Annons

Ange tid i otid

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag har en Canon PowerShot A710 IS och i denna sitter det ett TekQ 1Gb Extreme 133x SD minneskort.

Jag är väldigt nöjd med kameran i övrigt men lite då och då så uppmanas jag att skriva in datum och tid när jag startar upp den. Jag tror att det bara är när jag startar upp den i visningsläge men helt säker är jag inte så här i efterhand. Har inga direkta uppgifter på hur ofta det är men det har hänt kanske 7-8 ggr sedan jag köpte kameran i slutet på december.

Är detta något som har med minneskortet att göra?
Jag har svårt att tänka mig att kameran skulle vara boven eller?

Edit: givetvis anger jag datum och tid varje gång jag uppmanas och jag tar väldigt sällan ut mitt minneskort. Allla överföringar görs via USB-gränssnittet.

Senast ändrad:
Nu när jag tänker på det så måste det nog vara kameran och inte minneskortet för det är väl just kameran som håller informationen om datum/tid?

Någon annan som har upplevt något liknande?

Inget jag känner igen från min A710 IS.

Jag vill minnas att kameran har ett litet backup batteri som jag tror sitter under batteri-luckan. Kanske är det inte riktigt isatt, eller rent av trasigt?

Det borde inte ha med minneskortet att göra.

AFJ skrev:
Inget jag känner igen från min A710 IS.

Jag vill minnas att kameran har ett litet backup batteri som jag tror sitter under batteri-luckan. Kanske är det inte riktigt isatt, eller rent av trasigt?

Det borde inte ha med minneskortet att göra.
Jag kunde simulera det här med att behöva ange tid och datum genom att ta ut och sätta in backup-batteriet.Det troliga är att det har med detta batteri att göra men frågan är vad?!

Antingen är det fel på batteriet eller så är det glappkontakt någonstans.Får nog börja med att byta batteriet.

Normalt skall väl ett sådant batteri hålla i flera år och det verkar ju lite konstigt att det inte händer hela tiden. Om batteriet är kass borde det ju bara blir värre och värre. Det tyder ju mer på att det kan vara något glapp men enklast är säkert att köpa en nytt batteri och testa - det kan väl inte kosta alltför många kronor hoppas man.

AFJ skrev:
Normalt skall väl ett sådant batteri hålla i flera år och det verkar ju lite konstigt att det inte händer hela tiden. Om batteriet är kass borde det ju bara blir värre och värre. Det tyder ju mer på att det kan vara något glapp men enklast är säkert att köpa en nytt batteri och testa - det kan väl inte kosta alltför många kronor hoppas man.
Ja, jag får testa med det.

Det känns förvisso som ett I-landsproblem men det är lite retligt varje gång det händer.

Tack för dina svar.

Kan det vara så att du får ställa datum/tid när batteriet varit urladdat eller när du har tagit ut det för att ladda det?

Är det nu fel på det lilla backup batteriet eller om det är felmonterat så nollställs ju datum/tid när du tar ut det stora batteriet för att ladda det.

PITCH skrev:
Kan det vara så att du får ställa datum/tid när batteriet varit urladdat eller när du har tagit ut det för att ladda det?

Är det nu fel på det lilla backup batteriet eller om det är felmonterat så nollställs ju datum/tid när du tar ut det stora batteriet för att ladda det.
Det är ju det som är det luriga, jag har inga problem att ta ut de stora batterierna för t.ex. laddning. Det här med att ange datum/klockslag händer slumpmässigt (känns det som). Igår skulle jag bara visa frugan vilka bilder jag tog under dagen och när jag startade kameran i visningsläget så kom det upp att jag skulle ange datum/klockslag. Mysko

ANNONS