Annons

Artbestämning

Produkter
(logga in för att koppla)

jAk

Medlem
Någon som vet vad detta är för larv?
larv.jpg

Kan någon se vad det är för fåglar?

Bilden är tagen för några dagar sen, dom flög söderut på morgonen. Fåglarna flög på hög höjd och flygsättet tycker jag liknade storspovens, bildkvalitén är dålig men kanske någon ser vad det är för sort.
Kanske ska nämna att det är i Dalarna.
/Göran

Bilagor

• 2006-08-19-fåglar.jpg
    2006-08-19-fåglar.jpg
    38.3 KB · Visningar: 744
Senast ändrad:
Re: Kan någon se vad det är för fåglar?

skutte skrev:
Bilden är tagen för några dagar sen, dom flög söderut på morgonen. Fåglarna flög på hög höjd och flygsättet tycker jag liknade storspovens, bildkvalitén är dålig men kanske någon ser vad det är för sort.
Kanske ska nämna att det är i Dalarna.
/Göran

Det enda vettiga förslag jag kan komma med är Skräntärna, vet däremot inte om de flyger som Storspoven. =) De mörka fälten ytterst på vingarnas undersidor liknar hur som helst Skräntärnans teckning. Det är flyttider för denna art så helt omöjligt är det väl inte att den dyker upp i Dalatrakten.*
Någon som har något annat förslag?

*Kollade just artportalen där det endast varit en rapport av Skräntärna i Dalarna (augusti månad) sedan 1980(!)

Senast ändrad:
Verkar vettigt men dom här var större än tärnor så det stämmer inte riktigt men visst ser teckningen ut som nåt åt det hållet.

Tack Erik för förslaget i a f.

/Göran

Fisktärnan har 82-95 cm mellan vingspetsarna,
Fiskmåsen 106-125 cm , Gråtruten 130-158 cm och nämnda Skräntärna 130-145 cm. Storspoven som du nämnde (visserligen endast flygsätt) har ett vingspann på 80-100 cm. Skräntärnan är med andra ord till storleken mer lik en Fiskmås eller en Gråtrut, än någon av sina mindre tärnsläktingar.

(Fåglar i Europa, Jonsson 1992)

Epix skrev:
Fisktärnan har 82-95 cm mellan vingspetsarna,
Fiskmåsen 106-125 cm , Gråtruten 130-158 cm och nämnda Skräntärna 130-145 cm. Storspoven som du nämnde (visserligen endast flygsätt) har ett vingspann på 80-100 cm. Skräntärnan är med andra ord till storleken mer lik en Fiskmås eller en Gråtrut, än någon av sina mindre tärnsläktingar.

(Fåglar i Europa, Jonsson 1992)

Ja alltid får man lära sig nått nytt!
Det är väl det att Storspoven upplevs större än en Tärna p.g.a. den kraftigare kroppen.

I min bok (Fågelguiden 2003) så är vingspannet:
Storspov: 89-106 cm
Fisktärna: 70-80 cm
Skräntärna: 96-111 cm

Märkligt med så olika uppgifter.

/Göran

Det rimligaste som jag ser är att det är skrattmåsar i vinterdräkt alt. unga skrattmåsar. Dessa har vitt/ljust huvud i nämnd dräkt.

Vingens teckning och form stämmer bra med skrattmås (mörkt fält på handpennespetsar för att tala skådarspräk...).

Mvh/Mattias

Nordlund32 skrev:
Det rimligaste som jag ser är att det är skrattmåsar i vinterdräkt alt. unga skrattmåsar. Dessa har vitt/ljust huvud i nämnd dräkt.

Vingens teckning och form stämmer bra med skrattmås (mörkt fält på handpennespetsar för att tala skådarspräk...).

Mvh/Mattias

Det verkar stämma bra med skrattmåsen förutom att den har väl inte nått mörkt fält längst bak på stjärten?

Det jag fastnat för är den breda vingbasen men jag hittar inte nån som stämmer riktigt.

/Göran

Bilden är svår pga kontraster som en effekt av sidoljuset.

Jag är ej 100% säker på skrattmås. Men det är mitt tips. Det uppstår skugga på vingarna (kanske är den mörka stjärten en effekt av skugga el. så är det fötterna?)

Alla fåglar går ej att bestämma, inte ens på foton.

Mvh/Mattias

Nej det är ingen bra bild att artbestämma en fågel på det här!
Ja är det fötterna eller skugga så stämmer det ju väldigt bra med Skrattmås, fullt möjligt!
Det var ju tidig morgon så det var sidoljus.

