Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Antal exponeringar !!
- Trådstartare dazzel
- Start datum
frigo88
Aktiv medlem
Hej,
Kan man nånstans se hur många exponeringar en kamera har gjort, i detta fall en Canon 5D ??
MVH
/Calle
-------------------------------
nopp inte på canon, det kan bara en canon verkstad göra.
dok kan du räkna ut ungefärliga antalet exponeringar om man kolla på sifrorna längt upp till höger.
Photosession
Aktiv medlem
Om du i Photoshop går in under Arkiv och File Info, klickar på Advanced och sedan på http://ns.adobe.com/exif/1.0/aux/
så kommer du att kunna se totalt antal exponeringar kameran har gjort.
D_A
Aktiv medlem
Jag är inne där men ser inte en siffra som verkar vara i närheten av antal exponeringar.. Var står det mer exakt när man klickat på http://ns.adobe.com/exif/1.0/aux/ ?
hw-tph
Aktiv medlem
Om du i Photoshop går in under Arkiv och File Info, klickar på Advanced och sedan på http://ns.adobe.com/exif/1.0/aux/
Finns den informationen i filer från 5D? Jag trodde det bara var i 1D-serien man kunde se exakt antal exponeringar.
Photosession
Aktiv medlem
Olsin
Aktiv medlem
Jag har ju en 1D MK2N så det kanske är det som gör att jag kan se antal exponeringar.
Oavsett det så ser det i alla fall ut så här.
Har kollar in bilder från min förra kamera och där går det inte att se hur många exponeringar den gjort i PS File info.
Enligt det värdet så ska min Mk2N gått 42 000 bilder och det är på tok för lite. Det kan vara så att den där räknaren varvar vid 100 000 eller nått sånt.
På Mk3:an så får jag 0 bilder och det är också på tok för lågt. ;-)
Photosession
Aktiv medlem
Vad det gäller min kamera så är jag helt säker på att antalet exponeringar som står i File Info stämmer med verkligheten.
Varför det inte stämmer för din del Tage har jag inget bra svar på. Sedan kan det väl också vara så att detta är en osäker variant på antalet exponeringar i kameran, vilket din Mk 3 klart visar på med sina 0 exponeringar.
Varför det inte stämmer för din del Tage har jag inget bra svar på. Sedan kan det väl också vara så att detta är en osäker variant på antalet exponeringar i kameran, vilket din Mk 3 klart visar på med sina 0 exponeringar.
Rolz
Avslutat medlemskap
Enligt det värdet så ska min Mk2N gått 42 000 bilder och det är på tok för lite. Det kan vara så att den där räknaren varvar vid 100 000 eller nått sånt.
På Mk3:an så får jag 0 bilder och det är också på tok för lågt. ;-)
I Gexifview är nog fallet så också. På min MkII så höll jag räkning upp till 160.000 för att sedan bli vilse. När jag nyligen sålde den så skulle den ha gått endast 19.201 men i en rad ovan stod där en 2:a. Detta är enligt vad jag både tror och är säker på att programmet kör till 99.999 för att sedan nolla sig men sätta dit en 1 i ovannämda rad.
Nu stod där en 2:a vilket är lika med 219.201 exponeringar. Jag har klart och tydligt påtalat detta för den nya ägaren och har också släppt kameran billigare pga detta. Förövrigt så har jag varit rädd om kameran. Jag har en kollega som har en MkII som fram till dagens datum gjort nästan 300.000, imponerande.
Ni som vill får gärna skicka en jpg-fil (original och gärna small) till mig så skall jag göra ett försök att ta reda på talet. Tyvärr så funkar det ej på en MkIII, huruvida andra Canonhus eller Nikon går att läsa av vet jag inte än.
//Ronney
Micke Olsson
Aktiv medlem
Ni som vill får gärna skicka en jpg-fil (original och gärna small) till mig så skall jag göra ett försök att ta reda på talet. Tyvärr så funkar det ej på en MkIII, huruvida andra Canonhus eller Nikon går att läsa av vet jag inte än.
//Ronney
Är du fortfarande intersserad av att kolla hur långt en 5D gått?
Har kollat enligt denna tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=98394&highlight=Antal+exponeringar men lyckas inte se antalet exponeringar.
apersson850
Aktiv medlem
Du blir hjälpt här...och jag har en 40D då går det kanske inte nä.