froderberg skrev:
Om man bara har en uppdragsgivare råder anställningsförhållande och uppdraggivaren kan bli tvingad att betala skatt och sociala avgifter. Detta drabbar t ex hantverkare som jobbar på samma bygge under lång tid
Det bäst rådet är nog att ringa Skatteverkets upplysning. Det är är för komplicerat för detta forum.
Edit: Göran hade visst redan svarat samma sak...
Nyfiken på var det kommer ifrån. Har sett flera som säger samma sak...
I min bekantskapskrets är det många som är enskilda näringidkare med 1 eller ett fåtal uppdragsgivare.
Förstår inte varför det skulle ses som en förtäckt anställning. Det är mycket vanligt i t.ex. åkeribranschen (och även hantverksbranschen) att man är en enmansåkare med egen bil. Du skriver avtal med uppdragsgivaren och fakturerar löpande om det är ett längre uppdrag.
Det som är farligt med att bara ha 1 uppdragsgivare är ju att din inkomst står och faller med just den uppdragsgivaren.
Målare är ett annat exempel. Har sällan mer än 2-4 kunder som de har avtal med.
Har du F-skatt och har kommit överens med uppdragsgivaren att det skall faktureras enl. den metoden så står man själv som företagare för skattepliktiga utgifter. Har aldrig hört talas om någon som skulle blivit tvingad till att inte använda sig utav F-skattesedeln för att det "råder anställningsförhållanden".
*Puh*, nu blev det mycket.

Summa sumarum (eller vad det heter).
Det kan ses som ett tjänsteuppdrag men jag har aldrig hört talas om ett företag som inte får utföra tjänster för kunds räkning.
Om det finns någonting som kan motbevisa det jag tror så ta gärna upp en referenstext eller dyl.
Vill inte gärna fara med osanningar men det är så som jag har uppfattat läget. Om det är fel så skulle det vara bra och få det svart på vitt så jag inte åker på en duktig skattesmäll en dag.
Nu har jag skrivit färdigt. =)
- Jonas