Annons

Anställd som egen företagare(utomlands)- hur går detta till?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,jag har precis fått mitt första jobb som fotograf, och ska anställas som egen företagare, utomlands. Alltså måste jag starta eget... detta verkar ju va en värre djungel än internet...? Hur funkar detta? Ska jag reg mig i Sverige eller i det andra landet för att kanske betala mindre skatt? Kan man göra det? Om lönen är provisionsbaserad, hur skattar man då? Hur redovisas (lön utomlands överhuvudtaget) till svenska myndigheter & framförallt provisions lön?
Kommunalskatt, egenavgifter & allt sånt som jag inte vet ngt om..., köpa in kamera till jobbet... =/ Andra tips för en resande frilansare? TACK, Lina

Varningsklockor ringer. Det finns skäl till att villkoren för en anställd fotograf och för en frilansande är mycket olika, framförallt för att den frilansande fotografen själv ansvarar för stora kostnader som den anställda fotografens arbetsgivare ansvarar för. En sammanblandning är sällan i fotografens intresse, utan är nästan alltid ett sätt för arbetsgivaren/uppdragsgivaren att vältra över kostnader på fotografen. Rör det sig om en anställning eller frilansuppdrag? Är du det minsta tveksam över svaret på den frågan så bör du ta en funderare på vems intresse den tveksamheten gagnar.

Det rör sig om anställning som fotograf på kryssningsfartyg, anställd som egen företagare. Mina kostnader blir kameran, men den behöver jag inte köpa på en gång.

ohnner skrev:
Varningsklockor ringer. Det finns skäl till att villkoren för en anställd fotograf och för en frilansande är mycket olika, framförallt för att den frilansande fotografen själv ansvarar för stora kostnader som den anställda fotografens arbetsgivare ansvarar för. En sammanblandning är sällan i fotografens intresse, utan är nästan alltid ett sätt för arbetsgivaren/uppdragsgivaren att vältra över kostnader på fotografen. Rör det sig om en anställning eller frilansuppdrag? Är du det minsta tveksam över svaret på den frågan så bör du ta en funderare på vems intresse den tveksamheten gagnar.

myroribrallan skrev:
Det rör sig om anställning som fotograf på kryssningsfartyg, anställd som egen företagare. Mina kostnader blir kameran, men den behöver jag inte köpa på en gång.

Det förefaller inte röra sig om en anställning. Är du egen företagare så är du inte anställd av dina uppdragsgivare. Vid en anställning så är kamerakostnaden normalt en fråga för arbetsgivaren, inte för den anställde.

myroribrallan skrev:

Karolina, det finns inget som heter "anställd som egen företagare"; det är en motsägelse. Antingen är du anställd eller så är du egen företagare. Detta är vad som brukar kallas "förtäckt anställning", alltså ett fall då arbetsgivaren egentligen borde anställa dig men av olika skäl inte vill.

När du reggar en firma hos skatteverket ska du bland annat uppge hur många uppdragsgivare du tror att du kommer att ha under det första året. Du ska också uppge var någonstans du kommer att bedriva din verksamhet. Om du då skriver att du tänker jobba för en enda uppdragsgivare och dessutom på dennes båt kommer du knappast att uppfylla kraven på självständighet i verksamheten, och då kommer du inte heller att få någon F-skattsedel.

Om du ändå väldigt gärna vill ha jobbet kan du så klart skriva en "smart" ansökan till Skatteverket. Men var på din vakt om uppdragsgivaren börjar ställa orimliga krav, och se till att skriva ett ordentligt avtal, framförallt när det gäller den ekonomiska ersättningen. Som F-skattare i enskild firma kan du räkna med att behålla runt 45 procent av de fakturerade arbetskostnaden exklusive materialkostnader och moms.

Rasmus Carlsson skrev:
Om du då skriver att du tänker jobba för en enda uppdragsgivare och dessutom på dennes båt kommer du knappast att uppfylla kraven på självständighet i verksamheten, och då kommer du inte heller att få någon F-skattsedel..
´

Jag tycker nog också att det finns en hel del otydligheter som bör klargöras innan man "hoppar på båten" så att säga.

Samtidigt spelar det ingen roll om du har EN uppdragsgivare - Det handlar om hur mycket pengar du får in och det måste du ange om du skall ha F-skatt. Å andra sidan bygger detta på en kalkyl och det vet skattemyndigheten. Därmed jagar man inte dig med blåslampa om du inte lever upp till kalkylen på alla plan. Men om du inte får in några pengar alls under en längre period, då blir skattmasen "gramse".

Provision som egen företagare - Hmm jag tror det rör sig om ett olyckligt ordval. Du skall fakturera din uppdragsgivare. Provision låter lite märkligt i mina öron - Men visst det förekommer, men då skall man nog också se över vad jobbet egentligen innebär.

