Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

APS- kan man framkalla själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Min far har en fin liten APS-kamera som han knappt använt. Den ger fina bilder, men tyvärr använder han den inte pga att han tycker det är både dyrt och besvärligt att skicka filmen på framkallning.

Nu frågade han då mig om jag kunde framkalla bilderna åt honom istället. Jag blev ställd för jag hade aldrig sett en APS-film på nära håll och kunde inte svara på hans förfrågan.

Dels så var ju filmen mindre än en vanlig 35 mm film = går förmodligen inte att passa in i filmspiralen och sedan såg kassetten helt annorlunda ut. Sedan förmodar jag att det bara finns färgfilm, och jag har inte färgkemi hemma (vilket jag iofs kan ta hem om det visar sig att det GÅR att framkalla själv)

Är det ngn här som har en aning om OM det verkligen går att framkalla APS hemma eller om man blir hänvisad till fotolab?

/Catherine - novis på APS

Allt går väl. Det är ju vanlig C-41 process. Men det är nog inte det enklaste att ens ta ur den ur rullen.

Att lämna in bara för sopp brukar kosta runt 30-40:- spänn.

Svartvit APS har jag bara sett i C-41.

Tja, jag skulle tro att i princip all APS-film som sålts/säljs är av typ C-41, dvs standardkemi för negativ färgfilm. APS-film är, precis som du säger, smalare än vanlig 35mm och jag har svårt att tro att det går att använda vanliga spiraler med bra resultat. Att få ut den ur kassetten går nog bara med våld...

Sen skulle jag nog inte rekommendera att soppa själv, dels för att kemin inte är speciellt snäll mot hud och miljö, dels för att du har temperaturtoleranser på nån tiondels grad i framkallaren. Över det så blir den överaktiv och du får rejäla färgstick, under 37,8' eller vad det nu är slutar den i princip att fungera. Ett C-41-kit är inte heller speciellt billigt, Tetenals lilla kit kostar 195 kr på Scandinavian Photo, räcker till 6-8 rullar och håller 6-8 veckor.

Hur hade du tänkt göra med kopior? Lämna iväg negativen? Jag skulle tro att labbet helst vill ha filmen i kassetten (så som den normalt förvaras) och inte i långa remsor, även om det inte borde vara några större problem. Jag vet inte heller vad det kostar att lämna in en hel rulle, men jag tvivlar på att du får speciellt många lösa kopior för samma pengar (definitivt inte många om du räknar in C-41-kemin i priset).

APS film är C41.

Soppa själv? Nja, nej. Och även fast du skulle kunna framkalla den själv, så vill han väl ändå få bilder från den? Det är heltenkelt inte lönt.

Det är minst sagt bökigt med dessa apsrullar, bara att få ut och in filmen ur dendär lilla kassetten är ett heldagsprojekt om man inte vet hur det går till.

/Henri

Tack för alla svar!

Det var som jag misstänkte, inte vettigt att försöka framkalla APS själv. Blir till att lämna till labb istället.

Tack igen!

/Catherine

ANNONS
Götaplatsens Foto