + FS-Elements 2 + olumpus egna RAW-omvandlare,det blir samma resultat
Det är inte så att det blir suddigt men det blir betydligt skarpare när man förstorar bilden med TIFF + JPEG
Tacksam för hjälp!!!!!!!!!!!!
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
En RAW-fil är oskärpt, o-vitbalanserad mm - det är direkt output från din kameras sensor.

Filformatet (som är kamera/tillverkarspecifikt) brukar dock innehålla information om hur den skall skärpas etc vid visning/konvertering (dvs som du ställt in kameran). Du kan normalt styra över detta i ditt omvandlarprogram och testa olika skärpningar, vitbalanser mm.

Så du får läsa på om hur Olympus omvandlarprogram fungerar och hur/när det applicerar skärpningen. (Själv kör jag Nikons program och kan inte hjälpa dig på den punkten). Jag flyttar det till det specifika Olympus Digital-forumet så får du nog hjälp.
 

Leffen

Aktiv medlem
Jag menar naturligtvis att om bilden är tagen med tiff eller jpeg från början.
Inte omvandlad från raw.
Jag vet att bilden är helt obehandlad i formatet raw,men det borde inte vara någon skillnad efter behandling i ps,eller??
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Leffen skrev:
Jag vet att bilden är helt obehandlad i formatet raw,men det borde inte vara någon skillnad efter behandling i ps,eller??
Det bror nog mycket på vad som händer innan du får in den i PS. När du plåtar med Jpeg eller Tiff i kameran, så lägger kamerans bildprocessor in en del skärpning och kontrastjustering, vilket inte görs med raw-filer (som du redan vet). Om du då tar och "framkallar" raw-filen utan sådana inställningar så kommer du ju ha ett suddigare utgångsläge för raw-filen än för de andra. Då får du också olika resultat ut, efter behandling i PS. Där kan en tänkbar skillnad ligga.

När jag började använda min 10D så tyckte jag att bilderna var suddiga och eländiga i början, men efter att ha hittat ett arbetsflöde som funkade för mig så är jag övernöjd. Har dock uteslutande kört raw-format så jag kan inte uttala mig som skillnader. Skall testa det när tid och möjlighet ges.
 

Leffen

Aktiv medlem
Jag öppnar bilderna i FS-CS egna raw-program.
In med minneskort i kort-läsaren,som då automatiskt öppnar FS,därefter ställer jag in rätt färgtemp,sen fixar jag exponering,därefter fininställer jag resten.
Någonting gör jag säkert fel men frågan är vad??
Tack för att ni försöker hjälpa till,har varit inne på flera ställen på nätet men inte hittat någon bra förklaring till att det blir så här.
Problemet är väl inte så stort,men det vore bra att få reda på varför.
Skillnaden i litet format syns knappt utan det är när man drar upp till ca 100% som det syns.
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Skall försöka komma ihåg att testa när jag är tillbaks hemma (på söndag), det är en intressant fråga!

Kan inte uttala mig om PS egen raw-konvertering. Har ingen aning om hur bra (eller dålig) den är. Det jag vet är att det skiljer lite mellan olika verktyg, så det kanske kan vara idé att prova något alternativ, just för konverteringen raw->tif (eller jpeg)?
 

Deagol

Aktiv medlem
Vad du behöver först är ett BRA framkallningsprogram. Vad jag har sett av PS CS sätt att hantera RAW så är det mycket basic dvs du måste kunna det bra för att åstadkomma en bra utgångsbild, skärpa, levels mm mm. Själv kör jag med Canon kameror och för detta ändamål kan man använda sig av Phase One's programvara som heter Capture One det är av proffsen ansett som det absolut bästa programmet resultatmässigt och workflow-mässigt. Passar tyvärr inte till Olympus vid skrivande stund men har du Nikon, Canon plus mellanformat (med Phase One's egna digitalbakstycken) så funkar det fruktansvärt bra... Se http://www.phaseone.dk
 
ANNONS