Annons

Arkivera bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag behöver frigöra lite utrymme på min bärbara dator och kikar på val av lösning. Jag har idag en backup-hd (500GB) som jag backup'ar bilder på men genom att ta bort dem från datorn så finns de bara på ett ställe vilket känns otryggt.

Är det DVD som gäller eller finns det andra sätt?

Jag har bilderna kategoriserade årsvis (år/månad/evenemang) och vissa år är t.ex. 2GB till storleken medan andra är upp till 50GB. Hur löser man detta smidigast?

Jag kör en intern disk, en extern och så har jag även DVD-backups i bankfack. Kanske paranoid men har råkat ur för diskkrasch tidigare och vill INTE vara med om det igen =)

Jag har varit så insnöad på DVD men visst har du rätt Erland.

Det blir en 320GB liten rackare som jag flyttar över filer som skall tas bort från laptopen. http://www.netonnet.se/art/dator/la...5-tum/LaCie-MobileDiskUSB20320GB(124061,4090)

På så sätt har jag kvar min backup-HD i huset och säg de två senaste årens bilder även i laptopen. Den lilla extra hd'en kan jag ha på jobbet och ta hem de få gånger man behöver arkivera nya år.

320GB är inte så värst stort idag men med ca 50GB bilder om året så räcker den ett tag.

Det finns NAS-diskar.
Och sedan de där nya, NAS-diskarna, som i princip sköter allt själva, kommer inte på namnet nu.

Jag kör dubbla uppsättningar USB-diskar, ena disken i paret som extern lagringsdisk, andra disken som backupkopia av den första.

Backup

En extern disk till var ett bra förslag, förvara den gärna på ett annat ställe. Eriks förslag på modern NAS är proffsigast och kostar en del i början men sköter sig i stort sett själva.
/nic

Jag har 2 QNAP NASar som står på två olika ställen som kör remote replication. Varje NAS är dessutom Raidad. Detta fixar diskkrascher och brand men inte ofrivillig borttag av fil. Därför gör jag även backup av viktiga bibliotek

Visst blir det lite dyrt men ingenting försvinner...

ANNONS
Götaplatsens Foto