Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Användningsråde för Nikon D1.

Produkter
(logga in för att koppla)
RolandM skrev:
Eftersom kameran blixtrar kraftigt när man körförbi den för fort kan man ju göra det för att hitta kamerorna. Risken att åka dit för fortkörning är minimal, med tanke på att du sågar ned stolpen och tar med dig den hem...Grannarna blir kanske misstänksamma när du tar fram kamera med stativ för den årliga bilden på gårdsfesten...

Men tänk om man bara sågar ner den, tar med den hem för att kopiera bilden? Man vill ju ha bild på när man kör för fort ;)

puppetm skrev:
Men tänk om man bara sågar ner den, tar med den hem för att kopiera bilden? Man vill ju ha bild på när man kör för fort ;)

I så fall verkar det enklare att låta polisen sköta kopieringen och faktureringen. De har effektiva rutiner för detta...

RolandM skrev:
I så fall verkar det enklare att låta polisen sköta kopieringen och faktureringen. De har effektiva rutiner för detta...

Men om man vill ha den uppförstorad? ;) då måste man juh först öppna, öka till RAW och sedan köra förfort då kan man lika bra ta med den hem? ;)

Om man gräver upp stolpen med fundament och allt så har man ju ett jäkla bra stativ också.

Om optiken är tillräckligt usel kanske det räcker att hänga ett gäng slavblixtar runt vindrutan, riktade framåt. Ger fin utsläckning av detaljer i bilderna från hastighetskameran. ;)

müsli skrev:
Om optiken är tillräckligt usel kanske det räcker att hänga ett gäng slavblixtar runt vindrutan, riktade framåt. Ger fin utsläckning av detaljer i bilderna från hastighetskameran. ;)
Eller helt enkelt hålla hastigheten:)

Eller helt enkelt göra som alla andra, dra ner solskyddet så syns bara din haka... vips så kan dom inte identifiera föraren..

Det där med slavblixtar lät lite väl farligt, jävlar va bländad man ska bli ;)

Tyvärr får de ju inte bötesfälla bilägaren, utan måste bötfälla den som satt i bilen vid tillfället. Man kollar alltså bilden av personen i bilen mot bilder i körkortsregistret av de närmaste runt bilägaren. Tror detta är under utredning dock. Det räcker alltså att ta på sig tomteskägget för att slippa böter, även om jag personligen tycker att man ska ha böter om man kör för fort.

Vad mycket enklare vrlden blir om man har målade polisbilar som körs runt i trafiken. Det finns mängder av arbetslösa med körkort som skule kunna få det uppdraget.

Ibland hör jag däckskrik bakom mig och noterar att någon låg förnära mig när jag radikalt sänker hastigheten så att jag med säkerhet inte blir fotograferad.

/Roland som lärt sig var kameraskåpen på streckan Örebro-Karslstad står.

felle skrev:
Tyvärr får de ju inte bötesfälla bilägaren, utan måste bötfälla den som satt i bilen vid tillfället.

Ägaransvar är under utredning med jämna mellanrum. Det kan bli riktigt intressant om den elake grannen, som har likadan bil, skriver ut en kopia på ens egen nummerplåt och ger järnet förbi närmsta fartkamera.

Ingen som har adressen till ett kameraskåp med en Canon 1Ds inuti? :)

xrvjorn skrev:
Det kan bli riktigt intressant om den elake grannen, som har likadan bil, skriver ut en kopia på ens egen nummerplåt och ger järnet förbi närmsta fartkamera.

Tror inte att just det scenariot låter särskilt troligt, även om jag håller med om problemen med ägaransvar.

felle skrev:
Tror inte att just det scenariot låter särskilt troligt,

Låter kanske lite långsökt eftersom det är långsökt för normala människor att lägga energi och tid på att skada andra. Tyvärr finns det dock folk som sysslar med så'nt (jag har t ex aldrig begripit mig på de som lägger en massa arbete på att skriva datorvirus) och detta vore tyvärr nästan lika enkelt som att skicka paket med avfall och annat som störda individer får för sig.

felle skrev:
Tyvärr får de ju inte bötesfälla bilägaren, utan måste bötfälla den som satt i bilen vid tillfället. Man kollar alltså bilden av personen i bilen mot bilder i körkortsregistret av de närmaste runt bilägaren. Tror detta är under utredning dock. Det räcker alltså att ta på sig tomteskägget för att slippa böter, även om jag personligen tycker att man ska ha böter om man kör för fort.

Ägaransvar för skjutvapen och stickvapnen som knivar vore ett sätt att få bnukt med brottsligheten, med tanke på att om du som ägare till vapnet inte kan uppge vem som använde det vid ett brott, själv blir skyldig att sitta av straffet för brottet tillsdess gärningsmannen kan anträffas. :)

/Roland som erbjuder denna lösning gratis,

xrvjorn skrev:
Låter kanske lite långsökt eftersom det är långsökt för normala människor att lägga energi och tid på att skada andra. Tyvärr finns det dock folk som sysslar med så'nt (jag har t ex aldrig begripit mig på de som lägger en massa arbete på att skriva datorvirus) och detta vore tyvärr nästan lika enkelt som att skicka paket med avfall och annat som störda individer får för sig.

Om det är utskrift av nummerplåtar som du menar syns det på bilden eftersom en riktig nummerplåt har reflexbehandlat material. Att fixa falska kopior på plåtar låter som sagt långsökt vilket det även gör att fixa en likadan bil vad det nu kostar. Men återigen, det finns problem med ägaransvar för bilister, dock mindre än det skulle vara med ägaransvar för vapen ;)

felle skrev:
Om det är utskrift av nummerplåtar som du menar syns det på bilden eftersom en riktig nummerplåt har reflexbehandlat material. Att fixa falska kopior på plåtar låter som sagt långsökt vilket det även gör att fixa en likadan bil vad det nu kostar. Men återigen, det finns problem med ägaransvar för bilister, dock mindre än det skulle vara med ägaransvar för vapen ;)

Det är inga problem! Det är bara att gå till närmaste skylttillverkare och be om att få köpa loss lite vit reflexfolie. Den är självhäftande och går lätt att klistra fast på diverse ytor. Be om lite svart folie oxå så har du till bokstäver och siffror.

Med rätt utrustning går det knappt att se någon skillnad på en "hemmagjord" skylt och en riktig.

Jag har jobbat som skyltmakare i Umeå och jag har gjort ett antal "falska" skyltar inför reklamfotograferingar och liknande.

OJ oj, först var det om Nikon D1 i starten av tråden o nu verkar de som om fri fart skulle återinföras.
Ilkka

ANNONS
Götaplatsens Foto