Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att flytta Sidecar (redigeringar) i Lr kopplad till en specifik bild, från en dator till en annan.

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
vad jag ville (egentligen), var att tilldela den färdiga bilden aRGB istället för sRGB (bilden på webben är i sRGB) därför att jag tänker skriva ut den, därför vill tilldela den aRGB istället). Dessutom vill jag försöka att förbättra den ännu lite mer, innan sedan skickas till (ex.vis) Crimson.
Tilldelning av färgrymd gör man inför en export eller vidare redigering i annan mjukvara. Förstår inte varför du ska använda dig av en annan dator före detta.

/Stefan
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Tilldelning av färgrymd gör man inför en export eller vidare redigering i annan mjukvara. Förstår inte varför du ska använda dig av en annan dator före detta.

/Stefan
Jo, för att jag har redigerat bilden på en dator i sRGB. Jag vill redigera bilden som klarar av (nära) 100 % av aRGB för att kunna se så mycket av färgerna som möjligt, innan jag exporterar bilden i aRGB. Hoppas att det blev tydligare nu.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jo, för att jag har redigerat bilden på en dator i sRGB. Jag vill redigera bilden som klarar av (nära) 100 % av aRGB för att kunna se så mycket av färgerna som möjligt, innan jag exporterar bilden i aRGB. Hoppas att det blev tydligare nu.
Om jag förstår dig rätt så menar du att du redigerar i LR på en datorn vars skärm endast klarar visa sRGB medans din latop som du också har LR installerad klarar visa aRGB?

/Stefan
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Om jag förstår dig rätt så menar du att du redigerar i LR på en datorn vars skärm endast klarar visa sRGB medans din latop som du också har LR installerad klarar visa aRGB?

/Stefan
Du har förstått det rätt så långt att jag redigerat bilden på min laptop (som är kalibrerad), och vilken klarar av att visa ~ 90 % av sRGB, medans min stationära dator (med tillkopplad kalibrerad NEC- skärm), klarar av att visa ~ 99 % av aRGB.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Du har förstått det rätt så långt att jag redigerat bilden på min laptop (som är kalibrerad), och vilken klarar av att visa ~ 90 % av sRGB, medans min stationära dator (med tillkopplad kalibrerad NEC- skärm), klarar av att visa ~ 99 % av aRGB.
Ok. Jag hade inte brytt mig om det steget som du tänker på eftersom LR jobbar i prophoto RGB. Men för tryck exporterar jag ändå ut det i aRGB om tryckeriet använder sig av färgrymder.

/Stefan
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Ok. Jag hade inte brytt mig om det steget som du tänker på eftersom LR jobbar i prophoto RGB. Men för tryck exporterar jag ändå ut det i aRGB om tryckeriet använder sig av färgrymder.

/Stefan
Jo, jag kör också med ProPhoto RGB på båda datorerna, men vad hjälper det, om skärmen inte klarar av att visa färgerna som ligger inom det omfånget och i mitt fall inte ens aRGB (på framförallt) laptopen !?
 
Senast ändrad:

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Jo, jag kör också med ProPhoto RGB på båda datorerna, men vad hjälper det, om skärmen inte klarar av att visa färgerna som ligger inom det omfånget och i mitt fall inte ens aRGB (på framförallt) laptopen !?
Eftersom du har en kalibrerad skärm på din stationära dator. Så är mitt tips att du laddar ner Crimsons profiler för deras prefix-tjänst. Och använder den för ”softprofing” i Lightroom.
Digitala printar har ofta ett begränsat omfång. Långt under aRGB.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Eftersom du har en kalibrerad skärm på din stationära dator. Så är mitt tips att du laddar ner Crimsons profiler för deras prefix-tjänst. Och använder den för ”softprofing” i Lightroom.
Digitala printar har ofta ett begränsat omfång. Långt under aRGB.
Will do, tack för tipset 😊. Fast det är inte aktuellt att skriva ut något i brådrasket, först skall jag installera den belysning (armatur) som är avstämd specifikt för fotoredigering (har beställt, men ännu inte fått) och helst fått väggarna målade i en för ändamålet korrekt färg, för att i möjligaste mån kunna förutse det färdiga resultatet.

Jag vet. Än é som än é...🙄.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du har 2 val som redan nämnts.
A välj bilder o använd export as catalog och sedan import as catalog.
I det här fallet innehåller katalogen bara 1 bild o då kan den inte förändra alla bilder.
B kopiera xmp-filen o flytta den.
En xmp kan tvingas till att innehålla flera "redigerings-baselines" (kommer inte på vad det heter just nu.
 

martinator

Aktiv medlem
Du har förstått det rätt så långt att jag redigerat bilden på min laptop (som är kalibrerad), och vilken klarar av att visa ~ 90 % av sRGB, medans min stationära dator (med tillkopplad kalibrerad NEC- skärm), klarar av att visa ~ 99 % av aRGB.
Jag hade kopplat en extern skärm till laptopen och skippat hela krånglet med dubbletter och korslänkade filer - det är som bäddat för problem.
 
ANNONS