Annons

Astrofoto utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Du kan också prova att ställa samma fråga på Astronet.se, där finns mycket kunnande inom området.

Mitt råd är att börja med något portabelt och lätt som inte behöver mycket ström, eftersom strömmen också skall transporteras med. Grejorna skall också förvaras någonstans. Desto enklare och färre grejor att transportera, koppla upp, starta, polinställa mm, desto bättre. Allt tar tid ändå.

Utan att ha använt grejorna du funderar på så tycker jag att ASIAIR-grunkan som eliminerar laptop verkar toppen av just den anledningen (förutsatt att den funkar och är lätt att få igång/göra erforderliga inställningar i).

Guidning tror jag du klarar dig utan om du använder optik med brännvidder upp tom kanske 200 mm brännvidd (beroende på montering förstås).

Man kommer ganska långt med 200 mm om man stackar bilder så man kan beskära bilden. Ljusstyrkan på optiken är viktig, speciellt att den är fri från aberrationer av olika slag redan på de större öppningarna. Stjärnor ställer ovanligt höga krav på optiken. Räknar du med att fota objekt som kräver beskärning med den brännvidd du använder, är kanternas egenskaper av ringa vikt. Vilket troligen kan vara fallet upp till kanske 5-600 mm.

Om du inte behöver guidning klarar du dig egentligen också utan ASAIR-grunkan och den extra guidekamera med optik du då skulle behövt för guidningen.

GoTo klarar du dig egentligen också utan om du i förväg väljer ut något lämpligt objekt för kvällen årstiden/datumet/platsen du åker till, och kollar upp hur du manuellt söker upp det i förväg.

Ja, men nu börjar det bli så enkel utrustning kvar att det börjar bli krävande att använda den av kunskapsskäl, men den är i alla fall inte dyr.

Åt andra hållet: med fler tekniska grunkor och hjälpfunktioner, ökar förstås kostnaden lavinartat. Dessutom börjar det åter bli krävande att använda utrustningen, av andra orsaker, som tenderar att öka exponentiellt med antalet apparater, kablar, kontakter, appar, strömförsörjningssystem och andra hjälpmedel som skall synka och fungera. Kunskapsbehovet ökar återigen, fast nu i en annan form av kunskap, den om apparater, appar och diverse hjälpsystem :)

Ha, ha! Lycka till med en trevlig hobby :)
 

dJb

Aktiv medlem
Äntligen en klar kväll/natt! Premiärkör ZWO ASIAIR och vilken skillnad!! Otroligt smidig polinställning och plate solve-funktionen funkar klockrent. Den hittar och centrerar objekten under minuten. Nyss gjorde monteringen en automatisk meridian flip och allt gick smidigt! Och det bästa av allt att jag slipper använda en laptop.

ASIAIR_M31.jpg
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Börjar tro att september är bästa månaden, fortfarande varmt och skönt, men ändå tillräckligt mörkt. Men har inte gett upp än för några fler bilder i år
tyvärr (som tur) är natthimlen inte likadan året runt. Olika objektiv dyker upp olika tider.
Pälsa på dig! :)
Men håller med, värme är såklart bra att ha, men sämre för själva atmosfärens renhet.

/Stefan
 

dJb

Aktiv medlem
Jag fick ihop 3,5 tim på M31. Bra data också! Men det har varit få tillfällen den här hösten tyvärr, men nu har jag fått igång astrofotosuget så jag håller tummarna att det blir fler klara nätter snart.
Kylan är f ö bra för kameran också om man som jag inte har en som går att kyla ner. Bra på det sättet i Norrbotten. Sämre för gubben dock men man får pälsa på sig. 🥶😀
 

pdahlen

Aktiv medlem
Är det någon som har förstått det med värme på objektivet? sett lösningar med handvärmare surrade på objektivet, skulle förhindra kondens? Men är det enbart samma temperatur på objektiv som omgivningen så borde det inte vara något problem tycker jag, kondensen kommer väl först när man tar in utrustningen i värme. Har för mig att det är lämpligt att ha en plastpåse om utrustningen då
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Här är slutreultatet av De sju systrarna

DSS Seven sisters 32bits 14st 3min lights darks bias-Edit.jpg


Är det någon som har förstått det med värme på objektivet? sett lösningar med handvärmare surrade på objektivet, skulle förhindra kondens? Men är det enbart samma temperatur på objektiv som omgivningen så borde det inte vara något problem tycker jag, kondensen kommer väl först när man tar in utrustningen i värme. Har för mig att det är lämpligt att ha en plastpåse om utrustningen då
Finns s.k. Dew heaters som finns att köpa. Har såna som drivs med en powerbank.

/Stefan
 

dJb

Aktiv medlem
Grymt fint Stefan!

Jag har precis gjort en första version av M31.
70x180 lights
30 darks
40 flats
200 bias

Stackad i Astro pixel processor och processad i Startools.

Jag har ett värmeband på teleskopet, utan det så blir det frost på frontlinsen när det som i fredags var 8-9° kallt. Fick skrapa bort på guideteleskopet en gång under tiden också (som jag inte har något värmeband till). Hjälper även när det är fuktigare.

M31_Andromeda_1400px.jpg
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Grymt fint Stefan!

Jag har precis gjort en första version av M31.
70x180 lights
30 darks
40 flats
200 bias

Stackad i Astro pixel processor och processad i Startools.

Jag har ett värmeband på teleskopet, utan det så blir det frost på frontlinsen när det som i fredags var 8-9° kallt. Fick skrapa bort på guideteleskopet en gång under tiden också (som jag inte har något värmeband till). Hjälper även när det är fuktigare.
Snyggt!

Jag kör också Startools.

/Stefan
 
  • Gilla
Reaktioner: dJb

Fredrik183

Aktiv medlem
Är det någon som har förstått det med värme på objektivet? sett lösningar med handvärmare surrade på objektivet, skulle förhindra kondens? Men är det enbart samma temperatur på objektiv som omgivningen så borde det inte vara något problem tycker jag, kondensen kommer väl först när man tar in utrustningen i värme. Har för mig att det är lämpligt att ha en plastpåse om utrustningen då
Det är samma fenomen som gör att det lägger sig kondens och frost på tex bilrutorna. Ett motljusskydd hjälper, djupare är bättre. Det är långt ifrån alltid fenomenet uppstår, men då det väl händer är det lite jobbigt utan metod att motverka. Putsa frontlinsen, inom 30 sekunder kan kondensen/frosten börja ligga där igen. Det är heller inte alltid ett djupt motljusskydd hjälper, även om det är tämligen effektivt. Går ju inte heller att sätta ett sådant på vidvinklar. En svag värme som värmer upp objektivet (frontlinsen) typ någon grad över luftens temp förebygger och avhjälper effektivt i alla lägen. Har man med sig massivt med 12 voltsbatteri, kan man vid behov blåsa på med en 12-volts hårtork. Värmeband och en batteripack är också mycket bra. Primitivare lösningar behöver nog inte diskuteras här.
 
ANNONS