Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antal dpi - vad anser ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastianr

Aktiv medlem
Själv har jag ju "bara" 6MP i min kamera, men printar ändå 30x40 och säljer som tavlor.

40/2.5 -> 16 tum
2816 pixlar på bredden -> 2816/16 = 176 dpi

Jag tycker mina tavlor, på matt papper, blir mycket fina trots 176 dpi, om man kikar på en halvmeters håll eller längre ifrån. Ofta skär jag ju ner till runt 5MP och då blir det ju ytterligare aningen lägre dpi.

Jag har även testat göra en 30x40 från en 3MP bild som ser förvånansvärt bra ut (som tavla), och då med enbart 128dpi.

Vad anser ni om dpi?
Visst är 150-200dpi minst sagt ok för tavlor, medans kanske högre måste till om man ska printa blanka vykort som man beskådar på nära nära håll?

Kontroversiellt ämne med många olika synpunkter. Har precis sett Michael Reichmanns och Jeff Schewes nya video "From Camera To Print" (Luminous-Landscape)
och kan konstatera att Jeff ändrat sina rekommendationer. Numera säger han att så länge bildens egen upplösning ligger mellan 180-480 ppi, så skriv ut direkt utan att göra något. Under 180 ppi, interpolera bilden.

Själv interpolerar jag alla bilder till 360 ppi med bicubic smoother, lägger på extra skärpa efter interpolering och skärper slutligen för utskrift.

Rätt eller fel? Det är ju enkelt för var och en och testa själv vilket de tycker ger bäst resultat. För dem som säger att de ändå inte ser någon skillnad är ju hela frågeställningen oväsentlig.

Senast ändrad:
Under bästa tänkbara omständigheter kan det mänskliga ögats upplösning, mätt i vinkel, vara en bågminut, enligt http://www.madsci.org/posts/archives/may97/864446241.Ph.r.html
. På 25 cm avstånd motsvarar det en spatial upplösning på 0.075mm, som är mycket nära 1/350 tum. Även http://cvr.yorku.ca/home/index.html verkar anse att detta är gränsen för det mänskliga ögat.

Alltså: Ett perfekt öga, under perfekta ljusförhållanden, kan på optimalt betraktningsavstånd möjligen dra nytta av 350ppi.

Ett lustigt sammanträffande är att OM man antar att du hänger dina tavlor i bästa beslysning och backar till en halvmeter, som du själv säger...

... så har du bästa tänkbara vetenskapliga stöd för att välja just 176 ppi!

PS. Ifall någon bekant talar om hur bra 12MP-bilderna blir i 10x15cm-format, så kan det vara klokt att hålla med i alla fall :)

Intressant :)

dpi-fixeringen som verkar råda hos vissa kan alltså tas med en nypa salt...

Personligen så tycker jag ju att det verkar vara optiken, samt brus, som "stör" mest när man printar större.

alfin skrev:
Kontroversiellt ämne med många olika synpunkter. Har precis sett Michael Reichmanns och Jeff Schewes nya video "From Camera To Print" (Luminous-Landscape)
och kan konstatera att Jeff ändrat sina rekommendationer. Numera säger han att så länge bildens egen upplösning ligger mellan 180-480 ppi, så skriv ut direkt utan att göra något. Under 180 ppi, interpolera bilden.

Som sidospår, vad tyckte du om videon? Hur funkar det som "format"? Jag är lite inne på att prova deras Lightroom-video nämligen...

Produkter som man slipper bekymra sig om svensk tull, frakt osv är ju rätt tacksamma att handla med den svaga dollarn.

freka586 skrev:
Som sidospår, vad tyckte du om videon? Hur funkar det som "format"? Jag är lite inne på att prova deras Lightroom-video nämligen...

Produkter som man slipper bekymra sig om svensk tull, frakt osv är ju rätt tacksamma att handla med den svaga dollarn.
Jag har köpt deras download-videos, inklusive Lightroom och tycker i stort de är bra. ”Gubbarna” är sköna att lyssna på om man behärskar engelska bra, det finns en hel del nyanser att uppfatta. Själv lärde jag mig ett nytt ord i senaste videon – ”Fugly”. Jeff vill inte berätta vad det betyder, men sannolikt betyder det ”Fuckin’ Ugly”. ..

Annars är det med kritiska ögon/öron, två rätt självupptagna individer som inte alltid uppfattar att alla inte uppskattar deras förträfflighet i lika hög grad som dem själva. Icke desto mindre tycker jag det känns familiärt på något sätt och väl värt ett par hundra kronor, inte minst som underhållning.

”From Camera To Print” är definitivt informativ för fotografer som kommit en bit på väg. Är du mer erfaren, kan du förmodligen redan en stor del av det de berättar, men jag är övertygad om att väldigt många här på Fotosidan skulle bli mycket bättre på att hantera och skriva ut digitala bilder om de såg videosekvensen.

Formatmässigt får du ladda ner ca 2,2 GB – 24 filer, men med snabbt bredband går det ganska fort. Lightroom-videon kan rekommenderas – men den är rätt ”pladdrig”. Bildkvalitén är helt OK för bildskärmsvisning.

Mvh/Lars-Erik

Sebastianr skrev:
Intressant :)

dpi-fixeringen som verkar råda hos vissa kan alltså tas med en nypa salt...

Personligen så tycker jag ju att det verkar vara optiken, samt brus, som "stör" mest när man printar större.
Det är ju bra om vi talar om rätt saker också när vi diskuterar utskriftsupplösning och att vi förstår hur det hänger ihop. Ingen här ifrågasätter vad det mänskliga ögat kan och inte kan uppfatta, de flesta utskrifts- och tryckprocesser bygger på den begränsningen.

Hur är bilden med 176 ppi utskriven? Är den utskriven på ett lab, tex Crimson som är så populärt här, i 30x40 cm så har den skrivits ut med en upplösning på 300 dpi.

Med tex en Fuji Frontier printer som skriver ut kontinuerlig ton med hjälp av laserljus på fotografiskt papper, är en pixel i bilden detsamma som en dot på papper och printern har en upplösning på 300 dpi. Det innebär att om du skickar en bild på 176 ppi, så kommer mjukvaran som styr printern att interpolera upp bilden till printerns upplösning på 300 dpi innan bilden printas. Skickar du en bild som har högre upplösning än 300 ppi kommer bilden att skalas ner till printerns upplösning.

Om bilden skrivs ut med en bläckstråleskrivare fungerar det annorlunda. En pixel är inte lika med en dot i en bläckstråleskrivare. Om jag skickar en 360 ppi bild till min Epson 3800 kommer det ut en 1440 dpi eller 2880 dpi bild beroende på vilken upplösning jag har valt att skriva ut med. Om jag skickar en 176 ppi bild till skrivaren kommer det fortfarande ut en 1440 dpi eller 2880 dpi bild.

Den process som omvandlar pixels till dots i en bläckstråleskrivare heter på engelska ”error-diffusion dither” och är en matematisk algoritm som sprider ut ett antal bläckdroppar i varierande storlek från olika färgpatroner för varje pixel. När man skriver ut, byggs först en rasterbild upp innan denna omvandlingsprocess från pixels till dots påbörjas. För min Epsonskrivare har denna rasterbild en upplösning på 360 ppi, det som brukar kallas printerns ”native resolution”. Andra skrivare har andra värden, tex har Canon och HP en ”native resolution” på 300 ppi.

Vid alla rimliga upplösningar är det interpoleringen och skärpningen av bilden som avgör hur skarp den blir i utskrift. Digital skärpa är inget annat än kantkontrast och storleken på den halo som krävs för att kontrastskillnaden ska synas i utskrift står i direkt relation till bildens upplösning. Enligt min guru Bruce Fraser behövs en halo på runt 1/100 tum för att skärpan ska bli optimal i utskrift, så en 300 ppi bild behöver en halo på runt 3 pixels och en 176 ppi bild behöver en halo på 1,8 pixels.

Låt oss anta det enklaste fallet ovan, att du printar via Crimson och deras Frontier printrar, där varje pixel i bilden motsvarar en dot på papper. Du har din bild i 176 ppi med en storlek på 30x40 cm och du har skärpt den optimalt för utskrift med 1,8 pixels halo. Många timmars efterbehandling blev det innan du var nöjd.

När Crimson får bilden, interpoleras den till 300 ppi för att överensstämma med Frontiers utskriftsprocess (dessutom förstoras den ytterligare ett par procent för att undvika vita kanter, så din nogranna beskärning finns inte mer!). Din optimala utskriftskärpning gäller inte längre, istället för en 3 pixels halo som du behövt vid 300 ppi har du en 30x40 cm bild i 300 ppi med en halo på 1,8 pixels optimerad för 176 ppi.

Om du istället själv interpolerar din bild till 300 ppi och skärper den optimalt med en halo för utskrift på runt 3 pixels, kommer du att få en betydligt skarpare bild än i förra exemplet. Crimsons printer kommer nämligen inte att förändra bilden, annat än den vanliga 2-3% förstoringen, men den märker du inte om bilden i övrigt är optimalt justerad.

Skriver du ut via en bläckstråleskrivare är det inte lika viktigt att optimera för ”native resolution”, även om jag fortfarande gör det. Så länge du skärper korrekt för utskrift, vare sig det är 180, 200, 300 eller 360 ppi, så tycks bläckstråleskrivarens ”dithering” process hantera bilderna bättre än Frontier-printerns interpolering.

Ska jag sedan vara lite elak så här på lördagskvällen (och det kan man väl få vara när du anser mig vara dpi-fixerad i raljanta termer), så om det är optiken och bildbruset som stör dig när du printar stora bilder, då har du en lång väg att vandra innan du kommer till insikt om vad utskriftkvalitet, interpolering och skärpning handlar om.

En bra bok i sammanhanget är Bruce Frasers ”Real World Image Sharpening with Adobe Photoshop CS2”, ISBN 0-321-44991-6.

Mvh/Lars-Erik

alfin skrev:
så om det är optiken och bildbruset som stör dig när du printar stora bilder, då har du en lång väg att vandra innan du kommer till insikt om vad utskriftkvalitet, interpolering och skärpning handlar om.

En bra bok i sammanhanget är Bruce Frasers ”Real World Image Sharpening with Adobe Photoshop CS2”, ISBN 0-321-44991-6.

Mvh/Lars-Erik
Jag har en kompaktkamera och brus i utskrifterna kan ofta synas även vid låg ISO, så brus vid 30x40 är nog mer störande än för få pixlar vad jag har upplevt, men jag kan ju ha helt fel också.

OJ försökte förstå vad du säger där Lars-Erik, men du tappade mig :)

En snabb fråga om jag vill skriva ut mina bilder tagna med min Alfa 100 dvs 10x15 format på fotopapp, tänkte lämna in dom på JapanFoto i gbg.
När jag vill få dom utskrivna ska jag pilla om dom till 300dpi eller låta dom var det som PS tycker dom är tror den brukar säga 72dpi eller nått?

Spelar det roll på vanliga kort?
Och vilket format ska det vara tiff eller räcker det med en jpg? jag brukar inte pilla altt för mycket med bilderna utan mest beskärningar och lite kurvor inget avancerat.

Har lämnat in flera bilder hos olika leverantörer och är inte nöjd men nån, i de flesta fall är bilderna blotchiga/pixliga eller hos vissa leverantörer har dom lagt på extra mycket värme och bilderna blir för gula. Mest av allt som sagt saknar jag skärpa i utskrifterna.

Med så små bilder blir det naturligtvis mindre viktigt att vara pedantisk eftersom små förändringar inte syns lika bra. Antingen justerar du dem själv exakt som du vill ha dem eller låter labbets maskin göra det åt dig. Jag gör alltid jobbet själv eftersom jag ändå är inne i Photoshop och pillar med bilden och då kan jag lika bra göra dem helt printklara innan jag skickar in dem.

För att det ska fungera måste du veta vad labbet gör och vilken upplösning de printar med. Många labb använder Fuji Frontier till den storleken och de är på 300 dpi, men det finns andra modeller, tex Noritsu med både 300 och 320 dpi upplösning, så du måste fråga. Du måste ta reda på om de vill ha bilden i sRGB, Adobe RGB eller om de använder en separat printerprofil. De flesta kör sRGB eftersom kompaktkameror använder det.

Du måste också ta reda på exakt pappersstorlek, en 10x15 cm bild brukar vara 10,2x15,2 cm, men vissa har 10,2x15,3 cm och vill du beskära bilden exakt bör du veta det. Dessutom förstorar printrarna alltid bilden något, 1-2% för att vara säker på att det inte blir vita kanter med kantfria utskrifter, så det bör du ha i åtanke när bilden beskärs.

