Sebastianr skrev:
Intressant 
dpi-fixeringen som verkar råda hos vissa kan alltså tas med en nypa salt...
Personligen så tycker jag ju att det verkar vara optiken, samt brus, som "stör" mest när man printar större.
Det är ju bra om vi talar om rätt saker också när vi diskuterar utskriftsupplösning och att vi förstår hur det hänger ihop. Ingen här ifrågasätter vad det mänskliga ögat kan och inte kan uppfatta, de flesta utskrifts- och tryckprocesser bygger på den begränsningen.
Hur är bilden med 176 ppi utskriven? Är den utskriven på ett lab, tex Crimson som är så populärt här, i 30x40 cm så har den skrivits ut med en upplösning på 300 dpi.
Med tex en Fuji Frontier printer som skriver ut kontinuerlig ton med hjälp av laserljus på fotografiskt papper, är en pixel i bilden detsamma som en dot på papper och printern har en upplösning på 300 dpi. Det innebär att om du skickar en bild på 176 ppi, så kommer mjukvaran som styr printern att interpolera upp bilden till printerns upplösning på 300 dpi innan bilden printas. Skickar du en bild som har högre upplösning än 300 ppi kommer bilden att skalas ner till printerns upplösning.
Om bilden skrivs ut med en bläckstråleskrivare fungerar det annorlunda. En pixel är inte lika med en dot i en bläckstråleskrivare. Om jag skickar en 360 ppi bild till min Epson 3800 kommer det ut en 1440 dpi eller 2880 dpi bild beroende på vilken upplösning jag har valt att skriva ut med. Om jag skickar en 176 ppi bild till skrivaren kommer det fortfarande ut en 1440 dpi eller 2880 dpi bild.
Den process som omvandlar pixels till dots i en bläckstråleskrivare heter på engelska ”error-diffusion dither” och är en matematisk algoritm som sprider ut ett antal bläckdroppar i varierande storlek från olika färgpatroner för varje pixel. När man skriver ut, byggs först en rasterbild upp innan denna omvandlingsprocess från pixels till dots påbörjas. För min Epsonskrivare har denna rasterbild en upplösning på 360 ppi, det som brukar kallas printerns ”native resolution”. Andra skrivare har andra värden, tex har Canon och HP en ”native resolution” på 300 ppi.
Vid alla rimliga upplösningar är det interpoleringen och skärpningen av bilden som avgör hur skarp den blir i utskrift. Digital skärpa är inget annat än kantkontrast och storleken på den halo som krävs för att kontrastskillnaden ska synas i utskrift står i direkt relation till bildens upplösning. Enligt min guru Bruce Fraser behövs en halo på runt 1/100 tum för att skärpan ska bli optimal i utskrift, så en 300 ppi bild behöver en halo på runt 3 pixels och en 176 ppi bild behöver en halo på 1,8 pixels.
Låt oss anta det enklaste fallet ovan, att du printar via Crimson och deras Frontier printrar, där varje pixel i bilden motsvarar en dot på papper. Du har din bild i 176 ppi med en storlek på 30x40 cm och du har skärpt den optimalt för utskrift med 1,8 pixels halo. Många timmars efterbehandling blev det innan du var nöjd.
När Crimson får bilden, interpoleras den till 300 ppi för att överensstämma med Frontiers utskriftsprocess (dessutom förstoras den ytterligare ett par procent för att undvika vita kanter, så din nogranna beskärning finns inte mer!). Din optimala utskriftskärpning gäller inte längre, istället för en 3 pixels halo som du behövt vid 300 ppi har du en 30x40 cm bild i 300 ppi med en halo på 1,8 pixels optimerad för 176 ppi.
Om du istället själv interpolerar din bild till 300 ppi och skärper den optimalt med en halo för utskrift på runt 3 pixels, kommer du att få en betydligt skarpare bild än i förra exemplet. Crimsons printer kommer nämligen inte att förändra bilden, annat än den vanliga 2-3% förstoringen, men den märker du inte om bilden i övrigt är optimalt justerad.
Skriver du ut via en bläckstråleskrivare är det inte lika viktigt att optimera för ”native resolution”, även om jag fortfarande gör det. Så länge du skärper korrekt för utskrift, vare sig det är 180, 200, 300 eller 360 ppi, så tycks bläckstråleskrivarens ”dithering” process hantera bilderna bättre än Frontier-printerns interpolering.
Ska jag sedan vara lite elak så här på lördagskvällen (och det kan man väl få vara när du anser mig vara dpi-fixerad i raljanta termer), så om det är optiken och bildbruset som stör dig när du printar stora bilder, då har du en lång väg att vandra innan du kommer till insikt om vad utskriftkvalitet, interpolering och skärpning handlar om.
En bra bok i sammanhanget är Bruce Frasers ”Real World Image Sharpening with Adobe Photoshop CS2”, ISBN 0-321-44991-6.
Mvh/Lars-Erik