Jag tycker att ju fler steg man gör, desto svårare är det för photomatix att kalibrera bilderna. Just photomatix är svår på ghostingeffekts om man råkade rubba kameran det minsta. Det syns som små svarta artefakter i konturer. Men, å andra sidan kan man får väldigt fina bilder med många tagningar. Men med +-2 så verkar man täcka in väldigt bra.
Några tips: Läs den medföljande PDF-filen och försök förstå vad spakarna gör i Photomatix. Några underskattade spakar är highlight smoothing som kan gämna till brusiga himlar och reducera haloeffekter runt träd och torn. Samma sak med shaddow clipping och shaddow smoothing, kan snygga till mörka områden som photomatix har ljusat upp för mycket så det blir fula färger och massa brus.
Jag skulle nog ställt frågan: "Vilken ordning skall man ställa spakarna i Photomatix för att få fint resultat så man kan justera vidare i photoshop?" Det är ett äventyr tycker jag. Ofta är svart och vit-punkten bra start.
Ett annat kul trick är att maska in originalexponeringarna på de ställen där det inte blev så fint i photomatix, tex folk som gått omkring på bilderna, eller områden som blev helt bort i tok, eller himlar som är svårt slöjade.