Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Ang kvällsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

uCj

Medlem
Hejsan, jag är ny på forumet och har lite frågor kring Nikons glugg Nikon AF-S 18-200mm F3.5-5.6G DX VR IF-ED.

Jag undrar helt enkelt om denna alls duger åt kvälls/nattfotografering, eller om det enbart rör sig om löjligt höga ISO-värden oavsett glugg då?

Eller är det bara väldigt ljusstarka objektiv med f1.8 man kan få bra bilder med även nattetid? Jag har tänkt att en 50mm f1.8 bör vara ett bra komplement till den andra gluggen.

Jag vill också passa på och fråga om ni tror att de långa väntetiderna på Nikon AF-S 18-200mm F3.5-5.6G DX VR IF-ED börjar avta? Eller om man ska vara beredd på månader väntan för denna fortfarande.

Nja, hur skall man svara på din första fråga? Det beror på vad man skall fotografera.
Står allting precis stilla och du har stativ kan den fungera bra om det är mörkt. Objektiv med stor största bländare ger ju inte automatiskt bättre bilder, bara möjlighet till kortare slutartider. Du får även en märkbart ljusare sökarbild. Det sista underlättar oerhört när det är mörkt.

Däremot!!! Nikkor 50/1.8D (eller motsvarade) borde varje Nikon-ägare ha. Den kostar så lite och presterar fantastiskt bra.

18-200 finns att köpa. Det är bara att kolla runt lite bland butikerna och på nätet. En kompis köpte en från Scandinavian Photo för två veckor sedan. Då fanns den på hyllan i en av butikerna.

/AnWi

"Nattfotografering" kan ju innebära att man vill fota en stjärnhimmel eller liknande. Lite svårt att handhålla då;-) Fotar man inne i stan så kan f/2,8 duga vid korta brännvidder (eller VR), medan man behöver större ljusstyrka vid större brännvidd.
Ett stativ är mycket användbart så fort det är lite dåligt ljus. Det kan vara till nytta även mitt på dagen, åtminstone vintertid.

AnWi skrev:
Däremot!!! Nikkor 50/1.8D (eller motsvarade) borde varje Nikon-ägare ha. Den kostar så lite och presterar fantastiskt bra.
Zzzzzz. Om man har användning för det ja. Har alla det? -Nej. Varför slänga tusen spänn på något man inte använder bara för att det är "bra"? Typ som ett par jättebra skor, i fel storlek.

Tack för svaren!
Nikkor 50/1.8D föreställer jag mig skulle passa mig utmärkt eftersom jag vill kunna ta en del gatubilder även vid väldigt ljussvaga förhållanden.

Jag vet att jag var lite otydligt ang "kvällsfotografering", men det jag menar är nog att jag vill kunna ta bilder under ganska dåliga ljusförhållanden även utan stativ, handhållet med andra ord. Och det kan röra sig om gatubilder eller tidig kväll i naturen t ex.

Jag har också en annan fråga, och det är om någon vet hur bokeh-effekten är på linsen 18-200 som jag nämnt ovan. Är den ok? Jag förstår att den inte kan mäta sig med vare sig L-linser och/eller ljusstarkare linsen, men duger den?

Jag tycker att trådskaparen borde satsa på ett fast ljusstarkt objektiv.

Själv fick jag ett ordentligt ryck och började traska runt om kvällarna efter att jag hade bytt upp mig till D1h, som presterar utmärkt på högre iso, och därmed också lämpar sig för fototgrafering i dunkelt ljus.

Själv använder jag mig av Sigma 24mm AF 1.8 och tycker att den presterar helt okej, även när den är vidöppen.
Vet inte riktigt om dett finns några bra alternativ, skulle va Nikkor 28mm bl 2.
Men den är nog inte helt lätt att få tag på, samt lär kosta en del.

Ett 50mm/1.8 passar utmärkt för att fotografera med när det är mörkt.

Exempel på stjärnhimmel:

50mm f2, ISO400, 15s.

Bilagor

• oionliten.jpg
    oionliten.jpg
    20.9 KB · Visningar: 595
Jamas skrev:
Ett 50mm/1.8 passar utmärkt för att fotografera med när det är mörkt.

Exempel på stjärnhimmel:

50mm f2, ISO400, 15s.

Beror lite på vad han har tänkt fota.

Ränna runt på stan med ett 50mm som på en dlsr med 1.5crop blir 75mm tilltalar iaf inte mig.
Tycker vinkeln blir lite för snäv.

eller snarare alldeles för ingenting, det är inte en normalglugg, och inte heller en bra porträttglugg.

