Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

ang. 70-300 mm-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

lillasystern

Ny medlem
För det första: Jag ber om ursäkt för mina okunskaper gällande ämnet, men det är ju därför jag ber er om hjälp!

Jag har en Canon 350D och ett vanligt 18-55 till det. Nu har jag dock skaffat mig ett 70-300mm istället vilket jag tror duger väl för en sån som mig. Det jag undrar över är varför man måste stå så himla långt ifrån motivet? Det är säkert jag som är ovan, men just nu känns det bara så fel att vara sisådär en kilometer från personen man vill ta ett porträtt på. Är det helt enkelt något jag måste vänja mig vid, det där med att behöva vara en lång bit ifrån? Som sagt.. det här kan ta förstaplatsen gällande mest IQ-befriade fråga, men då är jag bra i nåt åtminstone.

Tack på förhand!

För det första: Jag ber om ursäkt för mina okunskaper gällande ämnet, men det är ju därför jag ber er om hjälp!

Jag har en Canon 350D och ett vanligt 18-55 till det. Nu har jag dock skaffat mig ett 70-300mm istället vilket jag tror duger väl för en sån som mig. Det jag undrar över är varför man måste stå så himla långt ifrån motivet? Det är säkert jag som är ovan, men just nu känns det bara så fel att vara sisådär en kilometer från personen man vill ta ett porträtt på. Är det helt enkelt något jag måste vänja mig vid, det där med att behöva vara en lång bit ifrån? Som sagt.. det här kan ta förstaplatsen gällande mest IQ-befriade fråga, men då är jag bra i nåt åtminstone.

Tack på förhand!

Hej ! Har du endast 70-300 nu då ? Det beror ju på vilken brännvid du kör på mellan 70-300 ! Ett telezoom är ju tänkt för motiv på avstånd men går även att ta porträtt med,beror ju på hur du vill få det att se ut ,bakgrunsoskärpa m.m ! MVH.

Senast ändrad:
Du skriver att du skaffat ett 70-300 istället för din 18-55? Ett 70-300 är kanske inget man brukar välja istället för ett 18-55, snarare väljer man ett 70-300 som komplement till sitt 18-55 för de tillfällen då man inte kan komma så nära sitt motiv. Ja, det har du ju märkt :)

Jag har en Canon 350D och ett vanligt 18-55 till det. Nu har jag dock skaffat mig ett 70-300mm istället vilket jag tror duger väl för en sån som mig. Det jag undrar över är varför man måste stå så himla långt ifrån motivet?

Det är exakt det som är skillnaden mellan de två! Ju längre brännvidd (18,55,70 och 300 är mått på brännvidd) du har, desto längre måste du stå från en person som du vill göra porträtt av! Men det är också det som är fördelen: vill du ta bild på en fågel, vill man ju gärna stå en bit ifrån.

Törs jag fråga varför du köpte ditt 70-300 om du inte redan visste detta?

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto