Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antal exponeringar på 1D

Produkter
(logga in för att koppla)

Albwah

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag är på G att köpa en Canon 1D. Så jag undrar om någon vet vad slutaren ska hålla för. Har hört både att den ska hålla för 120 000 och 500 000 exp. Tycker själv att 120 000 låter lite mer rimligt. Det är alltså den första 1D kameran jag undrar om (ej Mark II/II N/III).

Är det lite riskabelt att köpa en beggad 1D som gått 86 000?
Vad blir kostnaden för ett ev. slutarbyte, kring 2000kr?

Tacksam för snabbt svar
Albin
 
En följdfråga.. Vad skulle ni valt, en 20D som gått 65 000 exp eller en 1D som gått 83 000? Båda är i samma skick och jag kan få de för samma pris.
 
SM0SBI skrev:
En 20D som gått 65000 utan slutarbyte skulle jag inte köpt!

okej, motivering? Det som oroar mig lite är brus nivåerna samt upplösningen som 1D levererar, i och med att det är en så gammal kamera. Men känsal är ju oslagbar i huset.
 
Senast ändrad:
Albwah skrev:
okej, motivering? Det som oroar mig lite är brus nivåerna samt upplösningen som 1D levererar, i och med att det är en så gammal kamera. Men känsal är ju oslagbar i huset.
En 20D som har gått 65000 bilder her passerat de 50000 bilder som den enligt canon är testad för...

En 1D är brusig, det stämmer. Varför inte köpa en 20D som gått mindre eller kanske en ny 400D?

Annars kan jag rekomerndera en mk3 den är underbar ;) men för dyr....
 
1D "MkI" är en undrbar kamera om
- du behöver snabb o säker AF
bara knappen att välja "home position" är guld vid sportfoto
- fotograferar sport/action o behöver 8bps

Annars får man nog bara acceptera att utvecklingen gått framåt. CCD sensorn är inte alls jämförbar med CMOS men den levererar fortf väldigt bra bilder upp till ISO 800.
De "bara" 4 Mpix tycker jag inte är begränsande.

Sedan är ju 1.3 crop en väldigt bra "kompromiss" jmft med 20D o andra 1.6 crop.

Jag hade en 1D - "gamla Bettan" - som jag älskade!
Så mycket att jag köpte en 1D MkIIn.. ;-)

/tibor
din fråga:
P.S. tror Canon säger 100 000 exp på 1D I och 150 000 på MkII. kolla i forumet.finns många trådar om detta...
 
SM0SBI skrev:

En 1D är brusig, det stämmer. Varför inte köpa en 20D som gått mindre eller kanske en ny 400D?

En 350/400D är utelutet pga den lilla huset, jag vill ha något rejälare.

Och som Tibor skiver så skulle inte snabb AF och 8bps varit allf fel, eftersom jag plåtar en del sport, 1.3 crop är fint det med. Det får nog bli en 1D, men jag är lite orolig över att få byta slutaren nästa direkt :/ jag kollade genom forumet lite innan men hittade inget på 1D och slutare.

Sen skulle givetvis inte en mkIII sutit alls fel ;) men priset avskräcker mig
 
Jag tror inte att du tar stor risk om du köper en1D. Men kom ihåg att räknaren nollställs om man laddar in en ny profil, så det kan vara svårt att verkligen veta det verkliga antalet exponeringar. Många 1D har "tokkörts" som presskameror. Du måste kolla noga "tidigare ägare"..

Tänk också på att batterierna är dåliga. Finns pirat men original kostar sskjortan. Det som absolut måste kolas är laddaren. Den kostar 3000.- att köpa ny!!!

1D bör falla i pris ordentligt nu.
Med MkIII trycks det ut många MkII på beg marknaden.
Du skall inte betala mer än max 5500.- eller 6000 om den är väldigt fin. Nya batterier (du behöver 2 st.) höjer priset
 
Tibor skrev:


Tänk också på att batterierna är dåliga. Finns pirat men original kostar sskjortan. Det som absolut måste kolas är laddaren. Den kostar 3000.- att köpa ny!!!

Du skall inte betala mer än max 5500.- eller 6000 om den är väldigt fin. Nya batterier (du behöver 2 st.) höjer priset

Batterierna är kass till den jag kollar på, så två nya får inahandlas, lär väll gå på strax under tusenlappen för två (pirat). Laddaren.. den vet jag inte hur pass bra den är, har skrivit och frågat. Men jag tänkte ge 5000:- max för den.

Vet du vad ett slutarbyte går på?

Edit: Man kan väll bara ha ett batteri i kameran åt gången?? ursäkta om det är en dum fråga..
 
Senast ändrad:
Ja, du kan bara ha ett batteri i. Men den tar så mycekt batteri a tt du behöver ha två. Du sparar mycket batteri på att stänga av bildvisningen på skärmen. Den är ändå så dålig (kall färgton, ingen zoom) att du kollar bara de bilder du är osäker på exponeringen med histogramet.
Stor fördil är ju att RAW filenra blir "små" (~4 MB) så du kan ösa på med ett 2 GB CF kort hur länge som hellst..

Vet ej vad slutarbyte kostar, men det fins också trådar om detta. "värst" var någon som fått pris på över 6000.- men det lät lite "gnäll" över den tråden. Tror att Jesper Ekvall har svarat i någon tråd att det kostar strax under 3000.-

Laddaren: har aldrig hört att den går sönder. Men måste fungera annars blir det dyrt. Finns vissa trådar här på FS som menar att dåliga piratbatterier kan knäcka laddare pga för stor strömuttag när de blir varma (dvs ingen temp kontroll i piratbatteriet).

