Annons

Antal förblixtar (preflash)

Produkter
(logga in för att koppla)

linusf

Aktiv medlem
Hej
Är det nån som vet antalet förblixtar en Nikon D70 skickar ut för att trigga SB-600? Anledningen till frågan att jag vill trigga min gamla Vivitar-blixt som andrablixt och vill köpa en slavtändare som klarar av att trigga den på "rätt" blixt och inte på förblixten. Tips på slavtändare som nån vet funkar för detta ändamål mottages också gärna. Alltså D70 + SB-600trådlös + annan blixt trådlös.

intressant!

skulle vara intressant att få ett svar....jag puffar lite så kanske någon lärd kvinna eller man dyker upp?

Hälsningar

Wilhelm

Kul med fler intresserade...
Måste vara jordens svåraste, dummaste eller mest ointressanta fråga...är det verkligen ingen som kan hjälpa en vetgirig stackare?

Är det inte bättre att skaffa en "dum" slavcell till din SB-600 och köra båda i manuellt läge? Det är bara att ställa D70:ns blixt i manuellt läge så slipper du förblixtarna.

En sådan slavtändare är billigare än en som ignorerar ett visst antal förblixtar.

Det är bara min åsikt i frågan.

Läs denna tråd på Photo.Net och speciellt Joseph Wisniewskis andra inlägg där han beskriver sekvensen.

Frågan är om det alltid är samma antal förblixtar som används. Om du kör iTTL/CLS kommer ju D70n inte bara berätta för SB-600:an att den ska ge en förblixt för att kameran ska kunna ljusmäta, utan även en andra styrsekvens för att berätta för SB-600:an hur stark den slutgiltiga blixten ska vara. Jag skulle inte satsa pengar på att det meddelandet garanterat består av exakt samma mängd förblixtar. Det kan mycket väl skilja.

Tror inte Nikon tänker avslöja sitt protokoll i första laget och Metz och andra som gör tredjepartsblixtar har mödosamt försökt luska ut det själva. Hemmapulare ligger ofta inte på den nivån att de fixar sådana saker så det lär nog vara dolt i dunkel tills någon riktig teknikgalning med rätt typ av utrustning får frispel och ska bygga något roligt :)

Men, som sagt. Köra iTTL med en blixt och manuellt med en annan. Nja, jag skulle köra manuellt hela vägen. Bättre kontroll, inte mycket större tidsåtgång och mycket mer lärorikt.

Förresten, i mitt sömndruckna tillstånd kom jag att tänka på, kan SB-600:an agera "dum slav" eller bara iTTL-remote? I det tidigare fallet slipper du ju köpa en slavtändare. Kanske ska utforska den möjligheten innan man springer till kamerabutiken och öppnar plånboken.

Hej Max och stort tack för ditt utförliga svar!!!
SB-600an kan agera "dum slav" (manuellet) remote, men på vilket sött slipper jag köpa slavtändare för det? Jag vill ju kunna tända min gamla blixt remote samtidigt som SB-600 tänds remote. En slavtändare i nån form lär jag behöva, sen vaerkar det ju vara svårt att få ordning på det här med förblixtar som du säger. Får forska vidare innan jag öppnar den lilla lilla plånboken. Tack igen Max!

Jag var nog lite trött igår ändå. Man ska akta sig för att skriva inlägg då :)

Tänkte mest om det var så att SB-600:an "bara" kunde köra iTTL-slav och därmed inte triggade på blixt utan förblixt. Då skulle ju den behöva slavtändare. Men nu var ju inte det fallet tydligen.

Till din Vivitar behöver du så klart en slavtändare om den inte har en inbyggd. Men den är ju då mycket billigare än en som ska klara av att filtrera bort förblixtarna.

Om man inte satsar helt ut på Nikons blixtsystem så är det enklast att köra manuellt hela vägen än att försöka mixa de två. Principerna för manuellt blixtfoto är väldigt enkla och bortsett från att reglagen ser annorlunda ut på kompaktblixtar så är det exakt samma idé som med studioblixtar. Nackdelen med kompaktblixtar är att de sörplar batterier, ofta har sämre inställningsmöjligheter, är svagare och har mindre möjligheter till tillbehör. Å andra sidan är de lättare, billigare och mer portabla. Behöver man inte så mycket kräm kan det räcka mycket långt.

ANNONS