Annons

Arbetsplatsen.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Det påverkar ganska lite när allt i synfältet har rätt nyans och ljuset är mer riktat för att ge rätt lux för skärmen.
//
I ett jämnt belyst rum skulle påverkan från dessa ytor troligen bli större eller om de var precis i ryggen.
I detta har sannolikt rätt.
Ditt täcke kan nog vara bra att få hyfsat neutralt samt datorbordet som du är inne på.
Ja, det förefaller vara rätt väg att gå. Men jag tror att det räcker med att materialet som sådant inte reflekterar ljuset, d v s någon typ av tyg, ( i t ex. bomull), färgen är nog inte så värst avgörande egentligen, då jag sitter med ryggen till sängen. Skrivbordet är nog lite känsligare i så fall.
Trodde du satt och redigerade i färgsäkrad miljö sedan länge😃.
Jaså, hur kom du fram till den slutsatsen !? Vansinnet är inte galopperande hos mig, utan snarare långsamt accelererande :ROFLMAO:. Jag har inte suttit i en färgsäkrad miljö mer än att jag har en skärm som täcker 99 % av aRGB och att jag mellan varven kalibrerar den, (men frågan är om jag egentligen ställt in kalibreringen rätt i förekommande fall). De är nog tveksamt, i o m att min kunskaper var än mer bristfälliga (tidigare) än vad de är nu, och då trodde jag mig kalibrerat rätt, enlig konstens alla regler :unsure: .

Men så fort jag får upp armaturen i taket, kommer jag att gå igenom Steohl bok steg för steg, för att i möjligaste mån få till kalibreringen rätt.
 

gamleJ

Aktiv medlem
//I detta har sannolikt rätt.
Ja, det förefaller vara rätt väg att gå. Men jag tror att det räcker med att materialet som sådant inte reflekterar ljuset, d v s någon typ av tyg, ( i t ex. bomull), färgen är nog inte så värst avgörande egentligen, då jag sitter med ryggen till sängen. Skrivbordet är nog lite känsligare i så fall.
Jaså, hur kom du fram till den slutsatsen !? Vansinnet är inte galopperande hos mig, utan snarare långsamt accelererande :ROFLMAO:. Jag har inte suttit i en färgsäkrad miljö mer än att jag har en skärm som täcker 99 % av aRGB och att jag mellan varven kalibrerar den, (men frågan är om jag egentligen ställt in kalibreringen rätt i förekommande fall). De är nog tveksamt, i o m att min kunskaper var än mer bristfälliga (tidigare) än vad de är nu, och då trodde jag mig kalibrerat rätt, enlig konstens alla regler :unsure: .

Men så fort jag får upp armaturen i taket, kommer jag att gå igenom Steohl bok steg för steg, för att i möjligaste mån få till kalibreringen rätt.
Ibland ska saker få ta sin tid😃

Inte så märkvärdigt med kalibreringen men kan vara tålamodsprövande. Se till att ha bra provutskrifter och ta paus ofta så sitter det tillslut. Vi är ju några stycken i tråden som gjort resan så du kan ju bolla med oss om det behövs. Är miljön runt skärmen hyfsad utifrån hur det rekommenderas och skrivarprofilen ok så skiljer sig inte kallibreringsvärdena åt så mycket. Jag hamnade tex inte så långt från alfins värden när jag slutligen fick koll på allt samt att jag fick låna en annan kalibrator.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Tänkte bidra med en bild (för den intresserade), hur panelen kommer att sitta i taket, i förhållande till skrivbordet;

20201123_104151.jpg

Skärmens bakre kan kommer att vara i höjd med ramens bakre kan (till höger, m a ord). Tar tacksamt emot synpunkter och förslag på ev. förbättringar, (innan jag borrat hål i taket för monteringen) 😮.

Jag har alltså mätt upp avståndet från resp. vägg, så att som ramen ligger på skrivbordet, kommer den att vara monterad i taket.
 

PMD

Aktiv medlem
Ser bra ut, tycker jag, förutom att sladden är för kort. Jag gissar att du ska byta den mot en längre som du fäster längs väggen.

Vad gör tygstycket ovanpå skärmkepsen? Om ovansidan av kepsen ger störande blänk så kanske skärmen sitter lite för lågt.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
förutom att sladden är för kort.
Skenet bedrar. Överskottet är inuti monteringsramen, som går att förlänga, helt enkelt genom att dra ut en lite bit 😊. Skall köpa en kabelkanal för att montera sladden på väggen. Nu är det bara ommålning av väggar och tak samt, mörkläggningsrullgardiner kvar, men det blir i samband med renoveringen.
 

PMD

Aktiv medlem
Min dammvippa är gjort av något slags syntetmaterial som suger åt sig damm. Sen går man ut på balkongen och skakar bort dammet från vippan.😃
 
ANNONS