Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Animerade annonser
- Trådstartare Magnus W
- Start datum
Nome Nescio
Aktiv medlem
elinchrom reklamen var det första som adblockades, men efter en stuns så åkte wilcard * fram och alla annonser försvann. Detta eftersom sökvägen till annonsen äändrades med gämna mellanrum.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Fasta annonser stör jag mig sällan på men animerande distraherar för mycket. Så jag instämmer i Magnus påpekande. Jag går in tillräckligt ofta på fotosidans framsida för att jag ska störas på att min blick reflexmässigt åker upp på anonser.
Nu har alla fotosidans anonser åkt ut från min skärm då även Nikon-annonsen verkade åka runt.
Aftonbladets site går inte att gå in på utan adblock om man vill ha någon processorkraft kvar efter att browsern tagit sitt.
Jag har dock ingen "ingen reklam"-skylt vid brevlådan eftersom den kan jag välja när jag vill kika på.
Nu har alla fotosidans anonser åkt ut från min skärm då även Nikon-annonsen verkade åka runt.
Aftonbladets site går inte att gå in på utan adblock om man vill ha någon processorkraft kvar efter att browsern tagit sitt.
Jag har dock ingen "ingen reklam"-skylt vid brevlådan eftersom den kan jag välja när jag vill kika på.
Kalle_B
Aktiv medlem
Magnus W skrev:
Så genom att sätta en animerad annons på förstasidan så har man fått ett antal FS-användare att installera adblocker eller likande. Det leder till en minskad exponering av annonserna, och i slutänden till ett lägre värde för annonsplatsen.
Ville bara påpeka ...
-- MW
Jag förstår inte detta ständiga "gnäll" om reklamplatser. Fotosidan.se är en ypperlig plats för alla fotointresserade människor och bör ju rimligtvis kosta att driva.
Ett nödvändigt sätt att få in pengar är ju annonsplatser. För mig är det ett stort frågetecken varför inte fler annonsörer finns på sidan då vi är en otroligt bra målgrupp för vissa företag! Jag lägger mig dock inte i den debatten, men att någon stör sig på en animerad gul stapel som rör sig enbart på förstasidan kan jag inte förstå mig på. Att jag sedan inte vill ha 100 animerade annonsörer på alla sidor är en annan sak. Men självklart så gör man vad man kan för att få in annonseringspengar och rör det sig bara om en animerad annons så anser jagatt det finns andra saker som kanske är en aningen drygare här i livet. Näe in med fler annonser, håva in mer stålars, utveckla sidan mer eller stoppa dom sköna slantarna i fickan!
Tack för ett ypperligt forum!
niklasl
Aktiv medlem
Re: Re: Animerade annonser
Jo, förstår du, om det blinkar och rör sig och lever om på en sida så är det för många som surfar väldigt irriterande och distraherande när det är det andra på webbsajten man vill läsa i lugn och ro. Likaså om det öppnas en massa fönster antingen över eller under det webbläsarfönster du har uppe (ad modum AB). Därför har många av oss installerat annonsblockerare och själv har jag i likhet med många andra valt Firefox med Adblock. En renare och torrare känsla, helt enkelt. Tyvärr åker de stillsammare annonserna ut på köpet, men så blir det tyvärr när man vill tvinga sig på folk med animeringar och annat störande. Om en främmande människa kom fram till dig på sta'n, tryckte sig upp mot ditt ansikte och började prata, skulle du reagera likadant... Om annonserna visade lite stil och återhållsamhet och inte vulgo som så ofta är fallet nu skulle jag låta dem vara på sidan. Så har jag gjort på en del webbsajter, men när det dyker upp animationer och annat påträngande så åker Adblock med wildcard fram! Går sajten inte runt så har man fel affärsidé. Annonsblockering är här för att stanna.Kalle_B skrev:
Jag förstår inte detta ständiga "gnäll" om reklamplatser.
Jimpawa
Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
..Jag går in tillräckligt ofta på fotosidans framsida för att jag ska störas på att min blick reflexmässigt åker upp på anonser.
..
Jag går även jag ofta in på fotosidan, flera gånger om dagen, men inte störs jag av en eller 2 animerade reklamer.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Kul för dig då, men mig hjälper det inte, däremot hjälper adblock.Jimpawa skrev:
Jag går även jag ofta in på fotosidan, flera gånger om dagen, men inte störs jag av en eller 2 animerade reklamer.
Kalle_B
Aktiv medlem
tja om man ska hårddra det lite så kan man ju fundera på vad som händer med en sida som denna _utan_ annonser? Höga medlemskaps priser för samtliga eller ingen sida alls. Bara o välja.
Sedan är det bara första sidan som har Nikon reklamen, och där står väl inte så mkt information så att du blir sittande o läsande på den sidan i flera timmar? iof ska jag inte spekulera i dina internet vanor men ialla fall.
Sedan din kommentar att man har fel affärsidee om man inte klarar av att köra en sida utan reklam... nja.... inte alla som går under public service... Men åter igen.. valet står dig fritt att köra med firefox som förövrigt är en ypperlig webbrowser eller om du vill bojkotta sidan eller acceptera situationen.
Sedan är det bara första sidan som har Nikon reklamen, och där står väl inte så mkt information så att du blir sittande o läsande på den sidan i flera timmar? iof ska jag inte spekulera i dina internet vanor men ialla fall.