Men på ett analogt hus är den guld i kombo med en 28 och 85a.

Jag skulle satsa på en 28'a eller en 35'a istället om jag var du, dom gluggarna passar bättre för gatufoto på en APS-C kamera, 50mm är inte bra för någonting på en APS-C enligt mig.

/kent

Tack för alla svar så här långt, och vilken trevlig bild sen!

Angående 50mm så är det som ni säger inte så bra för gatufotografering, så jag får tänka om på den punkten.

Det sägs att omfånget 70-100 är det som brukar användas för porträttfoto, och det skulle innebära att 50mm på en Nikon d80 blir motsvarande 75mm. Är det alltså i minsta laget för ett porträttobjektiv? Det verkar nästan som om folk föredrar uppemot 100mm.

Är det att hoppas på för mycket att finna en ljusstarkt lätt glugg med filtergänga på 72mm förresten? Dvs samma som på min framtida 18-200mm.

uCj skrev:
Är det att hoppas på för mycket att finna en ljusstarkt lätt glugg med filtergänga på 72mm förresten? Dvs samma som på min framtida 18-200mm.

Ja, det är att hoppas på för mycket - en ljusstark fast glugg behöver inte så stor filterdiameter om det inte är 85/1,2 eller nåt sånt.

Jag vill minnas att man ska ner på 17mm i brännvidd för att få väldigt bra vidvinkel,vilket väl ofta är vad man vill ha för gatufotografering?

Problemet som jag ser det är dock att det inte finns någon fast optik på 17mm, och väljer man då zoomobjektiv på det lilla omfånget så förlorar man ljusstyrkan.

Det närmaste jag finner är en sigma ex 20/1,8 dg, och skillnaden tror jag är ganska stor.

tillägg: Det gick just upp för mig att det kanske snarare var en längre brännvid, inte kortare, som ni tycker är mer användbar än 50mm.

Senast ändrad:
uCj skrev:
Tack för alla svar så här långt, och vilken trevlig bild sen!

Angående 50mm så är det som ni säger inte så bra för gatufotografering, så jag får tänka om på den punkten.

Det sägs att omfånget 70-100 är det som brukar användas för porträttfoto, och det skulle innebära att 50mm på en Nikon d80 blir motsvarande 75mm. Är det alltså i minsta laget för ett porträttobjektiv? Det verkar nästan som om folk föredrar uppemot 100mm.

Nikons 50mm objektiv har i min smak ful bokeh, altså att den tecknar oskärpan ganska fult.

Nikons 85or (AF-D och AI) är riktigt läckra porträttgluggar, men det blir lite väl långa på DX kameror. jag föredrar 85an det är lagom långt, ger ett bra arbetsavstånd utan att helt platta ut perspektivet.

Problemet är att nikon inte gjort några DX anpassade fasta objektiv, Det finns 60mm macro men med f/2,8 är den inte jättesnabb.

Nikon har med några undantag oftast 52mm gänga på sina fasta objektiv under 150mm.

Zoso skrev:
50mm är inte bra för någonting på en APS-C enligt mig.

/kent

jag gillar min 50/1.8 på konserter iallafall, där är den kanon!
missar fokus lite för ofta bara jämfört med mitt sigma 20/1.8. fokuseringsskruven har dubbelt så många varv från närgräns till oändligt på mitt sigma som på nikkorn.
antar att 50/1.4 är likadan i antal skruvvarv från närgräns till oändlighet, eller någon som har koll på det?

till trådskaparen: köp ett begagnat 50/1.8 å se om det passar dig, märker du att du aldrig använder det kan du ju sälja det vidare utan att ha förlorat så mycket pengar!

Tack för tipset Oscar!

Vad är förresten ditt främsta användningsområde med sigma 20/1.8, och tycker du den också är prisvärd?

främsta användingsområdet är väl sociala sammankomster och konsertfotografering vid scenkanten på småställen. jag köpte mitt på ebay när min bror var i usa och fick betala runt 2000 för det, och det var verkligen prisvärt tycker jag! men annars har det väl inte fått så bra recensioner i diverse test. men för mina användningsområden duger det utmärkt!

Jag hade bara en 24:a under ett halvår. Använde den till "allt", eftersom man ju väljer motiv efter brännvidd när man inte har nåt att välja på. Det funkade skitbra faktiskt, och den gluggen (Sigma 24/1,8) ångrar jag verkligen att jag sålde. Har haft två förresten, då den första hamnade på havets botten.

ANNONS
Götaplatsens Foto