Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Användningsråde för Nikon D1.

Produkter
(logga in för att koppla)

jonascarlson

Aktiv medlem
Satt och såg på nåt nyhetsprogram igår. Ett inslag handlade om automatisk hastighetsövervakning. I inslaget såg man när en polis öppnade lådan och i lådan satt en Nikon D1...

Hej

Nikon har en tradition inom denna verksamhet.

Även "vanliga" kamror lär vara Nikon, även i Norge....

Roine (som utvecklat delar av Polispiloten)

Aha

De växer på stolpar med fönster. Bara att såga ner en alltså....

Såg en artikel om att 1GB diskarna snabbt blir fulla i D1:eek:rna, de överväger GSM eller radio för att få hem bilderna.

Om inte jag minns helt fel så laddade man dessa "lådor" med en massa F4:eek:r under 90-talet. Man hade då ett speciellt filmmagasin så man kom runt problemet med få exponeringar på en rulle. Så man har ju helt klart förståelse för att man går över till digitala kameror som man kan ladda med en massa minne.

hihi. Jag tror många känner suget att såga ner stolparna och springa hem med kameran. Jag skulle gärna ha en D1a iaf :)

Schysst. Runt Sundsvall och Hudiksvall finns det gott om de där träden. Men om man låter dem gro en stund till så kanske man får både kamera och yuppienalle i en och samma skörd :)

Problemet är att man flyttar runt skörden mellan (blom)lådorna så man slipper så i alla lådor samtidigt.

Sedan har jag för mig att man hade ganska mycket problem med illegal skördning under 90-talet.

Hej igen

Mellan Karlskoga och Örebro var det nån som tog ner varenda en innan de han sätta in kameror. De låg så snyggt så på backen....

Fast jag såg att de skulle börja gödsla ordentligt med dessa i Sverige. Borde ju gå att stoppa in andra kameror än just svindyra nikonvarianter.. det skulle ju räcka bra med en coolpix 4500.. :)

För att knyta an till första inlägget så har försvaret, eller rättare sagt det som finns kvar av försvaret, också Nikon kameror.

Ger inte kamerans fördröjning böter till typ 3:e eller 4:e bilen efter den som passerade?

itproffs skrev:
Fast jag såg att de skulle börja gödsla ordentligt med dessa i Sverige. Borde ju gå att stoppa in andra kameror än just svindyra nikonvarianter.. det skulle ju räcka bra med en coolpix 4500.. :)

roinek skrev:
Aha

De växer på stolpar med fönster. Bara att såga ner en alltså....
Jag läste någonstans att det är bara en på tio stolpar som faktiskt är utrustad med kamera.

Det blir mycket sågande. :)
Å andra sidan kan man se spänningsmomentet i det hela. Om man får vinst på första försöket.

Kan bli ett nytt folknöje (läs fotografnöje) istället för bingolotto på lördagkvällarna.

Eftersom kameran blixtrar kraftigt när man körförbi den för fort kan man ju göra det för att hitta kamerorna. Risken att åka dit för fortkörning är minimal, med tanke på att du sågar ned stolpen och tar med dig den hem...Grannarna blir kanske misstänksamma när du tar fram kamera med stativ för den årliga bilden på gårdsfesten...

ANNONS
Götaplatsens Foto