Annons

Ang. olika ISO..

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att ISO-beteckningen (t ex 100/21)
är en kompromiss. I Tyskland pratar man bara om DIN och många amatörfotografer har ingen känsla för ASA.

Hmm..

Detta börjar bli intressant..

Då skriver man ISO400 som 400/27 om man ska vara korrekt. Men heter inte alla 400 filmer så.. då skulle man ju kunna skriva det som enbart 400 eller hur många olika "gradbeteckningar" finns det på varje film igentligen.. Finns t.ex. 400 filmen även i 25 eller 30 eller nått sånt..???

Nej, Benny. Ett steg mellan ASA-värden är en fördubbling eller halvering av ASA-talet.
Alltså 100, 200, 400, 800. Det ett steg mellan dem.
Ett steg i DIN-skalan motsvarar 3 DIN.

25 ASA är 25 DIN
50 ASA är 18 DIN
100 ASA är 21 DIN
200 ASA är 24 DIN
400 ASA är 27 DIN
800 ASA är 30 DIN

Så 400 ASA är alltid 27 DIN = ISO400/27
motsvarande förhållande för de andra.

Benny? Det var inte igår, världen är liten. Jag haffar dig över eposten så slipper vi att tråka de andra.

Du kan nog glömma DIN med gott samvete och sedan tycker jag att du kanske gör filmvalet konstigare än vad det är. Du kommer långt med ISO 100 nu på sommaren men det kan bli knepigt så snart solen sviker dig. Jag brukar köra med ISO 400 som standard, då klarar jag många situationer med handhållet och befintligt ljus. Sedan finns det speciella filmer för porträttfoto (de brukar ligga på ISO 160) och de finns andra filmer för inomhusbelysning. Jag brukar vilja exponera negativ film ordentligt och då är ISO 100 lite av en lyx som jag unnar mig när jag får möjlighet till det.

ANNONS
Götaplatsens Foto