Annons

Artistisk kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

merveilleux

Medlem
Hej,

Kanske lite missvisande titel på tråden, men jag är på jakt efter en ny digitalkamera (gärna kompakt) som ger viss stil och karaktär åt bilder såsom i detta exempel:

http://s333.photobucket.com/albums/m368/benelli08/?action=view&current=strandstad.png

Fotot till höger är en "originalbild" såvitt jag förstår. Den vänstra bilden har jag anpassat med verktygen i iPhoto - för att efterlikna en idé om hur bilden egentligen borde se ut, enligt min smak.

Just nu har jag en Nikon Coolpix L1 som tar fina bilder - men jag vill gärna komma närmare (utifrån exemplet jag postade) den vänstra bildens egenskaper från början. Finns det någon kamera som reproducerar denna känsla i sina bilder? Eller handlar det uteslutande om efterarbete i datorn? Vad kan ni ge en amatör för tips?

Mitt syfte är att dokumentera resor på detta sätt, och gärna få in lite känsla i bilderna genom att experimentera med färgtoner osv.

Jag har för övrigt fått upp ögonen för Ricoh GR Digital II, är den något för mig, eller "färgar" den inte bilderna tillräckligt?

Mvh

ju "bättre" kamera desto tristare bilder direkt ur kameran.

rent generellt.
Det är de billigaste skitkamerorna som ger mest redigerade bilder direkt ur kameran..

missförstå mig rätt nu..

Absolut!

Jag har också en Holga, vilken - trots sin svårhanterlighet (över/underexponerade bilder), ger ett fantastiskt resultat när bilden är lyckad.

Har du testat att ställa in kameran för mera färg/kontrast/skärpa mm. Nu vet jag inte hur just din kamera fungerar men min kompakt (Canon) kan ställas in på det sättet. /FW

Tack för tipset,
var inne på Fujifilms hemsida, och kollade in bl.a.
Fujifilm FinePix S8100fd -modellen. Dess exempelbilder var dock relativt neutrala. Vore intressant att se effekten du beskriver "in action"

Helt oventenskapligt tog jag 2 bilder med en S-9500.
Kameran är nedställd till 5-Mp (har 9-Mp annars).

Första bilden är STD (standard)
och andra bilden är C (Chrome).

Inte vet jag men balkongen uppe till vänster ser bättre ut i chorme dia emuleringen i alla fall.

Patrik

Senast ändrad:
Tack för besväret!

Jag håller med om att det ser bättre ut, detaljerna är klarare. Lustigt nog tycker jag att den första bilden producerar trevligare färger av grannhusets kakel, liksom staketet i nederkanten.

Fuji har väldigt bra bildkvalitet.
Den FinePix S-5000 jag använde 2003 eller så tar bättre bilder än de flesta nya megapixel-monstren.

chinerunner skrev:
Fuji har väldigt bra bildkvalitet.
Den FinePix S-5000 jag använde 2003 eller så tar bättre bilder än de flesta nya megapixel-monstren.

Jo, så kan det vara. En fotohandlare av den gamla stammen som jag snackade med en tid sen tyckte att jag ska vara rädd om min gamla Canon G2. Han tyckte att dom ger "så fina bilder med känsla".

Min Canon 30D är (speciellt med ef-s 17-55/2,8) i min inte allt för modellhysteriska värld fantastisk, men ibland tycker jag nästan det blir väl lite bra på något vis. Nu har jag dock inget emot digital efterbehandling, så det gör inget.

:)

Tror du kan få fram effekten med klarare och distintare färger/skärpa med i sort sett vilken digitalkamera som helst. Antingen direkt i kameran eller med efteredigering i datorn. Kameran tror jag är betydelselös i det fallet.

nils: jag uppfattade det som att han speciellt villa ha såna bilder direkt ur kameran.. och då går ju efterbehandling i datorn lite bort

Graal skrev:
Tror du kan få fram effekten med klarare och distintare färger/skärpa med i sort sett vilken digitalkamera som helst. Antingen direkt i kameran eller med efteredigering i datorn. Kameran tror jag är betydelselös i det fallet.

De enklare kameror jag har kan ge större variation på bilderna direkt ur kameran än 30D:n.

Artistiska kameror = Holga, Diana, Lomo ;o)

Min digitalkompakt Samsung S1050 är kul för det finns flera olika inställningar att göra direkt i kameran, även egna monokroma och färginställningar.

harryett skrev:
nils: jag uppfattade det som att han speciellt villa ha såna bilder direkt ur kameran.. och då går ju efterbehandling i datorn lite bort

Men du håller väl med om att det i stort sett går att få distinktare/klarare färger med vilken digitalkamera som helst? Alltså spelar den ingen roll vilken kamera du använder. Effekten kan givetvis fås direkt ur vissa kameror och andra kräver lite enkelt efterarbete. Onödigt att diskutera väl?

ANNONS
Götaplatsens Foto