Annons

Archos Gmini - stor problem??

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars: "Lita inte på archos!" tycker jag är en överdrift. Ingen lagringsenhet är 100% säker - därför har man aldrig bara EN kopia. Jag litar så mycket på min gmini220 att den får t.ex. ha en av två kopiorna.

Robert: jag håller helt med dig att jag inte skulle vilja ha en grej som bara kan lagra bilder - en smidig mp3-spelare är ett måste. men fortfarande tycker jag att det finns bättre på marknaden nu. jag funderar på att köpa den nya iAudio X5L när den kommer ut. den har ingen CF-slot men USB-host, 30G, 35tim batteritid, radio, färgskärm, liten.
http://www.dapreview.net/content.php?review.201

jag har tröttnad på min gmini220 som beter sig konstigt ibland (reagerar som om man har tryckt en annan knapp) och dessutom har ett ganska oigenomtänkt koncept att styras.

Gmini 400

Jag har själv en Gmini 400 och den fungerar perfekt. Du kan på den modellen ställa in i menyn att den ska ta emot alla filer från CF-kort, även rena data-filer om du vill. Så RAW-filer är inget problem. Den kan däremot inte ta emot MemoryStick Duo Pro via adapter, bara MemoryStick Duo. Ljudkvaliten är riktigt bra med ett par Koss Porta Pro om du vill ha den för musik också...

Lita eller inte lita...

Hej!

När jag säger att man inte skall lita på Archos menar jag att jag under min tid med datorer bara stött på en (1) hårddisk som inte fyller sina krav (= att felfritt spara det man ger den), och det var på vår gamla sletna Macintosh pb145b som väl hade fyllt sin funktion fram tills dess. Idag skall du kunna lita på en hårddisk. Särskilt en ny sådan...

När du köper en vara med en hårddisk som klickar vid första försöket drar du öronen åt dig! Det är inget måndagsex, det är fel på företagets kvalitetstänkande (imho). Lita inte på Archos!

M.v.h. Dr_Xem@cs

Köpte en PD70X 40 GB.
Tar flera kortformat.
Fungerar bra, standardbatterier, ingen visning av bilder men dom har jag ju redan tagit....
Kostade drygt 1800:-

skall lägga in en recension på min 400 senare, sitter med den nu, verkar nice...

Förresten, besökte par dagar sedan säljarbutiken (Webhallen). Killarna var trevliga där men sade att eftersom garantin gick ut förra månad har dom inte tyvärr ansvar. Fair enough. Jag var rekommenderat att ta kontakt till Archos och jag fick svar nästan omgående: garantin hade gått ute = dom är inte ansvariga heller. Om jag vill att dom kollar min apparat ska jag skicka det till dom via säljaren. Dom var inte intresserade om bilderna jag hade i hårddisk. OK, 12 månad garanti är bara 12 månad men jag väntade lite mer konstruktiv svar från tillverkaren. Jag tror jag ska byta märke, speciellt jag kan inte tänka mig att lita på Archos igen. Tyvärr.

Förresten, iAudio X5L som var nämnt tidigare - kan man lagra RAW-bilderna i det?

Gmini 400

min gmini 400, har än så länge gått felfritt, känns mycket bättre och mer genom tänkt än sin föregångare, får se vad jag säger efter två veckors plåtande i kroatien...

Om man nu "inte kan lita på Archos" och vill byta märke måste man väl undersöka vem som levererat hårdvaran till Archos och undvika andra märken som använder likadana komponenter? För det är väl inte Archos själva som tillverkar hårddisken?

Bara en tanke.....

thomasmarquart skrev:
jag har haft min gmini 220 i 15 månader nu, använt den mycket, både till musik och foto, och har aldrig haft problem, varken med raw-filer eller något annat. men nuförtiden finns det ju bättre alternativer i alla fall, så det finns ingen anledning att köpa den.

Samma för mig, förutom att batteriet slutade hålla laddning så jag fick den utbytt på garantin, hade dock kört den väldigt hårt med musik och laddat den lite dumt (lät den aldrig ladda ur helt tillexempel). Men som sagt, inga trasiga filer överhuvudtaget...

Nja, endast tänkte att tillverkaren kunde kanske vara mer hjälpsam om kunden har problem, även om det händer några veckor efter garantin har gått ut. Åtminstone eftersom jag hade skött min Archos väldigt bra, helt enligt instruktioner. Lite besviken var jag när det gick sönder men för mig var det värre att dom ville inte hjälpa. Det har inte mycket att göra med hårdvaran utan tillverkarens inställningen. Eller min egen, kanske jag är för krävande. Och det är kanske samma sak med andra tillverkarna också, jag vet inte.

Är det förresten överhuvudtaget någon bärbar minne/bildbank som kan visa RAW-filer i skärmen?

ANNONS
Götaplatsens Foto