Annons

Mörka bilder i Windows efter skärmkalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

marmit

Medlem
Jag har slutligen tagit mig tid (och råd!) att skaffa riktig skärm (NEC Spectraview242) och kalibrator (x-rite i1 Display Pro).

Den nya skärmen är kanon, jämn och med klara färger. Allt var frid och fröjd fram till att jag gjorde kalibreringen. Jag har med X-rites programvara skapat två olika färgprofiler utifrån användning

A) SV242W morgonljus.icm (När jag jobbar i dagsljus)
B) SV242W taklampa.icm (När jag jobbar endast i konstljus)

Jag fotograferar mest i RAW, men gamla bilder är i JPEG (sRGB).

Om jag nu förstått det här med färgprofiler riktigt så är tanken att

1) Jag använder den kalibrerade färgprofilen för min skärm (har profilen A ovan satt som standardprofil i Win7 kontrollpanelen/Färghantering)
2) Då jag exporterar eller sparar fil från Lightroom (5.3) sparar jag i lämplig färgprofil efter tänkt användning (sRGB för skärm, AdobeRGB eller sRGB för print beroende på labbets instruktion, ev särskild profil som tillhandahålls av labbet)

En första fundering: I Win7 kontrollpanelen/Färghantering/avancerat finns överst "Standardvärden för Windows Color system" Vad används detta till, default står här ProPhoto RGB och Systemstandard (WCS för sRGB)? Ska jag ändra dessa värden? Eftersom jag använt extern kalibrering har jag i "Ändra systemstandard/avancerat" avmarkerat "Använd Windows bildkalibrering".

Så till mitt egentliga problem:
- När jag exporterar från LR 5.3 till JPEG sRGB eller AdobeRGB blir bilderna extremt mörka - men bara om de ses i Windows filhanterare eller i Windows fotovisare. Om bilderna istället betraktas i en webläsare som Chrome eller IE blir de OK som vanligt!?
- Om jag istället exporterar JPEG med min skärmprofil (A ovan) blir de OK BÅDE i Windows filhanterare och i webläsare, men så är det väl ändå inte tänkt?
-Ytterligare en indikation på att något är galet är att JPEG filernas thumbnails i Windows filhanterare med bildskärmprofilen (A ovan) istället blir väldigt ljusa (men alltså OK om man öppnar filen i Windows bildläsare).
- Jag har tiotusentals bilder som alla är sparade som JPEG/sRGB sedan tidigare och allt ser ut som skräp i Windows, men OK i webbläsare.

Råddigt - har jag tänkt fel? Eller någon inställning som är fel?

Tacksam för kloka råd.

//Martin
 
Jag hade exakt samma problem tidigare, och jag använder också en i1 Display Pro (fast Dellskärmar). På något sätt har det löst sig, men jag vet inte riktigt hur. (Jag kör Windows 8.1 och använder i1 Profiler 1.5.0.)
 
Jag hade exakt samma problem tidigare, och jag använder också en i1 Display Pro (fast Dellskärmar). På något sätt har det löst sig, men jag vet inte riktigt hur. (Jag kör Windows 8.1 och använder i1 Profiler 1.5.0.)

Jag tror att felet ligger i Windows färghantering - kan du beskriva hur det ser ut i Kontrollpanelen/Färghantering hos dig när det funkar?

(Jag har Win 7 SP1 och i1 Profiler 1.5.0)

//Martin
 
YES - Problemet löst! Det ska fan vara fotograf, djupt in i Windows och ICC måste man också:

På Dpreviews forum hittade jag en (mer kunnig) olycksbroder, med precis samma problem.
http://www.dpreview.com/forums/thread/3083019
En bit ned i tråden förklarar han att X-rite Basic mode som defeault gör ICC profiler i v4. Av någon outgrundlig anledning verkar inte Win 7 stödja detta. Om man i i1 Profiler istället använder Advanced mode kan man välja att skapa ICC profil v2, som verkar fungera som det är tänkt.

Mer om ICC profiler v 4 finns här http://www.color.org/v4spec.xalter och hur X-rite körs i advanced mode finns bl a här: http://www.davegoldmanphotography.c...with-windows-photo-viewer-and-v4-icc-profiles.

//Martin

(Som känner sig blåst på tre timmar av sitt liv)
 
Låter märkligt. Mina skärmprofiler är v4 och de fungerar utan tvekan i Windows 7. Tror att du micklat med Win 7:s Color Management inställningar på något sätt. De enda förändringar jag har där är under första fliken Devices, där vald skärmprofil associeras med bildskärmen. Resten är default. Val av skärmprofil gör jag i Eizos kalibreringsprogram som laddar rätt profil till OS:et. Applikationerna hämtar sedan vald skärmprofil från OS:et.
 
ANNONS