Annons

Applicering av färgprofil

Produkter
(logga in för att koppla)

Waterside

Aktiv medlem
Hej

Jag har tänkt börja använda samma färgprofil som mitt fotolabb använder för att få rätt återgivning på papperskopiorna. När man öppnar upp bilden i PS så får man ett par alternativ där jag har lite svårt att inse skillnaden mellan ett par alternativ. Det första är "Leave as is" vilket är rättfram. Sedan kommer "Assign working RGB: Namnet på profilen" vilket också känns intuitivt. Däremot har jag svårare med det tredje alternativet där man väljer profil att applicer + att man kan klicka i "and then convert document to working RGB". Varför skulle man först applicera en profil för att sedan konvertera till working RGB (alternativ två) istället för att enbart göra alternativ två?

Tacksam för svar!

Mvh
Joakim

Nu är jag egentligen något av en novis på det här med profiler, men efterom ingen svarat så:

Man kan säga att det finns tre steg i "profilarbetet", när bilden skapas, när du jobbar med den och när du (eller labbet) printar den. Redan inuti kameran finns en slags profil som egentligen innehåller information om hur sensorn regestrara olika färger och nyanser. För att det skall blir lite praktiskt så omvandlas sedan dessa bilddata till någon av de mer vedertagna färgrymderna som RGB eller sRGB finns några varianter av dessa, men det kan vi strunta i nu.

Så, när filen kommer från kameran är den, förhoppningsvis, konverterad till en "erkänd" färgrymd och profilen för denna färgrymd ligger, förhoppningsvis, inbäddad i filen (ev görs detta i RAW-konverteringsprogrammet istället för i kameran, men det spelar ingen principiell roll).

Så, där har vi profil nummer 1.

När du sedan skall jobba med filen bör du också välja profil. Här tycker de flesta att RGB är lämpligt. I PS kan du som du märkt ange arbetsfärgrymd och detta är profil 2.

När du nu öppnar filen så kan du alltså valja att antingen behålla bildens profil (säg t ex sRGB) eller konvertera till arbetsfärgrymden (säg RGB). Man kan säga att detta är en slag översättning till det färgspråk som PS pratar. Om man inte konverterar så jobbar man istället i sRGB och det går egentligen bra det med, men de flesta tycker det är praktiskt att hålla sig till en och samma arbetsfärgrymd.

Så, hur är det då med "assign" och "then convert to wrking RGM"? Jo, om du har otur så finns ingen profil inbäddad i bilden. Möjligen kan du då gissa vilken profil som bilddata representeras i eller så kanske du rent av vet att data är skapade för en viss färgrymtd, fast den inbäddade profilen försvunnit av någon anledning. Då väljer du "assign profile". När detta är gjort är du i princip tillbaka i fallet ovan och du kan antingen välja att konvertera till working rgb (dvs klicka i "then convert..." eller jobba vidare i bilden färgrymd.

När du jobbar färdigt med bilden är det sedan dags att konvertera den till en profil som matchar din printer eller ditt lab:s karakteristik (profil). Normalt är dock detta något som man gör när man redan jobbat färdigt med bilden och eftersom profilen på ett visst lab är en färskvara som kanske uppdateras flera gånger i veckan (vad vet jag) så är det i allmänhet bättre att låta labbet sköta konverteringen. Om du skall printa på en egen printer gäller det att skapa en profil för den (som man i slutet konverterar till) men det är en annan historia.

Så, sammanfattningen av det hela är att du nog inte skall använda labbets profil som arbetsfärgrymd i din egen dator, men att det är bra att ha lite koll på hur det här med profiler och färgrymder funkar i största allmänhet.

Waterside skrev:
När man öppnar upp bilden i PS så får man ett par alternativ där jag har lite svårt att inse skillnaden mellan ett par alternativ. Det första är "Leave as is" vilket är rättfram.

Kanske inte så som du tror. Vad det innebär är att det inte finns någon färgprofil som Photoshop kan utgår från när den beräknar färgerna i din bild. Vad du säger genom att välja detta alternativ är att du inte heller vet vilken färgprofil som ska användas. Photoshop tar då din arbetsfärgrymd som du ställt in i Photoshops Färginställningar.

