Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Artefakter kring solen från D40

Produkter
(logga in för att koppla)

Leviao

Aktiv medlem
Jag fotade soluppgången idag och erfor lite intressanta artefakter kring solen vid en del kort, som jag undrar om någon sett förut eller vet vad det är.

Ellipsformen uppkommer på andra bilder med annan brännvidd också, och alltid med spetsarna mot sensorns längsta sidor. Roterar man kameran 90 grader är ellipsen alltså horisontell.

Den uppkom inte på alla foton med solen med, utan bara vissa. Jag kan inte se något speciellt samband mellan de med och de utan.
En annan bild med samma ellipsform var t ex tagen med f/7.1 och 1/2500 s.

Bildinfo:
Kamera: D40
Objektiv: 18-200 mm VR
Slutare: 1/1600 s
Bländare: f/10
ISO: 200
Brännvidd: 95 mm
Filter: Hoya HMC Super UV(0)

Bilagor

• d40sungrid.jpg
    d40sungrid.jpg
    33.7 KB · Visningar: 1,184
Grundorsaken är att pixlarna får så mycket ljus att de "blöder över". Sekundärt beror det på en egenhet hos sensorn i D40: den använder elektronisk slutare vid slutartider kortare än 1/250s. Den elektroniska slutaren klarar inte av att hantera så starkt ljus.

Lösningen är att använda slutartider som är 1/250 eller längre. Antingen genom att blända ner eller använda gråfilter.

Johannes

Ändrar min fråga varför kör dom med en elektronisk istället för en hederlig mekanisk?

Robin Gyllander skrev:
Ändrar min fråga varför kör dom med en elektronisk istället för en hederlig mekanisk?

Johannes skrev det i sitt inlägg:

"den använder elektronisk slutare vid slutartider kortare än 1/250s."

Vid längre slutartid används den mekaniska.

fredrik_hedman skrev:
Johannes skrev det i sitt inlägg:

"den använder elektronisk slutare vid slutartider kortare än 1/250s."

Vid längre slutartid används den mekaniska.

Det fattar jag, men är det en ekonomisk besparing att köra med en elektronisk?

Robin Gyllander skrev:
Det fattar jag, men är det en ekonomisk besparing att köra med en elektronisk?

Det är förmodligen en kombination av omständigheter. Sensorn i D40 är ett arv från D70 (alltså en gammal konstruktion) och tillverkas av Sony. Det är en sk interlace-CCD av samma typ som används i digitala kompaktkameror. I kompaktkameror är elektronisk slutare nödvändigt för att man ska kunna ha live view i displayen. När Sony utvecklade sensorn i tidernas begynnelse tyckte man nog att det verkade vara en bra idé att även kunna använda den med elektronisk slutare. Möjligen tänkte man sig att den skulle kunna sitta i kompaktkameror med sensor av APS-storlek.

Det är möjligt att Nikon även sparar några kronor på att kunna använda en enklare mekanisk slutare som inte behöver fungera för slutartider kortare än 1/250.

Det finns också en fördel med den elektroniska sensorn: snabb blixtsynk (1/500) som går att lura att synka ända upp till 1/4000 genom att tejpa över några kontakter i blixtskon.

Så varför ha mekanisk slutare över huvud taget?
Tja,
1. För att skydda sensorn mot smuts.
2. För att det ska gå att ta bilder rakt in i solen.
3. För att man tog över och modifierade ett färdigt elektromekaniskt paket med spegeluppfällning och slutare från tidigare modeller.

Johannes

Jag har en d50 som borde ha liknande slutare.
Jag känner mig aningen tveksam till 250 dels mekanisk slutare. Det är bara lite bättre kameror som klarar mekanisk blixtsynk på den hastigheten.
d40x har 200del.

Så jag tänkte experimentera lite men det verkar som man måste överexponera rätt rejält får att få den här effekten. Någon som har en aning om hur mycket som behövs. 100watts lampa på 60 cm avstånd
f1,8 räckte inte.

Trådskaparen skriver att effekten uppträder bara på vissa bilder. För att den ska uppstå måste givetvis även D50 vara byggd enligt samma mönster, liksom att du måste använda väldigt kort exponeringstid.

jaanK skrev:
Jag har en d50 som borde ha liknande slutare.
Jag känner mig aningen tveksam till 250 dels mekanisk slutare. Det är bara lite bättre kameror som klarar mekanisk blixtsynk på den hastigheten.
d40x har 200del.

Så jag tänkte experimentera lite men det verkar som man måste överexponera rätt rejält får att få den här effekten. Någon som har en aning om hur mycket som behövs. 100watts lampa på 60 cm avstånd
f1,8 räckte inte.

Du har nog rätt, mekaniska slutaren fungerar nog snarare till 1/180 eller så. 1/250 brukar dock räcka för att slippa överblödning.

En glödlampa har alldeles för låg radians för att ge effekten. Du behöver solen eller en annan ljuskälla med hög radians, t ex en laser.

Johannes

ANNONS
Götaplatsens Foto