Annons

Arbetsgång i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

hsjoman

Aktiv medlem
Hallå på er allihop!

Efter någon månads användande av LR hittar jag hela tiden nya sätt att behandla mina RAW-bilder och börjar bli trött som attan på att uppdatera alla de gamla efter hand..

Hur gör ni när ni importerar ett par hundra bilder i LR? Antar att ni jobbar med något preset och i så fall vad gör det preset:et (skärper, mättar...)?

Jag vet att bildstilar inte påverkar RAW-filer, men ibland är bilden skärpt ibland mättad (reglagen är dragna)... Vad kommer det ifrån?

Tack på förhand!
/Henke

Ok om jag lånar tråden för en fråga som har med rubriken att göra?

Hur gör jag för att från LR öppna Photoshop CS3 via Camera Raw?
När jag går från LR öppnas CS3 utan Camera Raw som psd- eller tiff-fil...

Från en rookie i den digitala världen...

Bygger vidare på din fråga där :)...

Nästan allt du kan göra i Camera Raw gör du lika lätt i LR, men jag saknar möjligheten att öppna flera exponeringar i PS. Därav vill jag också veta hur man får PS att öppna Camera Raw varje gång det laddas...

hsjoman skrev:
Bygger vidare på din fråga där :)...

Nästan allt du kan göra i Camera Raw gör du lika lätt i LR, men jag saknar möjligheten att öppna flera exponeringar i PS. Därav vill jag också veta hur man får PS att öppna Camera Raw varje gång det laddas...

Jag har svårt att komma överens med justering av högdagrar/skuggor i LR...

hsjoman skrev:

Hur gör ni när ni importerar ett par hundra bilder i LR? Antar att ni jobbar med något preset och i så fall vad gör det preset:et (skärper, mättar...)?

Jag utgår ifrån default-värdena och sedan redigerar jag bild för bild. Ibland när jag har flera liknande bilder under samma förhållanden händer det att jag kopierar från en bild till de andra. Ibland använder jag någon av medlevererade presetsen men det är ganska sällan.

Jag vet att bildstilar inte påverkar RAW-filer, men ibland är bilden skärpt ibland mättad (reglagen är dragna)... Vad kommer det ifrån?

Det är ingen jag känner igen. Alla mina bilder har alltid exakt samma lägen på reglagen efter importen.

Luzen skrev:
Hur gör jag för att från LR öppna Photoshop CS3 via Camera Raw?

Ser egentligen ingen mening med det då det man tidigare gjorde i Camera Raw är tänkt att man ska göra i LR nu.

hsjoman skrev:
...men jag saknar möjligheten att öppna flera exponeringar i PS.

Det enda sätt jag vet nu är att skapa flera virtuella kopior i LR och redigera dem med olika exponeringar. Välja samtliga för att sedan högerklicka och välja "Öppna i Photoshop". Jag vet inte om det var det du var ute efter...

Under Edit-Preferenses under fliken "External editing" finns möjlighet att koppla mot externa editorer. Har inte provat själv men där borde man ev kunna koppla mot Camera Raw. Kan vara värt ett försök.

/Thomas

Anders Jonsson skrev:
Jag utgår ifrån default-värdena och sedan redigerar jag bild för bild. Ibland när jag har flera liknande bilder under samma förhållanden händer det att jag kopierar från en bild till de andra. Ibland använder jag någon av medlevererade presetsen men det är ganska sällan.

Det är väl ungefär dit jag själv har kommit. Borde kunna vara lite smidigare tycker jag... Vad lat man är!

twinx skrev:
Ser egentligen ingen mening med det då det man tidigare gjorde i Camera Raw är tänkt att man ska göra i LR nu.

Håller med dig ang LR och Camera Raw. För mig skall LR ersätta Camera Raw.

Det enda sätt jag vet nu är att skapa flera virtuella kopior i LR och redigera dem med olika exponeringar. Välja samtliga för att sedan högerklicka och välja "Öppna i Photoshop". Jag vet inte om det var det du var ute efter...

Naee... Tänkte mer på det där med att alt- eller shiftklicka på öppna i Camera Raw. Det är himla smidigt för man skapar inga nya filer och kan använda olika exponeringar utan att få en hög med filer på köpet. Det är dock inte hela världen.