Sedan kommer "Assign working RGB: Namnet på profilen" vilket också känns intuitivt.
Som du märker blir bildens utseende detsamma som om du väljer det föregående alternativet. Det beror på att du väljer samma färgprofil i båda fallen. Den enda skillnaden är att denna arbetsfärgrymd kommer sparas i din bildfil.

Däremot har jag svårare med det tredje alternativet där man väljer profil att applicer + att man kan klicka i "and then convert document to working RGB". Varför skulle man först applicera en profil för att sedan konvertera till working RGB (alternativ två) istället för att enbart göra alternativ två?

Om du skannat en bild i ett skannerprogram som inte har någon färghantering kan du här tilldela din skannerprofil (berätta för Photoshop att de RGB-siffror som bilden innehåller ska tolkas utifrån skannerns färgprofil) och sedan konvertera färgerna till din arbetsfärgrymd (räkna fram vilka RGB-värden som ska användas för att bilden ska se likadan när du ser den i Photoshop).

Det är alltså ett rätt bra alternativ om du skannar bilder.

Stefan

Tack för era svar, jag har blivit lite klokare. Anledningen till att jag vill jobba med samma färgrymd som fotolabet är att när jag beställer papperskopior på svartvita bilder så blir det ofta ett svagt färgstick i bilden, vilket är väldigt irriterande.

Mvh
Joakim

Waterside skrev:
Anledningen till att jag vill jobba med samma färgrymd som fotolabet är att när jag beställer papperskopior på svartvita bilder så blir det ofta ett svagt färgstick i bilden, vilket är väldigt irriterande.

Väldigt svårt att undvika detta. För det första ser du på bilden i dagsljus?

Stefan

Nej, jag brukar undvika att ha för starkt ljus direkt mot datorn vid bildbehandling - snarare indirekt ljus. Däremot jobbar jag på laptop, dock med en väldigt bra skärm.

Har du inte profilerad skärm (vissa kallar det kalibrerad, men kalibreringsproccessen består av två delar: kalibrering och profilering. LCD-monitorer bör man skippa kalibreringen på, endast profilera) så har du inte mycket nytta av labbets färgprofil.

Vidare så tycker jag att du ska läsa på lite om färghantering, det finns massor med bra tutorials och liknande på internet. Vet man inte vad man gör så är risken stor att man bara ställer till det ännu mer.

Waterside skrev:
Nej, jag brukar undvika att ha för starkt ljus direkt mot datorn vid bildbehandling - snarare indirekt ljus. Däremot jobbar jag på laptop, dock med en väldigt bra skärm.

Tänkte mest på när du tittar på bilden. Färgbilder i svartvitt ser ofta ut att ha färgstick om man tittar på bilden i ljus som inte är dagsljus.

Stefan

Waterside skrev:
Anledningen till att jag vill jobba med samma färgrymd som fotolabet är att när jag beställer papperskopior på svartvita bilder så blir det ofta ett svagt färgstick i bilden, vilket är väldigt irriterande.

Hej!

Nu är jag också amatör men(och detta är från Bruce Fraser Real World PS CS etc).
Du ska inte i onödan konvertera mellan färgrymder. Speciellt inte om du, som jag tror, tar jpeg filer från kameran. Vrje gång du gör en konvertering, även mellan olika rgb rymder, så tappar du information. Och i en jpeg så har du så väldigt få nivåer.
Labets profil ska du istället använda som "proof" i PS. Då räknar PS om bilden efter profilen men den ursprungliga, som förhoppningsvis är i AdobeRGB minst, förändras inte. Sen kan du redigera bilden för att få bort färgsticket(med två fönster, ett vanligt och ett med "proof").

Mitt labb, crimson, skriver på sin sida att deras profil ska användas på detta sätt.

Och jag kan verkligen rekommendera Real World boken för din version av PS.

/Roger

Tack för ditt svar Roger - har du någon länk till labbet du nämner så jag kan läsa mer om det här?

Tack på förhand.
Joakim

ANNONS
Götaplatsens Foto