Annons

Archos Raw??

Produkter
(logga in för att koppla)

Malla

Aktiv medlem
Fick precis min Archos Gmini220 och testat och fört över mina filer..JPG och RAW..att jag inte kan se RAW filerna har jag förstått..men kan man inte mellanlagra RAW filerna???

Malla

Malla skrev:
Fick precis min Archos Gmini220 och testat och fört över mina filer..JPG och RAW..att jag inte kan se RAW filerna har jag förstått..men kan man inte mellanlagra RAW filerna???

Malla

Jo, du kan lagra RAW-filerna. Gå in i system-menyn och knäpp på "show all files" så ser du dem i filväljaren (och kan kopiera över dem).

Det ska jag testa..puh! Blev lite förtvivlad..åker på semester nästa vecka så...

Ikke dra på ferie med Gmini 220!
Jeg testet to stykker, de ødela 5-10 % av raw filene fra min Nikon D70. Det har vært masse firmware problemer med Gmini220.
Kjøpte en vanlig X-Drive i stedet.

Norway1000 skrev:
Ikke dra på ferie med Gmini 220!
Jeg testet to stykker, de ødela 5-10 % av raw filene fra min Nikon D70. Det har vært masse firmware problemer med Gmini220.
Kjøpte en vanlig X-Drive i stedet.

Min har iaf funkat klockrent, hade ca 2500 bilder från semestern i min och ingen förlust.

Norway1000 skrev:
Har du nyeste firmware?
Lagret du kun jpg eller også .nef samtidig?

Her er en link til erfaringene i Norge:

http://produkt.akam.no/vis_produkt.php?product_id=16216

Uansett ville jeg testet alle raw filene etter at de er overført videre til PC'en før ferieturen...

Kikar jag i den så står det OS version 1.7.0. Som sagt, inte en fil som strulat, hitills. Ja, jag kör NEF och jpeg. Har hört andra som haft problem också, men för mig har det fungerat perfekt.

Jag har laddat over bade jpg- och rawfiler pa archos. Jag kan dock inte se mina rawfiler, aven fast jag staller in 'show all files' i systemmenyn, varken pa archos eller da jag kopplar den till en usbport pa pc.
Jag ar pa borneo och fotar, vill naturligtvis att rawfilerna ej ska vara forlorade. dessutom behover jag branna dessa pa cd nu, utrymmesbrist. kan nagon saga mig hur jag skall gora for att fa tag pa mina rawfiler, eller ska jag tro att archosen har kakat upp dom.

sjodin skrev:
Jag har laddat over bade jpg- och rawfiler pa archos. Jag kan dock inte se mina rawfiler, aven fast jag staller in 'show all files' i systemmenyn, varken pa archos eller da jag kopplar den till en usbport pa pc.
Jag ar pa borneo och fotar, vill naturligtvis att rawfilerna ej ska vara forlorade. dessutom behover jag branna dessa pa cd nu, utrymmesbrist. kan nagon saga mig hur jag skall gora for att fa tag pa mina rawfiler, eller ska jag tro att archosen har kakat upp dom.

Har du kopierat kortet utan att ha "show all files" på (alltså, så du bara ha kunnat markera jpeggarna) så har du inte kopierat över raw-filerna. För mig, som jag sagt förut, så har den fungerat klockrent (förutom en liten detalj jag tog upp i recensionen).

Ja, det verkar som du måste kunna se alla filerna som du ska kopiera..räcker alltså inta att bara kopiera en mapp och tro att allt kommer med..

Korrupta filer..

Kom tillbaks från semestern nu och laddad över mina filer JPG + RAW och vissa filer går inte att öppna. I bland är det JPG och ibland NEF, inte samtigt som tur är. Någon med samma erfarenhet och/eller har testa om något räddningsprogram kan rädda dom??

Da har du desverre fått akkurat samme problemer som jeg hadde (og advarte mot...)! Jeg klarte heller ikke å redde filene selv etter mange forsøk med diverse programvare....

ANNONS
Götaplatsens Foto