External editing borde funka ju... Ber om ursäkt för min lathet.

Önskemål till nästa version är bättre filhantering och integration av LR i övriga Adobe. Planka filhanteringen i iPhoto och ha kvar LR:s Camera Raw egenskaper! :)

hsjoman skrev:

Naee... Tänkte mer på det där med att alt- eller shiftklicka på öppna i Camera Raw. Det är himla smidigt för man skapar inga nya filer och kan använda olika exponeringar utan att få en hög med filer på köpet.

Det är just det som är fördelen med virtuella filer i LR. Det blir inga nya kopior av Raw-filen utan bara kopior av inställningarna (meta-data) i LR. Men jag kanske missar vad du menar och är ute efter.

Här är en bra site med bra LR-tips: http://www.lightroomkillertips.com/2007/video-creating-versions-virtual-copies/
/Thomas

Senast ändrad:
Gör ett försök att beskriva min arbetsgång som får bli en sammanfattning av vad Henrik började med att fråga.

Jag börjar med att kopiera in mina RAW filer via utforskaren utan att blanda in LR. Anledning är att jag vill att LR skall läsa in min katalogstruktur. När RAW filerna är inkopierade på disken, drar jag igång LR. Väljer import och markerar "huvudkatalogen" och "Chose selected". LR läser då in strukturen och jag får bl.a. möjligheten att lägga sökord och välja en presets. Jag har skapat några grundläggande presets. Som standard har jag valt Clarity +10, Vibrance +23 Saturation +6. För bilder tagna i ateljen har jag kompletterat med vitbalans och använder dessutom en grundskärpa.

Därefter kan LR jobba i lugn och ro. Nästa steg är att grovsortera bilderna och påbörja diverse justeringar. Har mer och mer även börjat beskära i LR eftersom man hela tiden kan backa tillbaka till originalet.

Jag bearbetar varje bild så långt som möjligt och i de fall det är en serie där alla bilder har samma förutsättningar, så syncar jag första bildens justeringar till alla andra.

Oftast så exporterar jag min justerade RAW-fil till en underkatalog till originalkatalogen. Exporten sparar filen i formatet TIFF. Fortsätter därefter med lite småjusteringar i PS. Merparten av bilderna blir slutligen i JPEG.

För bilder som kräver lite mer.
Starta PS (CS3) och markera RAW-filerna och klicka på öppna. Så länge det är under 200 stycken fungerar detta fint. PS öppnar då dina RAW-filer med alla justeringar som du gjorde i LR. Från detta läget kan du fortsätta i ACR modulen och skapa smarta objekt osv. i PS.

Som redan har nämnts är virituella kopior väldigt användbart. Svåra bilder med stora kontrastskillnader justerar du tämligen enkelt med betoning på bildens olika områden i LR. Exportera bilderna och slå ihop dessa bilder i PS.

Säga vad man vill om Scott Kelby men jag tycker att hans böcker är väldigt bra med många goda tips.

Kompletterar (eller beskriver en alternativ) arbetsgången.

Importerar mina bilder i LR (har till slut acepterat LR's katalogstruktur så jag importerar direkt från minneskortet till hårddisken). Jag importerar med LR's 'zeroed-preset' och har skrivit en filename-template för mig och en för sambon, där våra namn skrivs in i filnamnet, och en respektive metadata-template med copyright och kontaktuppgifter som telefon och e-post.

För behandling vidare än vad LR tillåter använder jag Moderskepps-mattias tips med smarta objekt i PS, där jag importrar raw-bilden med place-kommando i vars ett nytt lager, gör individuella framkallningar och maskar fram/bort det jag vill åt. Det bökiga med detta är att det inte går direkt från LR, däremot så bibehåller jag en interaktivitet mellan LR (egentligen ACR) och PS, då jag närsomhelst kan, från PS, dubbelklicka mitt smarta objekt och skruva på framkallnigen för det aktullea lagret vilket känns svårare med virtuell-copy-alternativet.

Kan varmt rekomendera LR-resources, det finns myyycket att greppa i arbetsflödet. Lärde mig förra veckan om snapshot-möjligheten i LR tack vare lightroom killertips. Många resources finns som pod-casts.

ANNONS
Götaplatsens Foto