Ta kontakt med en jurist eller revisor och gå igenom alla avtal innan du skriver på. Det kostar dig någon tusenlapp, men kan spara dig många...

Låter som båten erbjuder dig att driva en rörelse ombord som fotograf. Båten önskar ha dig som underleverantör. Rimligen är det enda sättet att ta dett uppdrag att du registrerar en firma, anskaffar F-skattsedel.

Du har sedan möjligheten att få ersättning (anställning) i din egen rörelse. Som företagare är du skyldig att betala in moms och arbetsgivaravgifter och behöver därför i din kalkyl räkna in detta i priset som avtalas med din kund. Andra saker att tänka på är försäkringar, både ansvarsförsäkringar för det du kan ställa till med och försäkringar som täcker skador på dig och din verksamhet.

Lycka till!

myroribrallan skrev:

Hej!
det kan vara svårt... men det är inte omöjligt!

Det du borde kolla lite extra på är vad som gäller på båtar..
Många skatteregler är annorlunda för de som arbetar till sjöss.

Ett inte så tokigt sätt är att ta kontakt med skattemyndigheten och berätta vad du ska göra och fråga hur du bör göra...
De är faktiskt oftast väldigt bra att ha att göra med.. fast räkna med att de komme rihåg dig när det är deklartionsdax så fråga inte om du tänker fula..

T,änk oxå på vad som gäller vad gäller försäkringar.. tex om du fotograferar någo och en lampa drar i skallen på dem eller om du ramlar och bryter benen... vad händer med dig och vilka krav kan båtägaren ställa på dig eftewrsom du inte jobbar pga skadan...
teoretiskt skulle du kunna bli skadeståndsskyldig för att du inte fotar som avtalat...

men men du är säkert inte den förste som gör detta jobb så det finns säkert standard avtal.. glöm inte kolla upp allt bara..

lycka till och ha det så kul!

/b

I Sverige får du inte driva firma med bara en uppdragsgivare. Om du arbetar åt ett företag under anställningsliknande former så ska uppdragsgivaren anställa dig. Skälet är att en enskild firma inte får vara ett enkelt sätt för arbetsgivare att komma undan ansvar och anställningslagar.

Om du skulle driva en firma ombord på båten med flera olika kunder som du tar betalt av direkt, till exempel passagerare, så är det en annan sak. Det fungerar, även om du skulle betala avgifter till båtägaren.

Om du jobbar som fotograf på båten och får en fastställd "lön" (med eller utan provision) så går inte. Inom andra branscher är det också så att som företagare får du inte ha en "arbetsledare" hos företaget du arbetar för. Du ska självständigt driva din verksamhet och fatta dina egna beslut (inom ramen för ett eventuellt avtal).

Jag hör samma varningsklockor som så många andra i tråden. Upplägget känns inte sunt. En konsultation med någon sakkunnig känns helt nödvändig.

Kan vara intressant med vilken flagga som sitter i aktern på fartyget. Har ett vagt minne om att till sjöss (definitivt på internationellt vatten) gäller lagstiftningen i det land vars flagga pryder fartyget.

stoltz skrev:
Samtidigt spelar det ingen roll om du har EN uppdragsgivare

Om man bara har en uppdragsgivare råder anställningsförhållande och uppdraggivaren kan bli tvingad att betala skatt och sociala avgifter. Detta drabbar t ex hantverkare som jobbar på samma bygge under lång tid

Det bäst rådet är nog att ringa Skatteverkets upplysning. Det är är för komplicerat för detta forum.

Edit: Göran hade visst redan svarat samma sak...

...krångligt det här ja... Jag har jobbat på båt förut, dock inte som fotograf. Men jag vet att de jobbar såhär, eget företag och enda lönen är provision. Lönen betalas ut en gång per vecka eller tom varannan dag, så man märker ju snabbt om man blir lurad så att säga... TACK för alla hjälpsamma svar!!! Nu ska jag bara lista ut hur jag ska gå till väga ;) Om det är ngn som verkligen jobbat som fotograf på båt, hör gärna av dig!!! /Karolina

Klippt från skatteverket.se:

Du kan ringa Skatteupplysningen, 0771-567 567, om du har allmänna frågor om skatt och folkbokföring. Telefontider 8:00 - 19:00 måndag - torsdag, och 8:00 - 16:00 fredagar.
Specifikation till upplysningen>>

Från utlandet till Skatteupplysningen, ring +46 270 734 98.

Det är ju skatteverket i slutändan som ska godkänna din deklaration som företagare och då är det bäst att kolla med dem redan innan man sätter igång. De har också infoträffar för nyblivna företagare.

froderberg skrev:
Om man bara har en uppdragsgivare råder anställningsförhållande och uppdraggivaren kan bli tvingad att betala skatt och sociala avgifter. Detta drabbar t ex hantverkare som jobbar på samma bygge under lång tid

Det bäst rådet är nog att ringa Skatteverkets upplysning. Det är är för komplicerat för detta forum.