Sedan din kommentar att man har fel affärsidee om man inte klarar av att köra en sida utan reklam... nja.... inte alla som går under public service... Men åter igen.. valet står dig fritt att köra med firefox som förövrigt är en ypperlig webbrowser eller om du vill bojkotta sidan eller acceptera situationen.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Det verkar som de flesta missat Magnus poäng med den här tråden. Ingen är emot anonser generellt eftersom det ger intäckter till fotosidan. När de dock börjar blinka blir de irriterande vilket leder till att folk installerar annonsblockare och tar bort samtliga annonser, detta är bevisligen ett faktum. Bäst för samtliga parter vore om fotosidan kunde välja bort blinkande annonser.
Sedan rent reklammässigt så känner jag mig inte mer sugen att skaffa en Nikon för att deras annons blinkar. Ok jag ser den mer, men då jag stör mig på den blir jag negativt inställd till den tillverkaren.
Sedan rent reklammässigt så känner jag mig inte mer sugen att skaffa en Nikon för att deras annons blinkar. Ok jag ser den mer, men då jag stör mig på den blir jag negativt inställd till den tillverkaren.
Senast ändrad:
niklasl
Aktiv medlem
Höga? Eller inget alls? Världen är inte svart eller vit...Kalle_B skrev:
tja om man ska hårddra det lite så kan man ju fundera på vad som händer med en sida som denna _utan_ annonser? Höga medlemskaps priser för samtliga eller ingen sida alls. Bara o välja.
Så här skrev jag: "Om annonserna visade lite stil och återhållsamhet och inte vulgo som så ofta är fallet nu skulle jag låta dem vara på sidan. Så har jag gjort på en del webbsajter[...]" och "Går sajten inte runt så har man fel affärsidé". Skrev jag något om att köra utan reklam? Skrev jag något om "public service"? Eftersom jag har ett val, som du skriver, så väljer jag att ta bort reklam när den blir störande. Då försvinner även de annonser jag hade låtit vara. Om annonsintäkterna minskar för att man har valt att ta in irriterande, påträngande annonser vilket får folk att stänga av eländet så har man fel affärsidé. Det stör mig alltid när man försöker ta sig in i min sfär och struntar i sociala konventioner på kuppen, lurar mig eller tvingar på mig något jag inte vill ha. Det är möjligt att MTV-generationen uppvisar en högre tolerans i detta avseende? Jag är för gammal för sånt.Kalle_B skrev:
wsaar
Aktiv medlem
Och hur många som använder adblocker följer ditt ädla ideal om att släppa igenom icke-påträngande annonser?Om annonserna visade lite stil och återhållsamhet och inte vulgo som så ofta är fallet nu skulle jag låta dem vara på sidan. Så har jag gjort på en del webbsajter...
Nu är det väl trots allt du själv som begett dig in i Fotosidan sfär när du navigerat din webbläsare hit.Det stör mig alltid när man försöker ta sig in i min sfär och struntar i sociala konventioner på kuppen, lurar mig eller tvingar på mig något jag inte vill ha.
Det ska bli intressant att se hur communities svarar på allt mer utbredd adblocking. Kanske Fotosidan kommer forma om sitt navigationsgränssnitt till en annonssubventionerad monolitisk Flash-applikation där det blir svårare att programmatiskt skilja ut enskilda annonser från sajtfunktionalitet, sedan kan de erbjuda ett dyrare men reklamfritt HTML-alternativ för andra som inte vill ha reklamen eller inte är Flashkompatibla (Flash finns dock för Windows, Mac och Linux).
edit: ...eller så kanske medlemsavgiften ses som tillräcklgit garanterad intäkt och reklamen som en bonus man är beredd att förlora till folk med adblockers.
Senast ändrad:
niklasl
Aktiv medlem
Jepp, och det känns bara fint och är väl inget att kommentera? Det är ju själva förutsättningen för diskussionen.wsaar skrev:
Nu är det väl trots allt du själv som begett dig in i Fotosidan sfär när du navigerat din webbläsare hit.
wsaar
Aktiv medlem
Nja, i din förra post förutsatte du att fotosidan tog sig in i din sfär för att den innehöll annonser (som inte var godkända enligt din standard), så det kan nog vara bra att fastslå hur vi ser på den saken egentligen...niklasl skrev:
Jepp, och det känns bara fint och är väl inget att kommentera? Det är ju själva förutsättningen för diskussionen.
Magnus W
Aktiv medlem
Det finns uppenbarligen ett antal människor som stör sig tillräckligt mycket på blinkerier och animationer för att installera Adblocker.Jimpawa skrev:
Spelar en liten animerad banner verkligen så stor roll om deet tillför något till sidan? i det här fallet pengar.
... vilket är precis vad jag säger. Men jag lägger skulden hos annonsören snarare än hos konsumenten. Det hade varit bättre att vänligt påpeka för Nikon (och Elinchrom) att Fotosidan inte tar in animerade annonser, men gärna tar en statisk reklambanner. Då skulle inte annonsutrymmet Adblockas bort, och därmed skulle det ha kvar sitt värde.När ni använder adblock så ser ni ju även till att fotosidan får mindre pengar.
-- MW
niklasl
Aktiv medlem
Det där har du hittat på. Läs bättre.wsaar skrev:
Nja, i din förra post förutsatte du att fotosidan tog sig in i din sfär för att den innehöll annonser (som inte var godkända enligt din standard), så det kan nog vara bra att fastslå hur vi ser på den saken egentligen...