Tack för tipset!

/Göran

Konstigt med så olika uppgifter om vingspann?!
Själv gillar jag ju Fågelguiden bättre och alla som jämfört dessa två vet att den är bättre på de flesta punkter.

I övrigt så tvivlar jag på att det är fötterna man ser som svart på stjärten, nästan helt säkert en skugga.

Mitt tips till dig Göran är att lägga upp bilden hårdare beskuren, antingen här eller någon annanstans på nätet så att du lätt kan länka till den. Skriv sedan några rader i forumet på sofnet.org, misstänker att det rör sig fler inbitna fågelskådare där. Kustobsar.se har också ett aktivt forum där du säkert kan få fler förslag.

Vad ser detta ut att vara för art?

Jag hade varit säker om inte tiden och platsen varit helt fel för denna art.
Utgå från bilden och kom gärna med förslag!

Storlek som en duva ungefär.

Bilagor

• falk.jpg
    falk.jpg
    82 KB · Visningar: 592
Det här var en högoddsare, jag tror du har krämat ur max ur den bilden ;-)

Antydan till roströd under gumpen, en ljusare fält på kinden...Lärkfalk!?

/Göran

Adderar man sedan mörk kropp (av längsstreckning som lärkfalken har) samt ljus kind så är saken KANSKE biff; lärkfalk.

Kanske tänker ngn på aftonfalk?

Det är det troligen ej med tanke på så pass stark kontrast kind/bröst (dock är det ej orimligt att kontrasten kan uppstå av skugga och att det då kanske är en aftonfalk).

Med tanke på hur korta och trubbigt rundade vingarna är (lärkfalken har egentligen spetsigare och som jag upplever det, längre vingar) så stämmer proportioenrna vad avser vingar bättre på aftonfalk.

Denna var åxå en svår nöt att knäcka. Jag vill ej ge nått definitivt svar.

/Mattias

Det var svaret jag ville ha. Lärkfalk! Håller med om vingarnas "trubbighet" men jag tror att man lurar sig av bilden. När jag tog bilden hann jag följa fågeln en stund och den hade spetsiga vingar och flög precis som en Lärkfalk. Hade det inte varit för, nu släpper jag bomben, håll i er, att bilden är tagen den 21 december i fjol, fyra mil norr om Örebro, så hade jag varit 100% säker.

Undrar vad den hade lagt till med för diet, Lärkfalken är ju till största delen insektsätare, varför den också flyttar söderut i augusti-september.

Har talat med en bekant som är inbiten skådare och han nästan skrattade åt mig. Han sa att det nästan helt saknas oktoberobsar för denna art, vilket skulle göra detta till en smärre sensation.

Kanske 5-6 mil förresten, Storå. =) Helt rätt av dig, fyra mil norr är Lindesberg.

Det var kul att både du och Mattias också tycker att det ser ut som Lärkfalk, får mig att bli än mer säker på observationen.

Re: Vad ser detta ut att vara för art?

Epix skrev:
Jag hade varit säker om inte tiden och platsen varit helt fel för denna art.
Utgå från bilden och kom gärna med förslag!

Storlek som en duva ungefär.

Jag är snudd på övertygad om att det är en ung (1K) aftonfalk! Bilden visar en ockrafärgad kroppsundersida, oranga ben samt ljus huvudsida. Perfekt för ung Affe! Lärkfalken har aldrig den färgen på undersidan. Beträffande flyktsätt och siluett, så är Affe och Leffe mycket snarlika varandra.

Slutligen kan nämnas att det höll till en ung Affe på Värmdö, Sthlm, under skiftet oktober/ november förra året...

För den nyfikne så har jag en serie bilder på Värmdö-fågeln på min hemsida, www.osqar.se/arter/Sverige/aftonfalk.htm

Oscar

Jag är inte lika säker. Dina bilder är dock fantastiska Stefan! Lite bättre än min som inte ens är fokuserad. =D

Skulle vara än mer sensationellt med en Aftonfalk...men vem vet?!

Min skådarvän som hade svårt att tro på min teori om Lärkfalken trodde att det kunde vara Eleonorafalk, som faktiskt häckar väldigt sent på året...men också vanligtvis väldigt långt från lilla Storå i Västmanland. =)

Olika bud...jag håller fast vid Leffe!

ANNONS
Götaplatsens Foto