Edit: Göran hade visst redan svarat samma sak...

Nyfiken på var det kommer ifrån. Har sett flera som säger samma sak...
I min bekantskapskrets är det många som är enskilda näringidkare med 1 eller ett fåtal uppdragsgivare.
Förstår inte varför det skulle ses som en förtäckt anställning. Det är mycket vanligt i t.ex. åkeribranschen (och även hantverksbranschen) att man är en enmansåkare med egen bil. Du skriver avtal med uppdragsgivaren och fakturerar löpande om det är ett längre uppdrag.
Det som är farligt med att bara ha 1 uppdragsgivare är ju att din inkomst står och faller med just den uppdragsgivaren.
Målare är ett annat exempel. Har sällan mer än 2-4 kunder som de har avtal med.
Har du F-skatt och har kommit överens med uppdragsgivaren att det skall faktureras enl. den metoden så står man själv som företagare för skattepliktiga utgifter. Har aldrig hört talas om någon som skulle blivit tvingad till att inte använda sig utav F-skattesedeln för att det "råder anställningsförhållanden".

*Puh*, nu blev det mycket. ;)
Summa sumarum (eller vad det heter).
Det kan ses som ett tjänsteuppdrag men jag har aldrig hört talas om ett företag som inte får utföra tjänster för kunds räkning.
Om det finns någonting som kan motbevisa det jag tror så ta gärna upp en referenstext eller dyl.
Vill inte gärna fara med osanningar men det är så som jag har uppfattat läget. Om det är fel så skulle det vara bra och få det svart på vitt så jag inte åker på en duktig skattesmäll en dag.

Nu har jag skrivit färdigt. =)

- Jonas

microbe skrev:

Jag känner till folk som drabbats av detta.

Exakt hur skatteverket bedömmer vet jag inte men de tycker tydligen att man ska vara anställd om man bara har en eller ett fåtal uppdragsgivare. Sen finns det kanske andra omständigheter som påverkar.

microbe skrev:
Förstår inte varför det skulle ses som en förtäckt anställning. Det är mycket vanligt i t.ex. åkeribranschen (och även hantverksbranschen) att man är en enmansåkare med egen bil. Du skriver avtal med uppdragsgivaren och fakturerar löpande om det är ett längre uppdrag.

Som en annan i tråden uttryckte det är regeln om flera uppdragsgivare till för att företagen inte ska kunna kringgå bl.a. arbetsmarknadsavtal genom att ha egenföretagare i stället för anställda.

Om det finns någonting som kan motbevisa det jag tror så ta gärna upp en referenstext eller dyl.

I skatteverkets broschyr SKV 418 "Så fyller du i skatte- och avgiftsanmälan":
Kravet på självständighet innebär normalt att man tar uppdrag från fl era olika uppdragsgivare och själv beslutar om hur uppdragen ska utföras. Egen utrustning och egna verktyg används ofta och arbetet utförs vanligtvis i egna lokaler. Att vara egen företagare innebär ofta ekonomiskt risktagande genom kostnader för lokaler, inventarier, lager och anställda.
Vid bedömning av självständigheten görs en sammanvägning
av fl era faktorer. Om man stadigvarande
arbetar för endast en eller några få uppdragsgivare är
det som regel inte fråga om näringsverksamhet.

microbe skrev:

"Anställningsliknande former" är nyckelordet här. Reglerna finns för att täppa till möjligheten för arbetsgivare att låta personer som normalt skulle vara anställda driva egen firma istället.

Utan de här reglerna skulle en tidning till exempel istället för att anställa fotografer kunna anlita bara frilansar, men ändå låta dem jobba på redaktionen och ta arbetsorder precis som en anställd fotograf. Det finns mycket som lockar i det – man skulle kunna säga upp folk utan att ta hänsyn till turordningsregler, och det skulle vara betydligt lättare att genomföra lönesänkningar eftersom motparten, fotograferna, skulle bli väldigt svaga vid förhandlingar eftersom de tvingas konkurrera sinsemellan.

Och då är ju arbetsrätten i fara. Det skulle bli fritt fram för arbetsgivaren att ha anställda som vanligt, men slippa undan allt ansvar som det faktiskt innebär att vara arbetsgivare.

Edit: Såg att Rasmus också svarat.

gors skrev:
Utan de här reglerna skulle en tidning till exempel istället för att anställa fotografer kunna anlita bara frilansar, men ändå låta dem jobba på redaktionen och ta arbetsorder precis som en anställd fotograf. Det finns mycket som lockar i det – man skulle kunna säga upp folk utan att ta hänsyn till turordningsregler,

Alltså precis som på Expressen. Tre anställda fotografer och ett gäng frilansare som går på schema.

ANNONS
Götaplatsens Foto