Du säger "har skrivit och frågat"... du är ung och jag antar att du inte "badar i pengar".. ska du verkligen köpa osett? Fundera på om inte det är värt att vänta tills det dyker upp ett i skåne.
 
Tibor skrev:
..stänga av bildvisningen på skärmen. Den är ändå så dålig (kall färgton, ingen zoom) att du kollar bara de bilder du är osäker på exponeringen med histogramet.


Du säger "har skrivit och frågat"... du är ung och jag antar att du inte "badar i pengar".. ska du verkligen köpa osett? Fundera på om inte det är värt att vänta tills det dyker upp ett i skåne.

Skärmen hade jag tänkt att bara andävda för att kolla hisotogramet, som jag gör idag. Jag skulle gärna kollat på kameran innan köp, men behöver den så snart som möjligt, jag har letat efter en 1D ett tag, och detta är typ bara den andra jag sett beggad, känns som de är rätt sällsynta.

Och du har rätt, jag badar inte i pengar :) även om jag gärna skulle gjort det ;)
 
okej, har frågat ang laddaren, han säger att batterierna laddar ur sig vare sig man använder de eller ej. Bör väll vara batterierna som är lite slut körda, och inte laddaren? hoppas jag :)
 
Batterierna till 1D är av Ni-Mh typ, och de laddar ur sig även utan belastning, så det är nog OK.
Du kan säkert klara dig ett tag på de medföljande batterierna om du laddar dem kvällen innan du ska fotografera, men du kan ej förvra dem ladade.
Gamla Ni-Mh tappar laddningen mycket fort.

Min "varning" är själva laddaren. Bara att den finns och fungerar. Bara för att den är så jäkla dyr om den inte finns eller inte fungerar...
 
Tibor skrev:
Min "varning" är själva laddaren. Bara att den finns och fungerar. Bara för att den är så jäkla dyr om den inte finns eller inte fungerar...

Precis, jag är lite rädd för att laddaren ska vara kass. Men jag kommer antagligen köpa sakerna med internetgiro, då har jag en vecka på mig att godkänna köpet så jag kan testa laddaren. Är det på något sätt man kan märka eller se om den funkar som den ska?
 
Du kopplar in båda batterierna. Den börjar då ladda den ena (fast sken) medan den andra blinkar långsamt som visar att den är "på väntan för laddning". När batteriet som du anslät först är färdigladdad (några timmar) så övergår det fastta skenet till snabb blink (klar och underhållsladdning).
Den andra ska då börja ladda (fast sken) och efter några timmar vara klar och övergå i snabb blink (laddad och underhållsladdning).

Det finns en knapp för resp batteri som du kan trycka på och då börjar laddaren med en djupurladdning och sedan ladda upp. På det sättet fräschar du upp batterierna. Det ksa man göra ca en gång per månad.

(jag har inte min laddare här just nu, så jag kan ha blandat ihop snabb resp långsam blink, men principen är densamma)
 
Tibor skrev:
Du kopplar in båda batterierna. Den börjar då ladda den ena (fast sken) medan den andra blinkar långsamt som visar att den är "på väntan för laddning". När batteriet som du anslät först är färdigladdad (några timmar) så övergår det fastta skenet till snabb blink (klar och underhållsladdning).
Den andra ska då börja ladda (fast sken) och efter några timmar vara klar och övergå i snabb blink (laddad och underhållsladdning).

Det finns en knapp för resp batteri som du kan trycka på och då börjar laddaren med en djupurladdning och sedan ladda upp. På det sättet fräschar du upp batterierna. Det ksa man göra ca en gång per månad.

(jag har inte min laddare här just nu, så jag kan ha blandat ihop snabb resp långsam blink, men principen är densamma)

aaa, okej, då har jag lite mer kött på benen. Tack så jätte mycket!! :)
 
1D info

det fanns förut en site på Canon USA där an kunde ladda ner Manualen till 1D, men den verkar vara borta. Min länk fungerar inte.
Om du mailar mig kan jag skicka dig en pdf fil med manualen
 
Re: 1D info

Tibor skrev:
det fanns förut en site på Canon USA där an kunde ladda ner Manualen till 1D, men den verkar vara borta. Min länk fungerar inte.
Om du mailar mig kan jag skicka dig en pdf fil med manualen

slänger iväg ett mail nu med en gång, tack!
 
En 1D är en underbar kamera. Är det sport och action du ska plåta är det ingen tvekan om att det är en 1D och inte 20D som du ska ha. Jag hade förut både en 1D och en 30D och valde alltid 1D före 30D när det gällde sport. 1D är mycket rappare i allting, från AF till avtryck.

Sen har jag för mig att det är (minst) 150000 exponeringar som slutaren är testad för, så du har många sköna år med din 1D framför dig innan du behöver oroa dig för slutaren. Googla på 1D och White Paper, där brukar det stå hur många exponeringar den är testad för.

/Daniel
 
danielstenholm skrev:
Sen har jag för mig att det är (minst) 150000 exponeringar som slutaren är testad för, så du har många sköna år med din 1D framför dig innan du behöver oroa dig för slutaren. Googla på 1D och White Paper, där brukar det stå hur många exponeringar den är testad för.

/Daniel

aa okej, låter lugnande! Ska försöka mig på att hitta lite mer info om slutaren på Google, tack!
 
ANNONS