Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arbetsordning (work flow)

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicey

Medlem
Detta är säkert basics för er, så hjälp mig är ni snälla. Vilken är bästa arbetsordningen för att utföra skärpning, brusreducering och storleksjustering (Image sizing) om grunden för mig är:

raw-konvertering i CR - fix i PS
(kurvor, nivåer m.m.) - spara psd/tiff - spara jpg för aktuell storlek?

Du bör göra så mycket som möjligt i Camera Raw och då behöver du inte bry dig om turordningen, det är redan förutbestämt när bilden konverteras. Adobe rekommenderar dock att man arbetar med inställningsreglagen från topp till botten och flikarna från vänster till höger. Capture-skärpning och brusreducering ska du definitivt göra i ACR, beskära och storleksändra kan du göra i ACR eller PS beroende på vad du föredrar att arbeta med.

Tack för tipset! Jag gillar faktiskt att fixa mycket i ACR, blir inte mycket kvar att göra i PS. Ändå har jag det lätt åldrade CS3, så brusreducering har jag faktiskt inte gjort där utan i ett plug-in-program i PS. Tror mig veta att mycket har skett i ACR sedan version 4.6, inte minst med brusreduceringen. Du har en senare version förstår jag?

Tycker att ACR/PS är kanon, tror det speciellt är gränssnittet jag gillar, och har inte tyckt att vare sig testversionen av LR eller Capture One kunde tävla, som jag gillar att bildbehandla alltså... Har sansat mig och för egen del insett att det viktigaste inte är att testa en massa nya mjukvaror utan att hålla sig till det man kan hyfsat och sedan försöka att trycka ut lite fotografier.

Då bör du brusreducera innan du lägger på skärpa. Beskära och storleksändra har ingen större betydelse var i flödet det görs.

Jag har CS5 och det ar hänt en hel del med ACR sedan CS3, det ser du om du testat Lightroom. I år är sista chansen att köpa nya CS6 till uppgraderingspris. Den lär väl släppas snart. Fr o m nästa år får du betala fullpris om du vill uppgradera från CS3. Bara ändringarna i ACR är värda hela uppgraderingskostnaden!

Med slutskärpning så menar jag att man skärper den bild man har olika beroende på vilken storlek (antal pixlar) bilden har. Om jag skärper min bild i full upplösning i Lightroom så har det inte så stor effekt på den bild som jag senare lägger på webben som då är i en annan storlek.

Det var så jag menade. Skärpningen beror på vilken storlek bilden har. En bild för webben som inte fått en liten Oskarp mask ser ju ganska mossig ut.

Med slutskärpning så menar jag att man skärper den bild man har olika beroende på vilken storlek (antal pixlar) bilden har. Om jag skärper min bild i full upplösning i Lightroom så har det inte så stor effekt på den bild som jag senare lägger på webben som då är i en annan storlek.

Det var så jag menade. Skärpningen beror på vilken storlek bilden har. En bild för webben som inte fått en liten Oskarp mask ser ju ganska mossig ut.

Här är en bra bok för dig, så kanske du bättre förstår hur Lightrooms olika skärpningssteg fungerar:

http://www.amazon.co.uk/World-Sharp...7550/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1332792850&sr=8-2

ANNONS
Götaplatsens Foto