Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Apples nya iMac 24" för semi-färgkritiskt arbete

Produkter
(logga in för att koppla)

johan.morck

Aktiv medlem
OK, har länge tänkt byta ut min burk hemma mot en Mac. Mest för pengarna bedömer jag mig få av en iMac, en all-i-ett-dator till ett rimligt pris, som tar lite plats och som dessutom är snygg.
MEN, sedan första dagen så har ju diskussionerna om de blanka skärmarna varit heta. Nu har jag testat skärmen och bestämt mig för att själva upplevelsen av denna glansighet och reflektioner inte är ett problem om jag kan kontrollera utformningen av min arbetsplats.
Kvaliteten på panelen förefaller fortfarande vara god, enligt flera så påstår de tom att det är en H-ips-panel. Så förutsättningarna torde ju vara rätt goda.
MEN, så till nin fråga till alla er proffs, upplysta och ägare av nya iMacen, hur påverkar glasnigheten möjligheten att kalibrera skärmen på ett bra sätt? Hur påverkar glansigheten och glasskivan framför panelen möjligheten att arbeta någorlunda färkritiskt, från bild till utskrift. När man väl står och ser på skärmen ser ju allt så himla kontrastrikt och fin ut, nästan överdrivet. Är det så att glasskivan påverkar upplevelsen av kotrast och kanske tom skärpa?

Jag jobbar inte professionellt, då skulle jag förståss valt en annan dator. Däremot tar jag min hobby på stort allvar ;-) Är den nya iMacen en omöjlighet för någorlunda färgkritiskt arbete? Bör jag se mig om efter andra lösningar?

Jag är helt övertygad om att iMacen kommer fungera bra för dina behov.

Jag har en löjligt bra 21" Eizo ColorEdge med extra allt på jobbet och den är helt fantastisk. Otroligt bra återgivning. Hemma har jag en liten MacBook med glansig skärm.

När jag ställer bilder på MacBooken för att sedan plocka upp dom på jobbet så ligger dom riktigt nära i färg/upplevelse. Visst är Eizon bättre - den visar fler nyanser och bilderna har ett annat djup. Men den kostar å andra sidan mer än en ny 24" iMac.

Många överskattar behovet av kalibrerade skärmar. Har man bara ett flöde som är rätt inställt med alla profiler och färgrymder så har man kommit en bra bit på väg till fina utskrifter. Små avvikelser lär man sig snabbt att kompensera för. Och dom finns alltid där. Även med monsterskärmar.

Mina fördommar säger att dom som skriker högst om att prylarna har femtioelva brister och inte duger till annat än att surfa med, lägger det mesta av sin tid på att just surfa och disskutera dessa brister. :)

Tack Magnus, det låter som ett rätt sunt resonemang. Jag vet att iMacens skärm är ordentligt ljusstark, nästan för ljusstark, och att man dels måste minska ljusstyrkan och ha bra ljus runtom datorn.
Det vore riktigt kul om någon med egen erfarenhet från nya macen och utskrifetr kunde kommentera/svara mina frågor. Hallå, någon ;-)

Har också sett an del del affärer rear ut gamla 24:an för runt 14-15000kr, det skulle kunna vara ett alternativt förståss men den nya ger mer prestanda för pengarna och större möjligheter till mer RAM, etc.

Har själv beställt nya 24" iMacen :D:D:D
(Lär få den från Apple Store under nästa vecka)

Har också funderat mycket över hur det påverkar bilden jämfört med andra skärmar.
Har hört både och från alla håll (precis som med allt annat).

Har resonerat som så att MacBooken ju också har en "glossy" skärm och det är många professionella fotografer som använder dom ute på fältet etc.
Nu är det väl ingen super redigering dom ägnar sig åt just då men man får ju intrycket av att det helt klart blir acceptabelt resultat.

Slå till! =P

Tack för stödet Michael, man måste väl helt enkelt inse att man fpr göra prioriteringar. Eftersom jag vill lämna PC och MS bakom mig så ser jag iMacen som det mest prisvärda alternativt helt enkelt. VIll jag ha någon bättre till samma pengar måste jag titta på något annat. Tack för hjälpen, skall gnugga mina geniknölar ordneligt och överväga.

Den stora fördelen med iMac, det kompakta formatet, är samtidigt den största nackdelen.

Skärmar har typiskt mycket längre livslängd än resten av datorn. Det är en hyffsad risk att man hamnar i ett dilemma där man skulle vilja uppgradera själva datorn men fortfarande är nöjd med skärmen.

Om föregående iMac finns till bra pris tycker jag det låter som ett smart alternativ. Skillnaden i prestanda lär vara liten, lägg isåfall mellanskillnaden på extra minne.

Tack Fredrik, det låter förvisso rätt vettigt.
Min fråga handlade strikt om möjlighetet att driva ett något sånär färgkritiskt arbete med en iMac. Jag är väl införstådd med nackdelarna med en iMac men som jag ser det så lever den säkert med 2 år och då får någon annan i familjen ta den medan jag uppgraderar ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto