Annons

Archos AV480 Bärbar HD --> Ipod Photo

Produkter
(logga in för att koppla)

Soulfinder

Aktiv medlem
Hej,

Jag har länge gått och funderat på en Ipod photo
Men har förstått att den är väldigt slött att använda sig av med Belkin minneskortsläsare, bekräfta gärna?

Så då harjag spanat in följande Archos AV480
som man kan få för 699$ på Bhphotovideeo

Se länk:
http://www.archos.com/products/prw_500666_specs.html

Men eftersom det är mycket pengar så skulle jag vilja veta om det är ett bra val och finns andra bättre alternativ som jag skulle titta på och varför?

Försökt söka på forumet men ingen pratar om
Archos AV4xx serien....

Mina krav är:
Minst 60GB HD
Skall spela Mp3
och kunna läsa Compact-flash minneskort

Mvh
Nicklas

Vet inte mycket om denna, mer än att den verkar helt ok....

Jag har haft en Archos 20 Jukebox multi media i en massa år nu och borsett från lite glapp i hörlurskontakten så har jag inte haft något strul.. Den har funkat skitbra, så jag skulle inte dra mig för att köpa den..
Har dessutom fotat bilder som hållit för utskrifter upp till 30x40cm med den...(fast det var ju inte direkt produktbilder utan mer som denna...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=280870

Vad gäller Ipod/Belkin jo de lär vara slöa och batteri slukande enligt vad jag läst... Apple gör ju många snygga maskiner men leverans och service tillgänglighet är ju inte mer än sådär (nu lär jag få faan...)

Jag har handlat direkt från Archos site, det var inget problem... (de bor i frankrike för övrigt...)

Vet inte så många siter som testat men denna kille har en del info tror jag:

http://www.shanebrinkmandavis.com/homepage/Archos/AV400/index.html

lycka till!

/b

Hej

jag har en Archos Video 320 som jag använt för olika ändamål. Fungerar perfekt! Snabb som sjutton via USB2, och en riktigt allround maskin, mellanlagring av bilder, motsv videobandspelare, musikmaskin (mp3), samt visar/spelar upp olika typer av media, bilder o mpg film bla...

Lite slö kanske att titta på bilder - vilket känns lite avigt eftersom disken verkar hyfsat snabb.

Kan rekommenderas, dock med litet förbehåll avseende snabbheten vid bildvisning, inzoomning mm samt aningen kort batteritid. Dessa tillkortakommanden kanske de har fixat i senare versioner.

Mvh
Johan

Tackar!

Tackar för alla svar...

Fortfarande lite osäker på vad jag skall handla
så jag kommer nog inte lägga några pengar på någondera, känns som jag inte hittat ngn Apparat som klarar mina behov tillräckligt bra.. till ett rimmligt pris.. fortfarande fundersam..

Funderar på att köpa ett Sigma 70-200 mm objektiv istället.... kostar 659$ på Tristate camera

Nicklas

Från http://luminous-landscape.com/essays/bangla-worked.shtml

Epson P-2000

I had about 50 GB free on my 12" Powerbook, a 60 GB external Lacie Firewire drive, 40 GB on the Epson 2000P, and 40 GB on my Ipod. This meant that I had 190 GB of available storage that all fit comfortably in my briefcase and camera bag. Imagine if I'd been shooting film. It would have taken some 140 rolls, and a cost of several thousand in stock and processing. not to mention an extra suitcase to carry it all.

Each 4GB Hitachi Microdrive holds about 260 frames from the 1Ds MKII. So with two of them, and a couple of smaller (2GB) cards, I still found myself running out of card space on very busy shooting days. Then, when the Microdrives went south, as described above, I really would have been in trouble if it weren't for the Epson P-2000.

It sat in my vest pocket, and as I finished a card I'd pop it into the P2000's card slot and start copying. The Epson then went back in my pocket, and I continued shooting. By the time I needed the old card it would have long finished copying, and could be erased and reused. Also, when time permitted, back in the vehicles, at a roadside stop, or on the boat, it was always informative to be able to review the files on the unit's large screen. In the evening I would connect it to my laptop and transfer the files, either to it, or to one of the other outboard drives, freeing up whatever space was needed for the next day's field work.

