millhouse
Aktiv medlem
Rolf jag tror nog inte att någon ifrågasätter dina kunskaper på området. Men om du har en syn som kan skilja en film eller papper som är sköljt i 18 grader från 22 grader är du att gratulera.
Ja, så var det "tennismatch".
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Rolf jag tror nog inte att någon ifrågasätter dina kunskaper på området. Men om du har en syn som kan skilja en film eller papper som är sköljt i 18 grader från 22 grader är du att gratulera.
Ja det är i alla fall det jag vill undvika.(t.ex. "kran-kallt" vatten)
Ja det är i alla fall det jag vill undvika.
Det har ju inte en temp på mer än 10grader ibland, vintertid kan det nog bli kallare.
Jag skriver tidigare att vid ALLT mörkrumsarbete, framkallning och kopiering, så är sköljningen och därmed också temperaturen viktig.Här kommer lite om sköljning av fotopapper.
Från www.photax.se, under rubiken "Faktasidor", sök sedan upp TI (PDF), Pappersprocess för maximal hållbarhet.Öppna och begrunda !
[...]
Nu får du ursäkta mig Alf men jag har inte tid med att spela tennis mer med dig. Jobba på som du alltid gjort i ditt mörkrum.
Jag provade med 20 gradig framkallare & 30 stopp och så tillbaka till 20 i fixet.Sedan att man inte skall chocka emulsionen med tvära kast i temperaturer vilket kan förorsaka krackelering beroende på hastig svällning och krympning av gelatinskiktet är en annan sak.
Nej iofs men om man skall köpa en kran så anser jag att man blir lyckligare med en kran i mörkrummet som har dels ett temperaturvred och ett annat sätt att styra flödet.I alla labb jag jobbat liksom i mitt nuvarande egna har jag aldrig haft tillgång till något annat än en vanlig hushållsblandare för vattnet, och att detta skulle utgöra ett problem har jag själv aldrig upplevt eller hört att någon annan heller gjort.
Nej iofs men om man skall köpa en kran så anser jag att man blir lyckligare med en kran i mörkrummet som har dels ett temperaturvred och ett annat sätt att styra flödet.
En sådan kran är inte dyrare än någon annan. Ser ingen vits i att göra saker svårare än man behöver.
Jag provade med 20 gradig framkallare & 30 stopp och så tillbaka till 20 i fixet.
Och lite upp & ner i sköljen....
Ingen krackelering
Kanske inte funkar med Ilfords filmer.