Annons

Ang. ljusinsläpp

Produkter
(logga in för att koppla)

Sputnik10

Aktiv medlem
Har en Nikon d80 och kitobjektivet 18-70mm 3.5/4.5.

Köpte nyligen ett fast 50mm med ljusinsläpp 1.8.

Min fråga är:
Om jag ställer in bländare 3.5 med brännvidd 50mm på bägge objektiv, spelar ljusinsläppet någon som helst roll då?

ELLER, är det bara så att fördelen med mitt fasta 50mm är att jag KAN blända upp till 1.8 om jag vill?

Ställde in bägge objektiv som ovan nämnt och fick samma slutartid som resultat. Förstår inte riktigt innebörden av siffran 1.8 om den endast säger hur stor bländare som tillåts eller om du även få andra ljusegenskaper i högre bländartal.

Givetvis finns det andra egenskaper än endast ljusinsläpp och därför fördelaktigt att byta objektiv, men om vi nu bara fokuserar oss på ljuset och slutartider som ges.

Ber om ursäkt om jag postar det här i fel forum, men jag fann ingen lämpligare efter en överblick.

Senast ändrad:
Om vi bortser från att ditt 18-70 inte kan ge dig 50/3,5 så är du rätt ute. 18-70 har ca 4,5 som maxbländare vid 50 mm.

Ja, två objektiv inställda på samma bländare ger samma ljusinsläpp.

(Tills man blandar in ljustransmissionsegenskaperna som är försumbara med moderna objektiv. Men någon lär säkert göra det så småningom, kanske rentav t-värdet dyker upp ;)

1) Med ljusstyrka 1,8 får du en betydligt ljusare sökarbild än med 4,5.

2) Du får också ett mycket mindre skärpedjup med en stor bländare, vilket ibland kan utnyttjas väldigt kreativt.

3) Fokuserar du manuellt är det avsevärt lättare att få exakt fokus eftersom sökarbilden blir mycket ljusare, och pga av att skärpedjupet också blir betydligt mindre så blir också precisionen ytterligare bättre ifall du sedan exponerar nerbländat till t.ex. 4,5 än ifall detta är den största bländaren.

4) Även autofokusen kan fungera med bättre precision vid högre ljusstyrka pga det mindre skärpedjupet. Detta beror dock på vald mätprincip för autofokusen - fas eller kontrastmätning etc. Det vanliga nuförtiden är att det finns en övre gräns där objektiv med ljusstyrka över denna INTE ger bättre autofokusprecision. För de flesta kamerasystem ligger den övre gränsen vid bländare 5,6 (objektiv med högre ljusstyrka än detta ger alltså inte bättre fokusprecision). Den nya Sony A700 har dubbla system - förutom det vanliga som maxar ut vid 5,6 så har man ytterligare ett som räcker upp till 2,8 och får på så sätt betydligt bättre precision vid användning av ljusstarka objektiv.

5) Autofokusen kan förstås användas vid lägre omgivningsljus med ljusstarkare objektiv.

6) Likaså blir exponeringsmätningen motsvarande ljuskänsligare.

7) På sätt och vis lite utanför din huvudfråga, men pga de objektiv du jämför mellan - fasta, ljusstarka objektiv ger nästan undantagslöst bättre skärpa, bättre bokeh, mindre flare etc. än zoom-objektiv.

Men det finns naturligtvis nackdelar också. Ljusstarka objektiv blir tyngre, vilket delvis kan motverkas genom att använda lättare material i linser och objektivhus.

Och till sist men inte minst, ljusstarka gluggar är dyrare (med undantag från 50 mm brännvidder, som är billiga att tillverka i stora antal).

Annars är du rätt ute, som sagts ovan. Bländar du ner ett ljusstarkt objektiv till 4,5 så är de delar som är kapabla att ge bländare 1,8 helt enkelt borta ur bilden.

Stämmer! Och inte nog med det, detta unika objektiv har inte ens autofokus! Men å andra sidan så är det så formidabelt i det avseende som det är designat för - att ge en enastående bildkvalitet, att de fåtal som äger ett dylikt ändå är mycket lyckliga...

jimh skrev:
Om vi bortser från att ditt 18-70 inte kan ge dig 50/3,5 så är du rätt ute. 18-70 har ca 4,5 som maxbländare vid 50 mm.

Ja, två objektiv inställda på samma bländare ger samma ljusinsläpp.
I bildens MITT bör väl tilläggas :)

Utåt kanter och hörn kan det bli avsevärda skillnader p g a vinjettering. I det här fallet kommer med all säkerhet bilderna med zoomen (på full öppning) att vara påtagligt mörkare i hörnen än de som tas med den nedbländade normalen.

ANNONS