Annons

Aps framkallning!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kheldoron

Aktiv medlem
Tjena!

En kompis och jag hade en diskution idag. Jag sa att jag ville ha en ny analog kamera för att man inte kan framkalla aps hemma. Han säger att man kan bryta upp aps filmen och framkalla den i eget labb. Vad säger ni? Jag menar, både och verkar ju troligt.

tackar för svar!

/Kim

Jag vet inte om det skulle vara möjligt. Framkallar du färg själv? För det finns inga traditionella svartvita filmer i aps-format. Sen tvivlar jag starkt på att det finns några spiraler som tar filmen, som är smalare än småbild.

Däremot måste det ju gå att bryta upp rullen för att komma åt negativen och kopiera som vanligt.

Men du lär nog tjäna in pengarna för en begagnad systemkamera ganska snabbt genom att filmen är billigare och du kan soppa den själv, så det verkar inte som någon vettig lösning att hålla på med aps. Kvaliteten är också mycket bättre på småbild, genom det större negativformatet.

jo det e klart!

Men då kommer en liten go följdfråga här. Jag har messtadels kollat på digitalkameror på sistone så dom hänger jag med lite på. Men vad är bra på analogt?

Jag skulle vilja ha en kamera som håller kvalitet nog för att fota lite halv proffisonellt. Men den får ju inte heller kosta shortan!

edit: canon har vart en favvo hittils. Jag vill nog hålla mig där tror jag. Om inte det finns nått val som sänker priset otroligt mycket

/Kim

Senast ändrad:
Vad som är bra med analogt är att man får väldigt bra kvalitet för lite pengar. Begpriserna är ju ett skämt numera, också på analoga Canon.

Enligt mig är det också ganska praktiskt med analogt på resor, eftersom det bara är att ösa ner de exponerade rullarna i ryggsäcken och man vet att de finns där. Känns för mig tryggare än att förlita sig på hårddiskar som kan krascha osv.

Sen rasar ju de rörliga kostnaderna iväg om man plåtar mycket.

Mellan APS och småbild? Ja. Större negativ på småbild.

Mellan digital och analog småbild? Det finns det hundratals pajkastartrådar om här, som man kan sammanfatta med att det ena är bättre än det andra under vissa förhållanden fast att det oftast kvittar egentligen.

Digitalsystemare är numera ofta bättre än film, bland annat när det gäller höga känsligheter.
Sen kan jag personligen tycka att film har kvaliteter som man inte riktigt kan sätta fingret på.

ANNONS
Götaplatsens Foto