Annons

Arbetsschema för HDR.

Produkter
(logga in för att koppla)

M_fotograf

Aktiv medlem
Hejsan. Jag är helt ny på fotosidan och mitt fotointresse kom igång på allvar hösten 08. Nu är jag då ute efter en specifik fråga. Jag är fast i HDR djungeln. Efter att ni gjort själva hdr bilden i Photomatix eller liknande, Vad exakt gör ni sedan i photoshop? Gör ni något alls?

Jag använder Photoshop cs3 extended.

Obs obs hoppas tråd hamnade i rätt kategori.

Mvh

Jag använder inte HDR särskilt ofta, men ibland är det ett bra verktyg för att rädda en bild som är tagen i svåra eller "omöjliga" förhållanden. De extrema tonmappningarna har jag riktigt svårt för.

De gånger jag använt Photomatix har det bara varit tal om vanligt bildfix som kontraster, färgmättnad, USM m.m i PS.

Wangblad: Vad menar du med: "4. Oskarp mask kurvor"?

Jag jobbar vidare lite med skärpa, färgmättnad mm.
I bland får jag små gråa fläckar i bilden som klonas bort.
Om himlen blir väldigt mörk och brusig så ljusar jag upp den och lägger på lite gausisk oskärpa för att jämna till den.
// MWD

Hej Mats Ö!
4. Oskarp mask kurvor"?

Bra fråga...felskrivning, det skall stå enbart "oskarp mask"...

Tillägg: Ofta jobbar partiellt över bilden med penselverktyget och blurrar, skärper, ljusar upp eller mörkar ner. Men oskarp mask gör jag alltid sist.

Jag tycker att ju fler steg man gör, desto svårare är det för photomatix att kalibrera bilderna. Just photomatix är svår på ghostingeffekts om man råkade rubba kameran det minsta. Det syns som små svarta artefakter i konturer. Men, å andra sidan kan man får väldigt fina bilder med många tagningar. Men med +-2 så verkar man täcka in väldigt bra.

Några tips: Läs den medföljande PDF-filen och försök förstå vad spakarna gör i Photomatix. Några underskattade spakar är highlight smoothing som kan gämna till brusiga himlar och reducera haloeffekter runt träd och torn. Samma sak med shaddow clipping och shaddow smoothing, kan snygga till mörka områden som photomatix har ljusat upp för mycket så det blir fula färger och massa brus.

Jag skulle nog ställt frågan: "Vilken ordning skall man ställa spakarna i Photomatix för att få fint resultat så man kan justera vidare i photoshop?" Det är ett äventyr tycker jag. Ofta är svart och vit-punkten bra start.

Ett annat kul trick är att maska in originalexponeringarna på de ställen där det inte blev så fint i photomatix, tex folk som gått omkring på bilderna, eller områden som blev helt bort i tok, eller himlar som är svårt slöjade.

Hejsan. Jag är helt ny på fotosidan och mitt fotointresse kom igång på allvar hösten 08. Nu är jag då ute efter en specifik fråga. Jag är fast i HDR djungeln. Efter att ni gjort själva hdr bilden i Photomatix eller liknande, Vad exakt gör ni sedan i photoshop? Gör ni något alls?

Jag använder Photoshop cs3 extended.

Obs obs hoppas tråd hamnade i rätt kategori.

Mvh

Det beror väl på hur man tolkar HDR.
Vissa använder den så att det ser ut som TVspel eller målningar.
Andra använder det för att framhäva fler detaljer och då är ju Photoshopingen precis som vanligt.

/Stefan

Det beror väl på hur man tolkar HDR.
Vissa använder den så att det ser ut som TVspel eller målningar.
Andra använder det för att framhäva fler detaljer och då är ju Photoshopingen precis som vanligt.

/Stefan

Det är det sistnämnda jag vill efteersträva. Vill ej påstå att en "målad" hdr =Apmkt tonemapping är något som intresserar mig.
Jag vill dock kunna framhäva detaljer i bilden. ;)

Tack alla för era svar nu har man lite idé er om hur man kan efterbearbeta bilderna.

Mvh

ANNONS
Götaplatsens Foto