I gave the 2000P a very positive review when it first appeared, and this trip was it's first major field application. My opinion hasn't changed. It's rugged, totally reliable, fast enough, and the screen is a total pleasure to use. There are a few things I'd improve, but as it stands this is currently (Jan 2005), the device of choice for field storage. Three thumbs up.

The Ghost skrev:
Epson har jag sett ok den står på min lista över inköp, grym skärm,spelar även film och Mp3 och bäst av allt den tar RAW filer
Den spelar mp3 hjälpligt (inga spellistor, ingen slumpning av låtar, ingen finlir med equalizer osv). Den spelar mpg4-filmer, vilket, vad jag förstått krävs en längre universitetsutbildning för att kunna konvertera något till. Den visar en infogad jpg när man kollarf på raw (helskärm dock) som inte går att zooma i. Men - och det är ett rejält men - skärmen är kopiöst bra och duger väldigt bra att sortera bilder med. Desutom tankar den över bilder och filer snabbt. För närvarande sparar jag både raw och jpg och eftersom dessa lagras bredvid varandra i mapparna är det lätt att sortera bort de mindre lyckade. Jag förmodar att någon av Epsons datanisseprogramerare snart är klar med en ny firmware som åtgärdar de mest uppenbara hanteringsdumheterna. Hur som helst, behöcver du en bra skärm till din lagringspryl blir du knappast besviken Med Epsonen.

Jag har testat iPod photo och en Belkinläsare och kan hålla med om att det går slött. Riktigt slött. Inget alternativ att rekomendera om kommer använda den för lagring av bilder från ditt cf-kort. Däremot är iPod utmärkt på andra sätt. Om du hade nöjt dig med 20GB hade Archos Gmini 400 kunna vara ett alternativ. Enkel att använda. Fungerar utmärkt som mp3-spelare, snabb överföring från cf-kort, bra batteritid och smidig att hantera.

Epsons nya verkar intressant och är en på väg till mig för test. Vi får se hur den klarar sig. Den förra var ju inget vidare, men den här ser mer lovande ut. Håll utkik i "Allt om digitalfoto" så får ni se vad den går för.

Bent C. skrev:
... Den spelar mpg4-filmer, vilket, vad jag förstått krävs en längre universitetsutbildning för att kunna konvertera något till...
Ja, jag fattar inte varför tillverkarna inte ser till att de kan spela upp alla tänkbara filmformat som MPEG1/2,Mov, etc. Det skulle öka användbarheten med minst 100%. En bärbar, användbar hårddiskvideo tackar inte många nej till.

Linmajon skrev:
Ja, jag fattar inte varför tillverkarna inte ser till att de kan spela upp alla tänkbara filmformat som MPEG1/2,Mov, etc. Det skulle öka användbarheten med minst 100%. En bärbar, användbar hårddiskvideo tackar inte många nej till.

Nog vore det megakul att kunna ladda in en massa filmer och se dem när det passar. Skärmen är tveklöst bra nog för det. Men, som sagt, hur i hel****e konverterar man dvdfilmer till mpeg 4. De sidor jag hittat på nätet är 1. megalånga, 2. långt!!! över min kompetensnivå, och 3. kräver nerladdning av diverse "codecs" (och här blir det då hur krångligt som helst, codex (car, cs eller vad det nu heter i plural) är inte omedelbart kopplingsbara till just den dvdn man behöver, så man får testa!!!). Jag hoppades att jag kunde ladda ner barnens nerladdade filmer, men nix! För närvarande har jag gett upp tanken att se filmer, men det kanske kan ändra sig.

Jag vet inte riktigt hur det ser ut på PC-sidan, men till Mac finns ett enkelt och bra program som gör jobbet med endast några knapptryck som heter Handbrake.

ANNONS
Götaplatsens Foto