Annons

Arkiveringsprogram och Hårddiskar

Produkter
(logga in för att koppla)

maxim

Aktiv medlem
Jag vill ha mina bilder i ett arkiveringsprogram där jag kan söka och visa bilder enkelt. Kan bilderna då ligga på en extern hårddisk samtidigt som de kan visas från datorns arkiveringsprogram?

Kan man t.ex. i programmet välja att alla bilder man lägger dit skall sparas på den och den externa hårddisken?? och såfort man startar hårddisken visas alla bilderna i programmet.

(Har just nu bara iPhoto, på en mac. Extensis Portfolio verkar också vara bra?)

Tacksam för en lösning då jag tycker enbart mappar är ett jobbigt och tråkigt alternativ med dålig översikt.

/Far i frid!

Jag köpte en extern hårddisklåda och slängde i en 200 Gb hårddisk. Den fungerar klockrent, den är numera min backupenhet och kopieringen till den är MYCKET snabb. Snabbast i min dator till och med.

Så där har du en extern hårddisklösning som fungerar. Alla bilder ligger fortfarande i sina orginalmappar men numer som en kopia av det jag har i min dator.. nu till bildhanteringen.

Jag använder Adobe Bridge, där finns det möjlighet att skapa kategorier, stjärn-graderingar, 'färgkodning' (också en typ av markering).
Sedan är det enkelt att sortera pricis efter vad man vill. På detta sätt kan man nå precis det resultat du är ute efter.
Adobe Bridge erbjuder mig så mycket att jag inte använder det fullt ut till häften ens. (knasigt det lät)

Däremot är ju denna lösningen inte gratis om man har moralen på goda sidan 8)

Lycka till.. hoppas du får fler tips

ja, det låter ju bra. du ser alltså bilderna i programmet fast de ligger på hårddisken?

Jag undrar hur man gör detta, och hur det ser ut i ditt arbetsflöde. I iPhoto tror jag att allt man lägger dit automatiskt hamnar i mappen
Bilder > iPhoto Library typ. Hur fungerar det i andra program? Kan man välja att alla bilder som läggs i programmet sparas på en extern hårddisk? Eller lägger man till en bild, och programmet visar den varje gång från den plats den ligger på. och om man flyttar bilden hittas den inte av programmet?

Skulle gärna vilja veta hur det dära fungerar!

ANNONS
Götaplatsens Foto