Du måste veta om labbet lägger på extra skärpa, det påverkar om och hur mycket du själv skärper bilderna. Slutligen ska du beställa bilderna utan någon autokorrektion om du själv justerat färg, kontrast, kurvor etc., annars blir ditt arbete omgjort och kanske inte så lyckat.

Vi har en Fuji F30 kompaktkamera i familjen och jag brukar beställa 11x15 cm bilder från Crimson eller Proprint. Bäst resultat får jag från Proprint, men de är dyrare. (Allra bäst blir det om jag printar dem själv, men det brukar jag inte göra med många småbilder.)

Bilderna ur Fujikameran är normalskärpta jpeg i sRGB, storlek 2136x2848 pixels, 6 MP. Det första jag gör är att beskära bilden till 11,2x15,2 cm och 300 ppi med bicubic sharper i Photoshop. Bilden blir nu 1323x1795 pixels, 2,4 MP.

Därefter gör jag om nödvändigt korrigeringar på justeringslager med nivåer, kurvor och färgmättnad. Så lite som möjligt eftersom bilden är i 8 bitar.

Skapar sedan ett nytt lager med Shift+Ctrl+Alt+E som jag ändrar till Overlay och sätter Opacity till 50%. Därefter skärper jag bilden med High Pass filtret med en radie på 1,5. (Normalt ska en utskriftsskärpning ha lite Unsharp Mask också, men jpeg bilden från kameran är redan skärpt, så det räcker med High Pass filtret i det här fallet.)

Flatten layers, vad nu det heter på svenska och sparar bilden som en 8-bitars okomprimerad tiff-fil med sRGB profilen inbäddad. Filen blir runt 6-7 MB och tycker man det är för stort så kan man spara om den i jpeg format med minsta komprimering, med vetskap om att en jpeg-fil försämras varje gång den sparas och att filen redan tagit stryk genom justeringarna i 8 bitar. Fast i 11x15 cm syns ingen skillnad, men jag gillar inte jpeg så jag sparar oftast i tiff-format.

BengtJohnsson skrev:
PS. Ifall någon bekant talar om hur bra 12MP-bilderna blir i 10x15cm-format, så kan det vara klokt att hålla med i alla fall :)

Exakt. Man bör hålla inne med sina kunskaper ibland. Det blir liksom enklare.
En kund förklarade stolt att hans Nikon 17-55 var digital så det blev "rätt" vidvinkel på hans D200.
Va bra!, sa jag.

yta

Hej

Man bör också ta i hänsyn vilken yta man printar på. Ett hög-glansigt fotopapper avslöjar brister mycket lättare än ett pearlpapper eller för att inte tala om t.ex canvas som är väldigt förlåtande.

Jag är delägare i ProPrint och vi rekommenderar 200-300 dpi för bästa kvalitet. Över 300dpi har vi svårt att se någon större förbättring. Undantaget är text som blir skarpare vid högre dpi, och som vi brukar skriva ut i 400dpi.

Sedan är det precis som tidigare inlägg skriver att avståndet är avgörande. En bild 50x75 ska ju upplevas på ett längre avstånd än en 15x22 och således klarar man sig undan med mycket lägre upplösning.

Man kan alltid prova att köra samma bild i storlek 20x30 (innan man kör sin stora bild) på 100-, 200-, och 300dpi och sedan betrakta dom från det avstånd man tänkt hänga sin bild för att sedan avgöra vilken dpi man klarar sig undan med som lägst.

För att citera min store idol Bruce Fraser:

”When some otherwise-sane photographers learn that a print was produced digitally, the concept of ’normal viewing distance’ suddenly changes from the distance at which they can see the image to one that is largely determined by the length of their noses.”

alfin skrev:
Det är ju bra om vi talar om rätt saker också när vi diskuterar utskriftsupplösning och att vi förstår hur det hänger ihop. ...

Mvh/Lars-Erik

Tack för ett mycket bra inlägg som jag bland annat gillar för att det innehåller en bra kompromiss mellan allmängiltiga resonamang och specifika rekomendationer.

ANNONS
Götaplatsens Foto