Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Anledning till att köpa 550D istället för 500D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Allbin

Medlem
Hej,

Har just sålt min fina nikon D40 och är nu redo för en canon. Skämt åsido...
Jag undrar om skillnaden mellan Canons 500D och 550D är värd 2000 kronor enligt de prisskilnader jag kan hitta?
Något extra som faktsikt är användbart måste ju finnas i 550D som inte finns i 500D med tanke på pris?
Skriv gärna för och nackdelar för de olika kamerorna.
Tack!

/ Köpsugen Albin

Ljuskänsligare sensor och mycket bättre videofunktionalitet. 500D (som jag äger) är i stort oanvändbar till något annat än små plojklipp då videoläget är låst till automatisk exponering.

Om man ser till bildkvalité har 550D högre upplösning än 500D. 550D har även bättre brusegenskaper och dynamiskt omfång på högre ison. Färdjupet är bättre i sensorn i 550D med.

Sen är 550D snabbare i seriebildtagning och som tidigare nämns säkert bättre videoläge osv (har ingen bra koll på video.

Jag ser ingen nackdel med 550D mot 500D. Det är väll priset som avgör.

550D är helt enkelt lite bättre på allt än vad 500D är. Jag har själv en 500D men känner inte att det skulle vara värt att byta upp sig då jag inte (än) håller på med video. Skulle jag däremot köpa en ny kamera nu och inte hade haft min 500 så hade jag valt en 550. Det är sällan man ångrar att man la lite mer pengar på en grej. Oftare brukar man istället ångra att man inte la det där lilla extra för att få en lite bättre pryl.

Jag kollar också på ny kamera och hade väl samma tankar dock vet jag att jag vill leka med video så 500:an är utesluten för mig. Men till fråga två då. Är pengarna värda att lägga på 7d istället för 550? Jag har fotat med min 400 ett tag nu och är väl inte så jättebra.

Jag kollar också på ny kamera och hade väl samma tankar dock vet jag att jag vill leka med video så 500:an är utesluten för mig. Men till fråga två då. Är pengarna värda att lägga på 7d istället för 550? Jag har fotat med min 400 ett tag nu och är väl inte så jättebra.
Jag var på Scandinavianphoto i bankeryd idag och hörde med dom lite. Han tyckte att om man köper kameran för att den har filmfunktion och man har tänkt att använda kameran på det sättet så är 550D självklar! Vad jag förstod på honom blir kvalitén på video lika bra som 7D då de använder liknande teknik(om det nu inte var samma, kommer inte ihåg). Sen på själva "fotobiten" slår ju 7D, 550D ganska enkelt. Men är du som jag, vill byta upp sig och börja experimentera med film tror jag att 550D något för oss. Jag som tidigare haft en liten D40 har mycket att lära på en 550D.

Både 7D och 550D filmar bra och har utgång för extern mic, vilket 500D saknar.
7D har dubbla batterikapaciteten och video/liveview käkar batteri. Jag fick köpa till batterigrepp till min 500D för att få hygglig videokapacitet, något jag inte behöver till min 7D.
7D klarar regn & rusk, det gör inte de andra.

Jag köpte en 500d för ett år sen, men sålde den före sommaren. Gillade aldrig filerna från den, vet inte varför, men kändes inte lika rätt som de från t ex min gamla 400d, eller från 50d för all del som ju har en liknande sensorstorlek. Talar alltså inte om kamerans handhavande, det var inget fel, utan bildresultatet. Kanske inbillning, men något var det.

ANNONS
Götaplatsens Foto