Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aperture och färger

Produkter
(logga in för att koppla)

yeti

Aktiv medlem
Hej!

Jag har testat Aperture 2 till min MacBook Pro och det är ju ett klart trevlig program.

Har däremot hittat en avvikelse i färghanteringen. Färgerna ser bra ut i vanlig view mode men när jag öppnar upp en bild i helskärmsläge upplever jag att de röda färgerna tenderar att bli förstärkta. Jag har en kalibrerad NEC 2090 uxi skärm. Någon som upplevt samma sak?

lösningen...

Svarar på frågan själv eftersom jag hittat lösningen.

Problemet uppstår när man har en extern skärm ansluten till en mackbook pro och har separata färgprofiler till de separata skärmarna. Det får man ju om skärmarna kalibreras. Man ska öppna Vergtygsprogram i programfoldern. Starta colorsync-verktyg programmet klicka på "Enheter" och ställ in externa skärmen som primär enhet under rubriken bildksärmar i menyn. Starta om datorn. Nu ska det fungera. Detta problem verkar sammanfalla med en annan frågeställning som man kan läsa mer om i denna tråd:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1219498#post1219498

ANNONS
Götaplatsens Foto