Annons

Apterture kan inte läsa mina RAW-filer längre

Produkter
(logga in för att koppla)

classeclaes

Aktiv medlem
Efter att ha kört Aperture 1.5.4 på en Mac Book Pro ett bra tag så slutade den plötsligt att läsa mina gamla RAW-bilder. Tror det slutade i samband med att jag uppgraderade till Leopard (är inte helt säker). RAW-bilderna visas normalt i tumnagelstorlek samt i förstoring som hastigast sen dyker ett mörkrött fält upp där bilden visades med texten "Unsupported Image Format" Någon som haft liknande problem och som har någon lösning på problemet? Bilderna kommer uteslutande från en Canon EOS 20D.

Vore hemskt tacksam för råd kring detta problem.

Kan du se bilderna i Findern? Sist jag hade det problem du beskriver så berodde det på att mitt minneskort var trasigt och hade gjort bildfilen korrupt. Men om du har sett dom innan så låter det ju konstigt att alla dina bilder är korrupta.

Kolla om du kan öppna dom i PS eller i förhandsvisning för att utesluta att filerna är trasiga.
/M

Men hur?

men hur gör jag det. Alla bilderna ligger ju i en klump i den där aperture-library-filen. Hur får jag ut dem därifrån?

Bläddra dig fram till din Aperture-library fil, håll nere "ctrl" (kontroll) -tangenten och klicka med musen på filen, då får du upp en kontext-meny och där kan du välja "Visa paketets innehåll" då öppnar sig filen som en mapp och du kan bläddra fram till valfri fil i mapp strukturen.

För att vara extra säker på att du inte flyttar eller tar bort något så kan du kopiera ut en raw-fil på skrivbordet genom att hålla nere alt tangenten och dra ut en fil på skrivbordet, det skall bli ett grönt plus tecken på filen.

Prova sedan att öppna i photoshop eller förhandsvisning.

/Mattias

Jag är nyfiken att höra hur detta slutar. Jag har också uppdaterat till Leopard och allt funkar klanderfritt.
Jag fattar inte varför Aperture skulle förlora förmågan att läsa raw bilder eftersom den förmågan finns i Aperture inte i Leopard

rnyholm skrev:
Jag fattar inte varför Aperture skulle förlora förmågan att läsa raw bilder eftersom den förmågan finns i Aperture inte i Leopard
Nej. Det är Mac OS X som vet hur man hanterar RAW-filer. Denna funktion finns i "ImageIO Framework" och används av t.ex. iPhoto, Aperture, Preview, ...

Om detta framework är skadat, t.ex. libRaw.dylib, så fungerar RAW inte i någon applikation som använder ImageIO.

Om Claes kan se RAW med andra program, men inte i Aperture, så måste något ha blivit fel i Aperture.

ANNONS
Götaplatsens Foto