Annons

aperture - flytt av projekt

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannes Karlsson

Aktiv medlem
Hejsan,

jag kör aperture på min laptop med två libraries, ett på laptope och ett på en extern hårddisk.

Nu börjar utrymmet på laptopen ta slut.

Hur löser jag detta enklast? hittar inte något enkelt sätt att föra över projekt från ett library till ett annat. Någon som vet så skulle det underlätta otroligt mycket!

tack på förhand!

Det är enkelt, exportera* projektet från laptopens bibliotek och importera det sedan till biblioteket du har på den externa disken. (när du verifierat att det kommit över ordentligt kan du radera det från laptopens bibliotek.

Nu har du kanske mer setup än du tagit upp i din fråga, personligen skulle jag föredra att ha två externa diskar, den ena med ett bibliotek och den andra med ett vault av det förstnämnda. Laptopens bibliotek håller jag oftast tömt, när jag laddat in bilder i det och sen kommer hem exporterar jag över till ett annat bibliotek och tömmer sedan laptopen. Det andra biblioteket har jag på extern disk med ytterligare en disk med vault.

*File / Export / Export Project

Jag har samma problem. Mitt Aparture library är på drygt 100 GB och jag vill flytta över det till en extern hårddisk. Jag har tagit hem Aperture Library Spanner men inte använt det än. Min fråga är: Blir det någon skillnad om man exporterar varje projekt direkt ininfrån Aparture eller om man använder Aperture Library Spanner då man väl kan flytta över hela biblioteket på en gång? Och hur ställer man om Aparture så att det hittar det nya biblioteket? Ett annat sätt som jag undrar om det fungerar: Kan man helt enkelt göra en vault på en extern hårddisk och använda den som library??

Det skall bara var till att flytta hela library till din externa. Dubbelklicka alt ctrl-klicka för att starta aperture med valfritt library. För att ställa in vilken library du vill ha som standard, så gör man det under inställnigar.

Ang att använda vaulten som library. Det är troligtvis inget sätt som den är tänkt att fungera som.

kaje skrev:
Jag har samma problem. Mitt Aparture library är på drygt 100 GB och jag vill flytta över det till en extern hårddisk. Jag har tagit hem Aperture Library Spanner men inte använt det än. Min fråga är: Blir det någon skillnad om man exporterar varje projekt direkt ininfrån Aparture eller om man använder Aperture Library Spanner då man väl kan flytta över hela biblioteket på en gång? Och hur ställer man om Aparture så att det hittar det nya biblioteket? Ett annat sätt som jag undrar om det fungerar: Kan man helt enkelt göra en vault på en extern hårddisk och använda den som library??

ANNONS
Götaplatsens Foto